آثار هفته ناآرام بر بازارهای هنری

مثلا مسوولان شورای اکران سینما تصمیم گرفتند تا با اضافه کردن یک هفته به مدت زمان قانونی نمایش فیلم‌ها در روی پرده، خسارت‌های کاهش فروش را جبران کنند اما این تصمیم با نظرات کارشناسی متفاوتی روبه‌رو شد. فرزاد موتمن، نویسنده وفیلمساز شناخته شده در این‌باره به «ایسنا» گفته است که «به نظرم این کارها فایده‌ای ندارد چون واقعیت این است که سینما ذاتا با شرایط ما در تضاد است. سینما یک جامعه آرام و باثبات می‌خواهد، اما جامعه ما گاهی به دلایل متعدد دچار شوک می‌شود و این روی همه چیز تاثیر می‌گذارد. بعید می‌دانم به دلیل شوک اقتصادی که به جامعه وارد شده فعلا کسی میل رفتن به سینما را داشته باشد چون به نظرم جامعه تا مدتی طولانی دچار افسردگی خواهد بود و این موضوع هم اکران فعلی و هم اکران بعدی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.‌ باید تلاش شود فضایی آرام در جامعه ایجاد شود تا مردم آرامش ذهنی و روانی داشته باشند که سینما هم مخاطب خود را داشته باشد. الان مردم خسته هستند و حتی خود من هم بیرون رفتن برایم سخت است. به همین دلیل اگرچه تصمیم شورای عالی اکران خوب است اما چاره‌گشا نیست و فیلم‌های بعدی هم آسیب می‌بینند.»

بازار سینما

فروش سینما طبق گفته رئیس انجمن سینماداران، در سه روز اول هفته گذشته، کاهشی حدودا ۹۰ درصدی را تجربه کرد. این رقم البته در روزهای آخر هفته کم‌کم بهبود یافت، اما در کل فروش هفته گذشته را به نسبت هفته‌های قبل‌تر از آن با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو کرد.تمام اتفاقات هفته گذشته، تعطیلی یک یا در بعضی موارد دو روزه بعضی از پردیس‌های سینمایی، لغو چند اکران مردمی و... همگی باعث شد فروش کلی سینماها کاهش داشته باشد و بر همین روال نیز مخاطبان پرفروش‌ترین فیلم این روزها یعنی «مطرب» نیز کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد. فیلمی که در دو هفته نخست نمایشش توانست به فروشی نزدیک به ۸ میلیارد تومان برسد، در هفته سوم نمایشش کمتر از دو و نیم میلیارد تومان فروخت و توانست تنها ۲۰۷ هزار نفر را به سینماها بکشاند. این در حالی است که هفته پیش از آن بیش از ۴۷۰ هزار نفر به تماشای فیلم نشسته بودند.

فیلم دوم جدول فروش سینماهای کشور در هفته آخر ماه آبان «چشم و گوش بسته» ساخته فرزاد موتمن است. فیلمی که فضایی کمدی دارد و این هفته با کاهش مخاطب روبه‌رو بوده است. این اثر نیز که در روزهای نخست اکرانش با فروش خوبی روبه‌رو شد در هفته گذشته نتوانست مخاطبان چندانی به سینما بکشاند. فیلم موتمن در طول هفته گذشته در سراسر کشور حدود ۵۶ هزار نفر را به سینماها کشاند و با ۶۵۳ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان دخل هفته آخر آبانش را بست. فیلم دیگر «خانه پدری» است که در هفته گذشته ۲۳هزار نفر مخاطب داشته و کمتر از نیم میلیارد تومان فروش داشته است. غیر از این سه فیلم، دیگر فیلم‌های روی پرده موفقیت چندانی در نمایش این هفته نداشتند و کنج گوشه سینماها در عزلت اکران شدند. به بیان دیگر در هفت روز گذشته در سراسر کشور کمتر از ۳۵۰ هزار نفر به سینما رفتند یعنی به‌طور میانگین کمتر از ۵۰ هزار نفر در هر روز.

بازار نمایش

شاید بیشتر از سینما،‌ آسیب ناآرامی‌ها به تئاتر رسید. این بازار که برای معرفی آثار روی صحنه‌اش نیاز مبرمی به پویایی شبکه‌های اجتماعی دارد، در هفته گذشته با قطعی اینترنت و عدم دسترسی به مهم‌ترین کانون تبلیغاتی‌اش رو به افول گذاشت و به‌طور میانگین حدود ۷۰درصد با کاهش مخاطب روبه‌رو شد. داوود نامور مدیر مجموعه فرهنگی هنری نوفل‌لوشاتو روز گذشته در گفت‌وگویی که با «ایلنا» داشته، گفته است: در بعضی از سالن‌ها، کارگردان‌ها نمایش‌هایشان را تعطیل کرده‌اند و گفته‌اند حتی در صورت بازگشت اوضاع به شرایط عادی هم دوباره اجرا نمی‌کنند چون دچار شکست تجاری شدید شده‌اند و نمی‌توانند جبرانش کنند. برای مثال نمایشی که تا قبل از این، شبی ۱۰۰ نفر مخاطب داشت الان مخاطبش به ۱۰ نفر رسیده که آن هم فامیل و دوست‌های عوامل اجرایی هستند که با تلفن و هزار خواهش در این ناامنی می‌آیند تا تئاتر ببینند.

در ادامه نیز محمد عمروآبادی مدیرعامل سایت تیوال خبرداده: موضوع این است که بسیاری از مخاطبان بر اساس موتورهای جست‌وجو به سایت یا محصول موردنظر می‌رسیدند، یا چندان با زبان انگلیسی آشنایی نداشتند و در نتیجه نام سایت فروش بلیت یا صفحه نمایش موردنظرشان را گوگل می‌کردند که با این وضعیت، آن هم از دست رفته و تنها کسانی که آدرس سایت را به‌طور دقیق حفظ هستند می‌توانند برای خرید به تیوال و سایر سایت‌های فروش بلیت مراجعه کنند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها شروع به ارسال پیامک به مخاطبان‌شان کرده‌اند تا آدرس سایت را به آنها یادآوری کنند. همه اینها دست به دست هم داد تا در نهایت فروش بلیت تئاترها در سایت تیوال، در روز اول ۷۰ درصد و در روز دوم تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند. گزارش‌های فروش نمایش‌های روی صحنه نشان می‌دهد که مجموع فروش برخی از پرفروش‌ترین تئاترهای در حال اجرا در مقایسه با فروش هفته گذشته آنها کاهش نزدیک به ۷۰درصدی داشته است.