وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این زمینه در دو بعد برنامه‌‌‌ریزی انجام شد. نخست اینکه باید در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه‌‌‌ها اقدام صورت گیرد و همچنین شبکه را به اندازه لازم وسعت دهیم، همچنین اختلالات شبکه و نقاطی را که در شبکه دچار افت ولتاژ است برطرف کنیم.

محرابیان گفت: بعد دوم هم مدیریت مصرف بود؛ مدیریت هوشمندانه مصرف به نحوی که در رفاه و تولید کشور خللی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: به همین منظور در کنار استفاده از ظرفیت‌‌‌های نیروگاهی تحت نظارت وزارت نیرو، برنامه جامعی برای به مدار آوردن نیروگاه‌‌‌های خودتامین صنایع پیش‌بینی شد، ضمن اینکه به موضوع توسعه تجدیدپذیرها توجه ویژه‌‌‌ای صورت گرفت. وزیر نیرو افزود: توجه به موضوع تجدیدپذیر به عنوان شاخص این برنامه تدوین شد و برای اجرای این برنامه ضرورت داشت منابع مالی کافی و به‌کارگیری نیروهای نخبه، مدیران کارآزموده، پرتوان و با انگیزه را به عنوان همکار انتخاب کنیم.

 اقدامات لازم برای گذر از اوج بار تابستان

محرابیان درباره اقدام‌ها برای گذر موفق از پیک تابستان سه‌سال گذشته، ادامه داد: صد اقدام برای تابستان ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت، این ۱۰۰اقدام شامل توسعه نیروگاه‌‌‌ها، ارتقای توان نیروگاه‌‌‌ها و تعمیرات نیروگاه‌‌‌ها و اورهال کردن نیروگاه‌‌‌هایی است که بعضا از مدار خارج یا در آستانه خروج بودند. توسعه شبکه خطوط انتقال در کنار بهره‌‌‌برداری از تعداد قابل‌توجهی پست، بخش دیگری از اقدام‌ها بود.

وی افزود: مساله دیگر ناترازی مالی صنعت برق بود. در سال‌های گذشته در خصوص اصلاح ساختار مالی کار خاصی انجام نشده بود. بنابراین مهم‌ترین علت عدم‌توسعه صنعت یعنی اصلاحات اقتصادی و اصلاح ساختار مالی صنعت برق هم در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت. وزیر نیرو گفت: ضرورت داشت برای این اصلاحات از مجلس قانون بگیریم. در این زمینه قانونی به نام رفع موانع تولید از صنعت برق در دستور کار قرار گرفت.

محرابیان افزود: دولت حمایت بسیار خوبی از این طرح انجام داد و در مجلس شورای اسلامی هم با رای قاطع نمایندگان به یک قانون مادر تبدیل شد که امکان رفع ناترازی مالی را هم فراهم می‌کرد. وی خاطرنشان کرد: مجموع این اقدام‌ها باعث شد که کشور در تابستان ۱۴۰۱ با مشکلات بسیار کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ بتواند برق را مدیریت کند، به طوری‌‌‌که خاموشی‌‌‌های خانگی به طور کامل برطرف شد و تامین برق برای بخش تولید رشد قابل‌توجهی را به ثبت رساند.

وزیر نیرو گفت: برای تابستان ۱۴۰۲ و همچنین تابستان ۱۴۰۳ همین بسته‌‌‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت. تابستان ۱۴۰۲، تعداد ۱۴۰اقدام و تابستان ۱۴۰۳ که اکنون در آن به سر می‌بریم ۱۸۰اقدام در دستور کار قرار گرفت. محرابیان افزود: این اقدام‌ها بخشی اقدام‌های ایجادی، توسعه‌‌‌ای و رفع محدودیت‌های شبکه و نیروگاه‌‌‌ها بود. ضرورت داشت نیروگاه‌‌‌های موجود را با حداکثر ظرفیت به مدار تولید بیاوریم. این ضرورت ایجاب می‌کرد برخی از این نیروگاه‌‌‌ها را ارتقای توان دهیم.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، نیروگاه‌‌‌های کشور را ارتقای توان دادیم که بعضا تا ۱۵‌درصد ارتقای ظرفیت داشت. همچنین برخی از نیروگاه‌‌‌ها بعضا سال‌ها از مدار تولید خارج شده بود و بر این اساس تعمیرات و اورهال تمام نیروگاه‌‌‌ها در دستورکار قرار گرفت. وزیر نیرو افزود: هزاران مگاوات نیروگاه به بهره‌‌‌برداری رسید. سرعت ساخت نیروگاه‌‌‌ها، سرعت توسعه در طول این سه‌سال بی‌‌‌نظیر بود و در اقصی‌نقاط کشور، در استان‌‌‌های مختلف صدها واحد نیروگاهی اعم از نیروگاه حرارتی، نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی و به‌ویژه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر به مدار بهره‌برداری رسید.

محرابیان خاطرنشان کرد: در سه‌سال گذشته بیش از ۱۰‌هزار و ۳۸۲مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد و حدود ۲۲‌هزار مگاوات نیروگاه هم در مراحل اجرا داریم که با پیشرفت‌‌‌هایی بین ۱۰ تا ۹۵‌درصد همراه است. ظرفیت مدیریت تولید نیروگاه‌‌‌های کشور امروز به ۹۳‌هزار مگاوات رسیده است.