زمینه‌سازی ورود به دوران پساتحریم

این کتاب با حمایت بانک گردشگری و با مقدمه‌ای کوتاه از دکتر حسین عبده‌تبریزی در ۱۰۶۵ صفحه در دسترس فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌گیرد. در آیین رونمایی از کتاب «فرهنگ اصطلاحات بازارهای مالی» سعید جمشیدی از اعضای هیات‌مدیره بانک گردشگری با تاکید بر اینکه اثرگذاری ارتباطات و مناسبات بین‌المللی اقتصادی مستلزم اطلاع از معنا و کاربرد دقیق اصطلاحات جدید این حوزه‌ها است، گفت: آمادگی عمومی برای ورود دوران پساتحریم با نگاهی پیش‌بینانه یک ضرورت است و بخش مهمی از این آمادگی تسلط بر روند دگرگونی‌های مفهومی و کارکردی در روابط اقتصادی است و وجود چنین کتابی ما را در این فرآیند یاری می‌کند و یک مرجع مهم برای استفاده مدیران و استادان و فعالان اقتصادی بین‌المللی است.

در ادامه مریم محبی‌فیروزآبادی، مولف کتاب نیز گفت: بیش از دوسوم واژگان و اصطلاحات این کتاب در واقع یعنی بیش از ۱۰ هزار مدخل برای نخستین بار است که به زبان فارسی و در قالب یک مجموعه دایره‌المعارفی معادل‌سازی شده‌اند. او همچنین با تشکر از گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» و بانک گردشگری برای نشر کتاب ابراز امیدواری کرد که این کتاب با گذر از دوران کنونی و ورود به دوران پساتحریم بتواند آمادگی‌های لازم را برای گسترش فضای کسب و کار در بازارهای مالی ایران و ورود به حوزه گسترده ارتباطات اقتصادی جهان فراهم کند. در ادامه حسین عبده‌تبریزی که پیش از این، کتاب «فرهنگ اصطلاحات مالی و سرمایه‌گذاری» را با همکاری غلامرضا نظربلند تالیف کرده و پیشگفتار کتاب «فرهنگ اصطلاحات بازارهای مالی» نوشته اوست، گفت: حوزه مالی و بازارها پس از حوزه پزشکی دومین حوزه پژوهشی بزرگ در دنیاست که مراکز آموزشی و پژوهشی جهان سالانه‌ هزینه‌های زیادی را صرف کارهای پژوهشی در این حوزه می‌کنند. اگرچه من معتقدم این اتفاق عادلانه نیست اما به هر حال واقعیت آن است که بنا به همین روند، حجم واژگان و اصطلاحات جدید مربوط به بازارهای مالی روز به روز بیشتر می‌شود.

 در پایان این مراسم لیلا فلاحتی مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با اعلام اینکه بزرگ‌ترین شکاف‌های جنسیتی در حوزه‌های اقتصادی است، گفت: در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره پیش‌بینی وضعیت شکاف جنسیتی در سال ۲۰۲۰ آمده است که دست‌کم ۲۵۷ سال زمان نیاز است تا زنان و مردان در حوزه‌های اقتصادی به برابری کامل برسند. از این رو اینکه یک زن ایرانی در حوزه‌ای که بیشترین شکاف‌های جنسیتی در آن وجود دارد، توانسته اثری دقیق، قابل اتکا و نوگرایانه تالیف کند، جای خوشحالی و بسی افتخار دارد.

در پایان مراسم، از کتاب «فرهنگ اصطلاحات بازارهای مالی» رونمایی شد. این کتاب باقیمت ۲۰۰ هزار تومان در تیراژ ۳۰۰ نسخه منتشر شده است.