نامه‌ها جواب نداد، تجمع می‌کنیم

۹نامه به رییس‌جمهور و داوودی معاونش، ۱۲نامه به وزیر جهاد کشاورزی، یک نامه به وزیر صنایع، ۲نامه به رییس مجلس و یک نامه به رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، بخشی از گلایه‌ها و هشدارهای انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در ۶ماهه گذشته بوده است. در تمام این نامه‌نگاری‌ها به مسوولان دولتی اعلام شده در صورت تداوم روند حذف کودهای ماکرو از چرخه تولید و مصرف، ۳۰۰واحد تولیدی که هم‌اکنون نیز به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، به طور کامل از چرخه تولید حذف خواهند شد.

علاوه بر آن، با حذف کودهای ماکرو، خطر کاهش سلامت و افت کیفیت محصولات کشاورزی نیز در انتظار جامعه خواهد بود.

در نهایت بی‌نتیجه بودن نامه‌نگاری‌های صورت گرفته و در پی به تعطیلی کشیده شدن سراسری کارخانجات تولید کود شیمیایی، دیروز تولیدکنندگان این کالا برای بررسی مشکلات بسترساز این تعطیلی گردهم آمدند.

این گردهمایی در حالی صورت گرفت که هیچ‌کدام از مسوولان دولتی حاضر به شرکت در جلسه نشدند. حتی جاسم ساعدی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم که قول مساعد برای شرکت در گردهمایی داده بود، از حضور در جلسه اجتناب کرد.

آن طور که شنیده می‌شد حتی برخی از تولیدکنندگان ورشکسته هم از ترس روبه‌رویی با طلبکارانشان از شرکت در گردهمایی خودداری کرده بود.

آن دسته از تولیدکنندگان هم که حاضر بودند با مشاهده جای خالی مسوولان دولتی و حتی نمایندگان مجلس در جلسه، از کوره دررفته بودند و طرح تحصن در برابر نهاد ریاست جمهوری یا نهادهای دولتی ذی‌ربط را ساماندهی می‌کردند. از هرسو صدای فریاد یک تولیدکننده ورشکسته شنیده می‌شد که چاره‌ای برای کارگران بی‌کارشان و بدهی‌های معوقشان به بانک‌ها می‌جستند. یکی می‌گفت: آقای اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی که روز اول شماره تلفن‌همراهش را در رسانه عمومی اعلام می‌کرد، چطور است که الان ما را از دفترش بیرون می‌کند و راهمان نمی‌دهد.

دیگری می‌گفت که چه کسی جوابگوی این همه سرمایه‌گذاری‌های ما در سال‌های گذشته است که اکنون به سوی نابودی می‌رود.

به نظر می‌رسید بی‌تفاوتی مسوولان دولتی تولیدکنندگان را مصمم کرده است که در روزهای آتی، البته با اخذ مجوز به تجمع در برابر نهادهای دولتی دست بزنند.

۳۴۰ مجوز جدید

صیاد فرهادی، دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی در این جلسه، با گلایه از بی‌توجهی مسوولان دولتی و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی به تولید داخل، گفت:‌ تاکنون مجوز ۳۴۰واحد تولید کود ماکرو صادر شده، اما از سال گذشته تاکنون، با رویه‌ای که دولت پیش گرفته و واردات را جایگزین تولید داخل کرده است، بیش از ۳۰۰واحد تولیدی تعطیل شده‌اند.

وی افزود: از اردیبهشت‌ماه امسال هرچقدر، این موضوع را پیگیری کردیم، با وجود وعده‌هایی که مسوولان دادند، اما در عمل هیچ مساعدتی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان کودماکرو نشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی ادامه داد: رییس‌جمهور روز صنعت و معدن قول داد که ظرف ۱۵روز مشکلات ما را حل کند اما هم‌اکنون با گذشت بیش از ۴ماه از آن زمان این وعده اجرایی نشده است.

