برد رحمان 1400؛ شکست تختی

این اتفاق بر روند فروش سینما تاثیر گذاشت و با اینکه فیلم‌های نه چندان قابل‌توجهی در چرخه اکران قرار گرفته بودند فروش را به اوج رساند و به ادعای علی سرتیپی، سخنگوی شورای عالی اکران، مجموع فروش گیشه سینماها در نیمه نخست فروردین‌ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با۷۰ درصد رشد همراه بوده است. البته براساس ارزیابی‌ها با وجود آنکه قیمت بلیت سینما، چیزی حدود ۳۳ درصد افزایش یافت و به ۲۰هزار تومان رسید، میزان فروش سینما با افت مواجه نشد و نسبت به نوروز ۱۳۹۷، به‌طور دقیق‌تر نزدیک به ۶۳ درصد رشد از ۳۷ میلیارد تومان عبور کرد که با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت سینما، میزان فروش سینمای ایران به‌صورت خالص حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. فیلم «رحمان ۱۴۰۰» تا روز گذشته (شنبه) توانسته با فروش بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در صدر پرفروش‌ها قرار گیرد و در پی آن، فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «چهار انگشت»، «زندانی‌ها»، «ژن خوک»، «پیشونی سفید۳» و «غلامرضا تختی» مردم را به سینماها کشانده‌اند. اگرچه موفقیت فیلم کمدی رحمان ۱۴۰۰ تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود، اما شکست تختی بسیار عجیب به نظر می‌رسد و این نکته شکاف بین منتقدان و کارشناسان سینما و ذائقه مردم را به شکل واضحی به تصویر می‌کشد.

رحمان ۱۴۰۰

فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی به رغم نظر نه‌چندان مساعد منتقدان، توانست با مضمون کمدی خود و به خدمت گرفتن چهره‌هایی چون مهران مدیری، سعید آقاخانی و محمدرضا گلزار شروع خوبی در گیشه‌ها برای خود رقم بزند. این فیلم با فیلمنامه بابک کایدان، داستان رحمان، آبدارچی یک شرکت را روایت می‌کند که پزشک به او اعلام کرده که به‌زودی از دنیا خواهد رفت. به همین دلیل رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده سودی حاصل کند اما...

قرار بود این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور یابد که از حضور در جشنواره قبل از اعلام نتایج انصراف داد. یکتا ناصر، بهرام افشاری و ساره بیات از دیگر بازیگران این فیلم هستند. «رحمان ۱۴۰۰» تاکنون توانسته بیش از ۱۶میلیارد و ۸۴۹میلیون تومان نصیب تهیه‌کننده خود کند.

متری شیش و نیم

«متری شیش و نیم» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان دومین فیلم بلند این کارگردان محسوب می‌شود. فیلم نخست او «ابد و یک‌روز» مورد توجه منتقدان و علاقه‌مندان سینما قرار گرفته بود برای همین بسیاری مشتاق بودند تا اثر دیگری از این فیلمساز را ببینند. «متری شیش و نیم» نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. روستایی در این فیلم نیز چون اثر قبلی‌اش از نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی به‌عنوان بازیگر استفاده کرده است. داستان متری شیش‌ونیم، داستان جست‌وجوی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است، این فیلم تاکنون توانسته بیش از ۱۱میلیارد تومان از گیشه‌ها به دست آورد.

چهارانگشت

فیلم «چهار انگشت» به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی حمید پنداشته داستان فردی به نام «ایستاده» است که برای کمک به دوستش احد فاتحه‌ای می‌آید تا با گرفتن مراسمی او را برای رفتن به سفر مکه همراهی کند، اما در واقع آن دو می‌خواهند به بهانه سفر زیارتی به تایلند بروند و...

این فیلم اولین محصول مشترک ایران و کامبوج است و پاز استودیو از کمپانی «کانتانا» در تولید آن مشارکت داشته است. صحنه‌هایی از این فیلم نیز در تایلند و ایران مقابل دوربین رفته است. «چهار انگشت» در ۱۷ روز نخست سال بیش از چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته است.

زندانی‌ها

فیلم جدید ده‌نمکی اگرچه مانند آثار قبلی‌اش شانس این را داشته که در اکران نوروزی جای گیرد، با وجود مضمون کمدی و استفاده از کلیشه‌های همیشگی‌اش این‌بار نتوانسته موفقیتی را که انتظار داشت به دست آورد و با اختلاف زیاد از صدر جدول تنها با فروش دو میلیارد تومان در رتبه چهارم قرار گرفته است. این فیلم داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی‌ تحقیق کند. هدایت هاشمی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده و امیر نوری از جمله بازیگران فیلم سینمایی «زندانی‌ها» هستند.

ژن خوک

«ژن خوک» ساخته سعید سهیلی با فروش نه‌چندان قابل توجه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بعد از «زندانی‌ها» در رتبه پنجم فروش قرار گرفته است. دست‌اندرکاران این فیلم مشکلاتی را که برای پخش تیزر این فیلم داشته‌اند بزرگ‌ترین دلیل فروش نرفتن آن عنوان کرده‌اند و براین باورند احتمالا با تبلیغات دهان به‌دهان در روزهای آینده بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. داستان فیلم درباره دو زندانی به نام عماد گربه و رضا کیشمیش است که بنا به دلایلی از زندان فرار می‌کنند. هر یک از این دو نفر دلایل شخصی خود را برای فرار از زندان دارند اما با پیشروی در داستان فیلم، تماشاگر متوجه می‌شود که سررشته فرار این دو تن به یک آقازاده برمی‌گردد... هادی حجازی‌فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، صبا سهیلی، قربان نجفی، بهرنگ علوی، علیرضا مهران و جمشید هاشم‌پور از بازیگران این فیلم هستند.

پیشونی سفید ۳

«پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی در ادامه دو قسمت قبلی خود به‌عنوان تنها نماینده سینمای کودک و نوجوان در گیشه نوروزی سینماها تاکنون یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان فروخته است. پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ارسلان قاسمی، ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدجواد هاشمی، امیر غفارمنش، هومن حاجی عبداللهی، ساغر عزیزی، امیررضا احمدی و حسام نواب‌صفوی بازیگران «پیشونی سفید ۳» هستند.

غلامرضا تختی

«غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی را شاید بتوان عجیب‌ترین موقعیت اکران امسال دانست؛ چرا که با توجه به نظر مثبت منتقدان و نامزدی در ۱۰ بخش سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که دو سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان آورد و نام اسطوره‌ای چون جهان‌پهلوان تختی بر خود نتوانست نظر عموم مخاطبان را جلب کند از این رو به نوعی در گیشه با شکست مواجه شد. این فیلم که به سه فاز از زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و مبارزات مسابقات کشتی و فوت وی می‌پردازد، اگر چه از نظر نگاهی تاریخی به زندگی این ورزشکار تا حدی موفق بوده به دلایل تکنیک‌های داستانی نتوانسته همذات‌پنداری مخاطب را برانگیزد و احتمالا اثری تا حدی ملال‌انگیز برای بیننده عادی سینما ساخته است. این فیلم با بازی محسن تختی، شاهرخ شهبازی، فرهاد آئیش، سیاوش طهمورث، شیرین یزدان‌بخش، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، ستاره پسیانی، پریوش نظریه و آتیلا پسیانی تنها ۷۰۰میلیون فروخته است