سایه زلزله بر  سالن‌های سینما

همه اینها سبب شد تا بر اساس برخی از آمارها میزان فروش سینماها در مقایسه با روزهای قبل، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته باشد. نصف شدن فروش فیلم‌های روی پرده نگرانی بسیاری از سینماداران، توزیع‌کنندگان و تهیه‌کنندگان سینما را به‌دنبال داشته است؛ درحالی‌که پیش‌تر تصور بر این بود در شب یلدا میزان فروش فیلم‌ها به‌ویژه فیلم‌های کمدی بیشتر خواهد بود، ناگهان خبر کاهش ۵۰ درصدی فروش بازارگردانان سینما را شوکه کرد. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران گفت: روز سه‌شنبه که بلیت سینماها نیم‌بهاست وضعیت بهتر بود اما نسبت به هفته‌های گذشته فروش قبلی را نداشتیم و بسیاری از سینماها از جمله پردیس‌های سینمایی تهران فروش بسیار پایینی را در طول هفته تجربه کردند. او ادامه داد: بحرانی بودن هوا بر رفت و آمد خانواده‌ها نیز تاثیر گذاشته و برای فیلم‌های کودک هم با کاهش مخاطب روبه‌رو شده‌ایم.

اشرفی همچنین درباره فیلم‌های کودک که در سینماها اکران می‌شوند و به‌نظر می‌رسد وضعیت بدتری نسبت به دیگر فیلم‌ها داشته باشند، گفت: در حال حاضر سه فیلم «قهرمانان کوچک»، «دم‌دراز حقه‌باز» و «شکلاتی» را روی پرده داریم که مدارس زیادی برای حضور دانش‌آموزان در سینماها و تماشای این فیلم‌ها اعلام آمادگی و سانس‌هایی را رزرو کرده بودند که متاسفانه این برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده لغو شد.  رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه شاید بهتر بود دولت به جز مدارس، ادارات را هم تعطیل اعلام می‌کرد تا آلودگی هوا هر چه سریع‌تر برطرف شود، گفت: با توجه به اینکه در شورای صنفی نمایش هم عضویت دارم به‌نظر می‌رسد که میزان کم فروش فیلم‌ها باید در جلسه شورای صنفی بررسی شود تا اگر به‌دلیل آلودگی، میزان فروش به اندازه فاحشی پایین آمده و فیلم‌ها در معرض خطر قرار گرفته باشند، تصمیم جدیدی گرفته شود.

خودداری از اعلام فروش

بسیاری از توزیع‌کنندگان فیلم‌ها به‌دلیل کاهش محسوس و بیش از ۵۰ درصدی فروش از اعلام دقیق فیلم‌هایشان اکراه دارند و سعی می‌‌کنند رقم نهایی فروش را البته با اندکی مبالغه اعلام کنند. هفته گذشته فروش ۲۴ فیلم در حال اکران جمعا به رقم چهار میلیارد تومان رسید. اما به‌نظر می‌رسد مجموع فروش این فیلم‌ها در این هفته‌ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم رسیده باشد. این در حالی است که عمده این رقم فروش مربوط به فیلم «آینه بغل» است که به تنهایی در هفته گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. با این حساب ۲۳ فیلم دیگر در مجموع ۹۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند که به‌طور میانگین به هر فیلم ۳۹ میلیون تومان می‌رسد. رقمی که به خوبی افت فروش را در این هفته نشان می‌دهد.

به هر حال تناقض آمارهای موجود و خودداری برخی توزیع‌کنندگان فیلم‌ها از اعلام آمارهای دقیق، دست رسانه‌ها را برای تحلیل دقیق در این باره بسته نگه می‌دارد. به‌نظر می‌رسد بازار پنهان و غیرشفاف تولید در سینما به بازار توزیع هم سرایت کرده و این بازار بزرگ را یکسره غامض و پیچیده کرده است. سینمای ایران نه‌تنها هیچ اطلاعات رسمی و دقیقی از رقم قراردادها، هزینه تولید و دستمزد سلبریتی‌ها و بازیگران پروژه‌های سینمایی ارائه نمی‌کند؛ بلکه حتی در اعلام میزان فروش هم محافظه‌کاری در پیش می‌گیرد و اطلاعات دقیقی از میزان فروش هفتگی، روزانه و ماهانه به مخاطبان و رسانه‌ها اعلام نمی‌کند.

میزان فروش برخی فیلم‌ها

علی سرتیپی، مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران و رئیس کانون پخش سینمای ایران نیز که پیش‌تر و در تابستان اخیر کاهش چشمگیر فروش در بازار سینمای ایران را پیش‌بینی کرده بود،‌ زلزله، آلودگی هوا و همزمانی با یلدا را  سه عامل اصلی کاهش فروش دانست و از کاهش بیش از ۵۰ درصدی فروش در مقایسه با پنج‌شنبه هفته گذشته خبر داد. وی درباره فروش فیلم‌های این دفتر گفت: فیلم سینمایی «قاتل اهلی» با فروش ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان روبه‌رو شد و فروش فیلم از مرز ۲ میلیارد گذشت. همایون امکانیان، مدیرعامل دفتر پخش نیکان فیلم گفت: فیلم سینمایی «آذر» ۶۸۰ میلیون تومان فروخت. همچنین فیلم «شکلاتی» با فروش ۳۹۰ میلیون تومان مواجه شد.

احمد مختاری مدیر دفتر پخش هدایت فیلم درباره فروش فیلم «ثبت با سند برابر است» گفت: فیلم نسبت به هفته گذشته به‌دلیل زلزله تهران و شب یلدا فروش خوبی نداشت. اما در کل فروش فیلم در تهران به رقم یک میلیارد و ۵۵۱ میلیون تومان و در شهرستان به رقم ۸۲۰ میلیون تومان دست یافت. این فیلم در کل به فروش ۲ میلیارد و ۳۷۱ میلیون تومان رسید. حبیب اسماعیلی، مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود درباره فروش فیلم‌های این دفتر گفت: فروش فیلم «وقتی برگشتم» به رقم ۲۵۰ میلیون تومان و «غیرمجاز» به فروش ۳۴۰ میلیون تومان رسید. بنابراین گزارش، اکثر دفاتر پخش به‌دلیل عدم فروش مناسب سالن‌های سینما حاضر به اعلام فروش فیلم‌ها نشدند. براساس آمار سیستم مکانیزه فیلم «خانه کاغذی» به فروش ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، فیلم «آپاندیس» به فروش ۲۶ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان، «حریم شخصی» به فروش ۱۴۴ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان، «آینه بغل» به فروش ۴ میلیارد و ۵۸۶ میلیون و ۷۹ هزار تومان و «فهرست مقدس» به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان رسید.