جهان به‌عنوان یک‌‌‌ کل‌‌‌ در حال تحول بزرگی‌‌‌ است. تحولی‌‌‌ بسیار قدرتمند و پویا در حال توسعه‌‌‌ جهان است. جهانی‌‌‌ شدن دیجیتال شکل‌‌‌ جدیدی است‌‌‌ که‌‌‌ از نظر اقتصادی‌‌‌ دوره‌ای‌‌‌ از تجارت اجتماعی‌‌‌ و سرمایه‌گذاری‌‌‌ بی‌‌‌سابقه‌‌‌ را آغاز کرده است‌‌‌. کشورها برای‌‌‌ توسعه‌‌‌ تجارت، جذب سرمایه‌‌‌، منابع‌‌‌ و گسترش نفوذ اقتصادی‌‌‌ و اجتماعی‌‌‌ تلاش می‌کنند و مدل‌های‌‌‌ اقتصاد متعارف (سنتی‌‌‌) جوابگوی‌‌‌ دنیای‌‌‌ جدید نیستند.

دانش‌‌‌ هرگز به‌‌‌ سرعت‌‌‌ امروز متحول و بخش‌‌‌هایی‌‌‌ از آن منسوخ نشده است. ارزش‌های جدید ظهور کرده و اثرات شبکه،‌‌‌ امکان خلق‌‌‌ ارزشی فراتر از تجربه‌‌‌ بشر تا امروز را ممکن‌‌‌ ساخته است. این‌‌‌ دانش‌‌‌ جدیدی‌‌‌ است‌‌‌ که‌‌‌ در مورد همه‌‌‌ کشورها صدق می‌کند، اما در کشور ما پارادوکس‌‌‌ عمیقی‌‌‌ را ایجاد کرده است. انطباق محتواهای‌‌‌ آموزشی‌‌‌ چالش‌‌‌ بزرگی‌‌‌ را نشان می‌دهد. اگرچه‌‌‌ امروزه روش‌های‌‌‌ مدرن یادگیری‌‌‌ مزایای‌‌‌ بسیاری‌‌‌ را برای‌‌‌ انتقال سریع‌‌‌ و کارآمد دانش‌‌‌، یادگیری‌‌‌ مادام‌العمر در عین‌‌‌ فراغت‌‌‌ و... با هدف پر کردن شکاف اثبات‌شده ارائه‌‌‌ می‌دهد، اما فعالیت‌‌‌ جدا از هم و بدون همکاری‌‌‌ صنعت‌‌‌ و دانشگاه طی‌‌‌ چند دهه‌‌‌ و اصرار بر ترویج‌‌‌ محتواهای‌‌‌ آموزشی‌‌‌ موجود که‌‌‌ اغلب‌‌‌ منسوخ شده‌اند، نیازمند تلاشی‌‌‌ مضاعف‌‌‌ است‌‌‌ تا با تکنیک‌‌‌های‌‌‌ نوین‌‌‌ به‌سرعت‌‌‌ شکاف‌ها پر شوند تا تجربه‌‌‌ و دانش‌‌‌، همسو شدن مهارت‌های‌‌‌ عملی‌‌‌ و علمی‌‌‌ را مبتنی‌‌‌ بر صنعت۴ برای‌‌‌ کسب‌وکارها عملیاتی‌‌‌ کنند.

تحول دیجیتال تحت‌‌‌ برنامه‌‌‌های‌‌‌ مختلف‌‌‌ و در فرآیند تکامل‌‌‌ خود، به‌طور گسترده استراتژی‌‌‌ ملی‌‌‌ هوش مصنوعی‌‌‌ را در صنایع‌‌‌ و جوامع‌‌‌ ادغام می‌کند. با رشد تحول دیجیتال و ادغام فناوری‌‌‌ نوظهور در صنایع‌‌‌ و جوامع‌‌‌، بستر اصلاح مدل‌های‌‌‌ کسب‌وکار قدیمی‌‌‌ به‌‌‌ مدل‌های‌‌‌ جدید کسب‌وکار فراهم خواهد شد. انتظار می‌رود در ایران با تحقق‌‌‌ تحول دیجیتال، تورم به‌‌‌ شکل‌‌‌ چشمگیری‌‌‌ کاهش‌‌‌ یابد، بهره‌وری‌‌‌ و کارآیی‌‌‌ افزایشی‌‌‌ شود و توسعه‌‌‌ صادرات (مبتنی‌‌‌ بر پلتفرم‌های‌‌‌ دیجیتال صنعتی‌‌‌) به‌‌‌ شکلی‌‌‌ روان انجام شود که‌‌‌ می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌ تشکیل‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ چندملیتی‌‌‌ خرد و بین‌المللی‌‌‌ شدن کسب‌وکارها در چارچوب نظریه‌‌‌ چرخه‌‌‌های‌‌‌ پیشرو دیجیتال را محقق‌‌‌ سازد.

