مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، تولید سالانه گوشت دام سبک و سنگین را حدود ۹۰۰‌هزار تن برآورد کرد و گفت: ارتقای تولید در ازای یک‌راس دام مولد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و این مرکز قرار دارد.

عباس اکبری شریف به «ایرنا»  گفت: جمعیت دام سبک کشور از گونه گوسفند و بز ۶۴میلیون راس و جمعیت دام سنگین ۵/ ۷میلیون راس شامل گاو و گوساله  است و ۴۳‌درصد از تولید گوشت قرمز کشور از محل دام سبک گوسفند و بز تامین می‌شود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، با بیان اینکه معمولا وزن زمان کشتار دام سبک بین ۳۵ تا ۴۵کیلوگرم است، تصریح کرد: سالانه تقریبا ۳۷۰‌هزار تن گوشت قرمز از محل دام سبک کشور تولید می‌شود. او تصریح کرد: از ۵/ ۷میلیون راس دام سنگین شامل گاو و گوساله، سالانه نزدیک به ۵۳۰‌هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

اکبری‌شریف گفت: از مجموع دام‌‌‌های سنگین کشور ۷/ ۱میلیون راس گاو اصیل شامل هلشتاین، سمینتال، جرزی و مونت بیلیارد و حدود ۹/ ۳میلیون راس گاو آمیخته و الباقی دام بومی گاومیش و شتر است.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیشترین گوشت قرمز از محل تولید دام سنگین از گاو آمیخته تولید می‌شود؛ زیرا هم سرعت رشد بیشتری دارند و هم از جمعیت قابل‌توجهی برخوردارند، از این رو تولید گوشت آنها در واحدهای غیرصنعتی مقرون به صرفه است. اکبری‌‌‌شریف، اصلاح نژاد دام‌‌‌ها را اقدامی در راستای ارتقای تولید در دام‌‌‌های سبک عنوان کرد و گفت: این فرآیند از طریق تثبیت ژن‌‌‌های دوقلوزایی، کاهش دنبه و القای تولیدمثل غیر‌فصلی انجام می‌شود.

او اضافه کرد: در روشی موسوم به «ترمینال کراس» با آمیختگی یک گوسفند ماده با قابلیت دوقلوزایی و تولیدمثل غیر‌فصلی با یک نژاد گوشتی، بره‌‌‌های متولد‌شده از قابلیت رشد نسبت به والدین برخوردار خواهند بود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور اضافه کرد: در راستای اقتصادی کردن صنعت پرورش گوسفندداری، درصدد توسعه دام‌‌‌های سبک دومنظوره (گوشتی- شیری) مبتنی بر نژادهای بومی و وارداتی هستیم؛ زیرا تولید شیر مزیت‌‌‌دار در دام سبک موجب افزایش درآمد دامداران در گونه دام‌‌‌های سبک می‌شود.

 همچنین مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح برخورد با گران‌فروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش «ایسنا»، مسعود امرالهی در مورد برخورد با گران‌فروشان گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: براساس مصوبه قرارگاه امنیت غذایی طرح برخورد با گران‌فروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است. او ادامه داد: در گزارش میدانی از فروشگاه‌‌‌های عرضه گوشت در تهران، براساس فاکتورهای خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌‌‌ایم.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، امرالهی تصریح کرد: در صورت مشاهده عدم‌رعایت سود مصوب قانونی توسط فروشندگان گوشت قرمز، با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز و فروش گوشت کیلویی ۵۰۰‌هزار تومانی منتشر شد و به نظر می‌رسد این طرح در راستای نظارت بر فروشگاه‌‌‌ها و جلوگیری از سودجویی در بازار گوشت قرمز باشد.