کارگردان سرشناس سینمای جهان در تهران سخنرانی کرد
چهره پوتین از نگاه استون
استون به روایت استون
الیور استون با اشاره کوتاهی از زندگی ناخوشایند خود در دوران کودکی و نوجوانی گفت: من پدر سختگیری داشتم که البته همیشه به من پول خوبی میداد و من با آن پول کتابهای مصور میخریدم. در ۱۸ سالگی بهدلیل مشکلاتی که با والدینم داشتم خانه را ترک کردم. پس از آن وارد یک دوران گیجکننده و دردناک شدم و چندین شغل عوض کردم و حتی بهعنوان معلم به ویتنام رفتم. وی ادامه داد: سپس به شهرم بازگشتم و کتابی با ۱۳۰۰ صفحه نوشتم که البته هرگز منتشر نشد و این برایم اتفاق دردناکی بود. پس از آن بود که برای بار دوم شهرم را ترک کردم و به عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه میکنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم؛ اما پس از بازگشت از جنگ به شدت احساس کرختی میکردم برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلحطلب باشم. من در دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشتم چیزی که هنوز هم احساس میکنم. در حقیقت ساخت فیلم به من کمک میکند تا بتوانم با این مساله کنار بیایم.
کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوئیه» با تاکید بر اینکه در همه قسمتهای دنیا روند ساخت آثار انتقادی چه از حیث گرفتن مجوزها و چه از حیث پیدا کردن سرمایهگذار کار بسیار سختی است، عنوان کرد: من برای شروع فیلمسازیام مشکلات بزرگی داشتم. قبل از اینکه وارد هالیوود شوم سه فیلم کوتاه ساخته بودم که یکی از آنها چندان بد نبود؛ اما وقتی وارد هالیوود شدم خیلی سخت توانستم اولین اثرم را بسازم که اصلا چیز خوبی از آب درنیامد و شکست تجاری خورد. استون فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی کاریاش عنوان کرد و گفت: با اینکه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلاتون» را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود.
کارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره واکنش یک کارگردان در قبال درخواست حکومت برای ساخت فیلم سفارشی، تصریح کرد: وقتی در سیستمی هستید که به شما میگویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید. سیستم میگوید من برای این فیلمها هزینه میکنم و اگر میخواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید که فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیینکننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر میگذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیت خود را زنده نگه دارید.
روایت استون از پوتین
استون در پاسخ به دانشجویی که نظر وی را درباره ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه پرسیده بود، تصریح کرد: پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و ۱۸ سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفتوگو با آقای پوتین» بیش از ۳۰ ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمیپرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نکرد. وی ادامه داد: رسانههای غربی همیشه نام پوتین را با صفتهای خوارکننده بهکار میبرند. متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین میکند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم. الیور استون در مورد پرسش یکی دیگر از دانشجویان که پرسیده بود کارگردان خوب دیکتاتور است یا دموکرات، عنوان کرد: من فکر میکنم کارگردان باید هم دیکتاتور و هم دموکرات باشد و شما باید قبل از اینکه سر صحنه بروید سعی کنید مسائل را بین عوامل حل کنید. کارگردانی یک محک هم است و من یاد گرفتهام حتی با سوالها و رفتارهای احمقانه هم صبورانه رفتار کنم.
استون در جواب به سوال دانشجوی سوئدی با این مضمون که چگونه میتوان فیلمنامهای چند لایه نوشت، عنوان کرد: من سعی میکنم تا میتوانم در فیلمهایم کشمکش ایجاد کنم مثلا اگر سر میز شام هستید به همسرتان بگویید این چه چیز مسخرهای است که درست کردی! البته شاید شما نتوانید درک کنید؛ چون در سوئد اصلا عصبانی نمیشوید. کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوئیه» در جواب یک دانشجوی چینی که نظرش را درباره کار کردن با فیلمسازان این کشور پرسیده بود، گفت: من چند بار سعی کردهام آنجا فیلم بسازم؛ ولی سانسور مانع شد. وی ادامه داد: فیلم خوب همیشه راه خودش را پیدا میکند البته ممکن است بهای ساخت فیلم شجاعانه زندان باشد.
انتقاد از فیلمهای هندی و ایرانی
استون در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلمهایش تصریح کرد: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسل کننده بگذارید؛ چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را میبینیم. من درک نمیکنم چگونه فیلمهای ایرانی و هندی تا این حد خسته کننده میشوند و در آخر هم در بعضی جشنوارهها جایزه میبرند! وی در جواب دانشجوی ایرانی در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسکندر» گفت: من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقا چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم؛ چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد.
از طرف دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که میخواستند ادیت و ۲۶ دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد میکنم همه نسخه دی وی دی ۲۰۱۴ این فیلم را که به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا کنید.این کارگردان در انتهای کارگاه با اشاره به وجود تلفنهای هوشمند، دوران تجارت فیلمهای هالیوود را تمام شده دانست و گفت: شاید خیلی از شما هنوز از من سوالات زیادی داشته باشید، من در حال نگارش دفتر خاطراتم هستم و در آنجا به خیلی از مسائل پاسخ دادهام.
ارسال نظر