فرهادی در ادامه گفت: موسسه آب و خاک که قرار بود مصرف بهینه کود را برای ۳سال آینده بررسی کند، تاکنون هیچ کاری در این زمینه صورت نداده و کود‌ماکرو را که در کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر فراوانی دارد، کود تزئینی در نظر گرفته و از چرخه مصرف خارج کرده است.

در حالی که مصرف جهانی کود‌ماکرو روند رو به رشدی دارد.

وی افزود: تاکنون دست به دامن وزارت کار، وزارت کشاورزی، وزارت صنایع و معادن، وزارت کشور، نهاد ریاست جمهوری، دفتر رهبری و مجلس شورای اسلامی و هر جایی که گمان بردیم ممکن است مفید واقع شود، شدیم اما همچنان راه به جایی نبرده‌ایم.

همچنین ملکوتی، استاد دانشکده خاک‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس در این جلسه گفت: در حالی که با زحمت‌های بسیار از سال ۱۳۷۷ واردات کودهای فسفات دارای کادمیم ممنوع شده، اما از سال گذشته میزان بالایی از کود فسفات کادمیوم‌دار وارد کشور و چرخه زندگی مردم شده است که برای سلامت جامعه بسیار خطرناک است.

وی به ارائه چند پیشنهاد برای حل مشکلات ایجاد شده در چرخه مصرف و تولید کود پیشنهاد پرداخت.

متولی‌ چرخه مصرف کود باید از موسسه آب و خاک گرفته شود و به دانشگاه‌ها سپرده شود یا اینکه نظریات انجمن تولیدکنندگان کود شیمیایی را که دارای تخصص لازم است، در یک استان به اجرا گذاشته شود و کیفیت تولیدات کشاورزی آن استان با سایر استان‌ها مقایسه شود تا تاثیر استفاده از کود کامل در کیفیت محصولات کشاورزی مشخص شود.

ملکوتی افزود: در حالی که براساس قانون، در سال ۱۳۸۳ وزارت جهاد کشاورزی موظف شد نسبت به اصلاح ریز مغذی‌های خاک کشاورزی در مدت ۳ماه با برنامه مشخص اقدام کند، اما هم‌اکنون با گذشت ۳سال از آن زمان، همچنان وزارت جهاد به این وظیفه‌اش عمل نکرده است.

وی ادامه داد: اختصاص یارانه به کودهای فسفات موجب،‌ عدم استفاده از کودهای با اهمیت دیگر مانند کودماکرو در فرمول کود توسط کشاورزان شده است.

وی تاکید کرد: به منظور اصلاح فرمول کود و مصرفه بهینه کود یا باید یارانه کود حذف شود و یا اینکه این یارانه به انواع کودها تعلق بگیرد.

گچ به‌جای روی

ملکوتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شاید آه کشاورزان دامن تولیدکنندگان کود شیمیایی را گرفته، چرا که برخی تولیدکنندگان به جای روی در فرمول کودشان از آلومینیوم یا گچ استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: رتبه ایران که در سطح سلامت در میان کشورهای جهان ۱۲۲ اعلام شده، در حد کشورهای آفریقایی است و واقعا جای تاسف دارد.

برای ارتقای سطح سلامت جامعه مسوولان باید به اصلاح و مصرف بهینه کودهای شیمیایی توجه کنند.

هادی غنیمی‌فرد، رییس خانه صنعت و معدن ایران نیز در این گردهمایی گفت: من به وزیر جهاد کشاورزی از همین جا اخطار می‌دهم که اگر به دستور رییس‌جمهور مبنی بر حل مشکلات تولیدکنندگان کود شیمیایی عمل نکند، موضوع را دوباره از طریق رییس‌جمهوری دنبال کنم.

وی افزود: نمایندگان مجلس نیز نباید فراموش کنند که ۳ماه دیگر به رای ما احتیاج دارند و فکر نکنند آن موقع با چلوکباب دادن به مردم می‌توانند برای خودشان رای جمع کنند، بلکه باید به مشکلات مردم رسیدگی کنند.