به گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، همزمان با آغاز فصل تابستان و گرم‌تر شدن دمای هوای کشور، میزان بارش‌ها به‌شدت کاهش یافته است و در هفته منتهی به ۱۷ تیرماه ضمن ناچیز بودن بارش‌‌‌ها، سه‌حوضه اصلی بدون قطره‌ای بارش خواهند بود. گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز بیانگر آن است که در هفته جاری، وقوع بارش‌‌‌های پراکنده برای مناطق واقع در شمال غرب و جنوب شرق کشور قابل‌‌‌ پیش‌بینی بود. اما با توجه‌‌‌ به چشم‌‌‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته دوم منتهی به ۱۷تیرماه، وقوع بارش‌‌‌ها در بیشتر مناطق کشور ناچیز خواهد بود. در ضمن حوضه آبریز دریای خزر این هفته بیشینه بارش ۴۵میلی‌متری و متوسط محدوده یک‌میلی‌متری را تجربه کرد که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور است. وضعیت بارش در حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان هم بیشینه بارش ۱۵میلی‌متری و متوسط محدوده صفر را شاهد بود.

این هفته حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش ۷میلی‌متری داشت که متوسط محدوده ندارد. در هفته جاری سه‌حوضه آبریز فلات مرکزی، قره‌قوم و مرزی شرق از نظر میزان بارش شرایط یکسانی را تجربه کردند و بیشینه بارش آنها یک‌میلی‌متر و متوسط محدوده صفر داشتند. این هفته از مجموعه ۳۰حوضه آبریز درجه‌‌‌۲ کشور، ۱۷ حوضه بدون بارش است. همچنین حوضه آبریز دریای خزر که در هفته منتهی به ۱۰ تیرماه شاهد بارش متوسطی بود، در هفته منتهی به ۱۷ تیرماه شاهد کمترین میزان بارش خواهد بود؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بیشینه بارش یک‌میلی‌متری و متوسط محدوده صفر میلی‌متری را تجربه خواهد کرد. مقام پربارش‌‌‌ترین حوضه‌‌‌ آبریز اصلی در هفته منتهی به ۱۷ تیرماه متعلق به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه ۱۱ میلی‌متر خواهد بود که البته بدون متوسط محدوده است. پس از آن حوضه آبریز اصلی خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به ۱۷ تیرماه شاهد بیشینه بارش ۸میلی‌متری و متوسط محدوده صفر میلی‌متری خواهد بود. در بازه زمانی یادشده، از مجموعه ۶ حوضه آبریز اصلی کشور سه حوضه بدون بارش خواهند بود. از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌‌‌۲ هم ۲۵ حوضه بدون قطره‌‌‌ای بارش خواهند بود.

رکوردشکنی مصرف آب در تهران

در این شرایط، میزان مصرف آب در تهران هم‌‌‌زمان با افزایش دمای هوا بیشتر شده و رکورد مصرف در این بخش شکسته شد. به گزارش «ایرنا»، دمای هوا در کشورمان به‌‌‌شدت در حال افزایش است و همین امر بر بیشتر شدن مصرف آب و برق تاثیر گذاشته است. شهر تهران نیز با افزایش دمای هوا روبه‌‌‌رو شده و همین امر میزان مصرف آب در این کلان‌شهر را شدت بخشیده است. افزایش مصرف آب در کشور در حالی رخ‌‌‌داده که به‌‌‌شدت از میزان بارش‌‌‌ها کاسته شده است، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که این هفته میزان بارش‌‌‌ها کم و برای هفته منتهی به ۱۷ تیرماه ناچیز خواهد بود. همچنین میزان آب موجود در سدهای کشور با کاهش ۵درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است. تازه‌‌‌ترین گزارش شرکت آب و فاضلاب استان تهران نشان می‌دهد که شهروندان پایتخت روز سه‌شنبه، ۳‌‌‌میلیارد و ۶۷۲میلیون لیتر آب مصرف کرده‌‌‌اند که نسبت به ‌روز دوشنبه ۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد. پیش‌‌‌ازاین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بود: فرآیند برخورد با مشترکان بدمصرف در بخش آب تهران از همان روز نخست تابستان آغاز شده است. محمدرضا بختیاری اظهار کرد: ۵‌درصد مشترکان آب در تهران جزو مشترکان بدمصرف هستند. وی گفت: مشترکان بدمصرف مشترکانی هستند که بیش از الگوی تعیین‌شده در هر ماه مصرف دارند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: مشترکانی که بیش از ۲۸ مترمکعب آب در هر ماه مصرف دارند، جزو مشترکان بدمصرف هستند که باید میزان مصرف خود را کنترل کنند. بختیاری گفت: پیک مصرف آب در تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ است و اگر مشترکان بدمصرف در این بازه زمانی رعایت نکنند، به‌‌‌طور جدی با آنان برخورد شده و آب آنان قطع می‌‌‌شود.