ﺑﺎزار ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎر رﻗﺎﺑﺘﻲ اﻣﺮوز در ﺣﺎل اﺻﻼح روشﻫﺎى ﺳﻨﺘﻲ اﺳﺖ؛ ﺷﻜﻞ ﺟﺪﻳﺪ رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮى ﻛﻪ در آن ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزى ﻃﺮاﺣﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺗﺠﺎرت اﺳﺎس ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﺳﺖ. ﻧﻴﺮوى ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن در ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻗﺪرت اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﻓﺼﻞ ﺟﺪﻳﺪى از ﭘﻴﻮﻧﺪ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت را در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﮔﺸﻮده اﺳﺖ. ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن دﻳﺠﻴﺘﺎل ذی‌نفعان را ﻗﺎدر ﻣﻲﺳﺎزد ﺗﺎ دادهﻫﺎ، اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ را ﺑﻪ ﺷﻴﻮه‌اى ﺟﻤﻌﻲ ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﺑﮕﺬارﻧﺪ. ﺷﻜﻞ ﺟﺪﻳﺪ ﺟﻬﺎﻧﻲ‌ﺷﺪن دﻳﺠﻴﺘﺎل در ﻫﺴﺘﻪ ﺧﻮد ﺑﻪ ادﻏﺎم و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺷﻬﺮوﻧﺪان، ﻛﺴﺐ‌وﻛﺎرﻫﺎ و دوﻟﺖﻫﺎ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن اﺷﺎره دارد ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺗﺠﺎرت ﺑﻴﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﻲ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬارى و ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋﺎت ﻫﺪاﻳﺖ ﻣﻲﺷﻮد. اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﮔﺴﺘﺮده و ﭼﻨﺪﺑﻌﺪى راهﻫﺎى ﺑﻲﺷﻤﺎرى را ﺑﺮاى ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﺟﻬﺎن به‌هم‌ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻣﻲﮔﺸﺎﻳﺪ که ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﻲ‌ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺮاى SME های اﻳﺮاﻧﻲ است ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از این ﻓﻨﺎورى ﻧﻮﻇﻬﻮر اﺳﺘﺮاﺗﮋىﻫﺎى اﻗﺘﺼﺎدى ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار را در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺟﻬﺎﻧﻲ (ﻣﻨﻄﻘﻪاى) ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ و ﺧﻮد را در ﻣﺤﻴﻂ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﭼﻨﺪوﺟﻬﻲ و ﭘﻮﻳﺎ ادﻏﺎم ﻛﻨﻨﺪ.

ﺷﺮﻛﺖﻫﺎى ﭼﻨﺪﻣﻠﻴﺘﻲ ﻛﻮﭼﻚ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮSME  ها ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻧﻮﻇﻬﻮر در ﻋﺼﺮ دﻳﺠﻴﺘﺎل اﺳﺖ. ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎى ﻛﻠﻴﺪى ﺷﺮﻛﺖﻫﺎى ﭼﻨﺪﻣﻠﻴﺘﻲ ﺧﺮد ﺑﺮاى ﻛﺸﻮرﻫﺎى درﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺴﻴﺎر ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﺎ راﻫﺒﺮد ﻋﻤﻮﻣﻲ را ﺑﺮاى ﭼﻨﺪﻣﻠﻴﺘﻲﺷﺪنSME  ها ﺑﺮاﺳﺎس واﻗﻌﻴﺖﻫﺎى ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﻳﺮان و ﻣﻨﻄﻘﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ(SME ها) ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎى ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزى ﻃﺮاﺣﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺗﺠﺎرت را در اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎى ﻣﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ که ﺻﻨﺎﻳﻊ کوچک و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﻠﺘﻔﺮم دﻳﺠﻴﺘﺎل ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮاى ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎى ﭼﻨﺪﻣﻠﻴﺘﻲ کوچک ﺑﺎ ﻫﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﻛﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ اﻫﺪاف، زﻣﺎنﺑﻨﺪى و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎى زﻧﺠﻴﺮه ارزش ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ دارد ﺳﺎزﮔﺎر ﺷﻮﻧﺪ و روﻳﻜﺮد ﺧﻮد را اﺗﺨﺎذ ﻛﻨﻨﺪ.ﻗﻄﻌﺎ ﺻﻨﺎﻳﻊ کوچک و ﻣﺘﻮﺳﻂ در دﻫﻪ پیش‌رو، از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ارﻛﺎن ﻧﺠﺎتﺑﺨﺶ اﻗﺘﺼﺎد اﻳﺮان ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد. ﻓﻨﺎورىﻫﺎى ﻧﻮﻇﻬﻮر ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ را ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺿﺮورت اتخاذ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎى اﻧﻄﺒﺎﻗﻲ و آﻳﻨﺪه‌ﻧﮕﺮ ﺣﻴﺎﺗﻲ اﺳﺖ. اﮔﺮ اﻳﺮان ﺑﻪ‌ﻣﻮﻗﻊ ﺟﻬﺖ‌ﻳﺎﺑﻲ ﺧﻮد را شروع ﻧﻜﻨﺪ و ﺑﻪ‌ﻣﻮﻗﻊ درک ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻪ ﻛﺎرى را ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﺠﺎم دﻫﺪ، ﺑﻪ ﻛﺸﻮری درﺟﻪ۲ در ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.علاقه‌‌‌ به‌‌‌ اقتصاد دیجیتال به‌‌‌ دلیل‌‌‌ تغییرات شگرف و رشد قابل‌توجهی‌‌‌ که‌‌‌ در اقتصاد و جوامع‌‌‌ رخ داده، روزافزون است‌‌‌. فناوری‌‌‌های‌‌‌ نوظهور و پلتفرم‌های‌‌‌ دیجیتال صنعتی‌‌‌ با به‌‌‌ حداکثر رساندن ارتباطات میان کسب‌وکارها با مشتریان، سفارشی‌‌‌سازی‌‌‌ و شخصی‌‌‌سازی‌‌‌ را به‌‌‌ مزیت‌‌‌ رقابتی‌‌‌ تبدیل‌‌‌ کرده‌اند.