به گزارش پاون، براساس گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، طی هفته جاری، در مناطق محدوده رشته‌‌‌کوه‌‌‌های زاگرس و نوار شمالی کشور بارش‌‌‌هایی رخ داده است. با توجه به چشم‌‌‌انداز بارش پیش‌بینی‌‌‌شده برای هفته دوم (منتهی به پنجم فروردین)، وقوع بارش‌‌‌های پراکنده در مناطق شمال و شمال غرب کشور و همچنین محدوده رشته‌‌‌کوه‌‌‌های زاگرس مورد انتظار است.

در هفته جاری حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان با بیشینه ۱۶۲میلی‌متری و متوسط محدوده ۴میلی‌متری تاکنون بالاترین میزان بارش را داشته است. مقام دوم پربارش‌‌‌ترین حوضه آبریز این هفته متعلق به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه ۱۳۱میلی‌متر و متوسط محدوده ۳میلی‌متری است. حوضه آبریز خزر نیز در این هفته از وضعیت به‌نسبت خوبی در زمینه بارش برخوردار بوده؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بیشینه بارش این حوضه ۱۲۵میلی‌متر و متوسط آن ۲۰میلی‌متر است.

حوضه آبریز قره‌قوم این هفته بیشینه بارش ۶۹میلی‌متری و متوسط بارش ۱۸میلی‌متری دارد. حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم بیشینه بارش ۶۰میلی‌متری و متوسط بارش ۱۰میلی‌متری دارد. حوضه آبریز مرزی شرق این هفته کمترین میزان بارش را دارد، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بیشینه بارش آن ۲۴میلی‌متر و متوسط آن یک‌میلی‌متر است. پنج حوضه آبریز درجه‌‌‌دو کشور این هفته بدون بارش بودند.

در هفته منتهی به پنجم فروردین‌‌‌ماه ۱۴۰۱ وضعیت بارش‌‌‌ها تنها در حوضه آبریز دریای خزر به‌نسبت خوب پیش‌بینی‌‌‌ شده و هفت‌حوضه آبریز درجه‌‌‌دو کشور هیچ بارشی نخواهند داشت. بر این اساس، بیشینه بارش دریای خزر در هفته منتهی به پنجم فروردین ۲۴میلی‌متر و متوسط محدوده آن ۲میلی‌متر پیش‌بینی شده که بالاترین میزان بارش را خواهد داشت. حوضه آبریز فلات مرکزی هم با بیشینه بارش ۱۸میلی‌متری و متوسط صفر، مقام دوم پربارش‌‌‌ها را خواهد داشت.

همین وضعیت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم حاکم است، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بیشینه بارش آن به ۱۵میلی‌متر و متوسط بارش آن به ۲میلی‌متر خواهد رسید.

حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس در هفته منتهی به پنجم فروردین ۱۴۰۱ بیشینه بارش ۱۰میلی‌متری با متوسط بارش صفر میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.

کمترین میزان بارش حوضه‌‌‌های آبریز کشور متعلق به حوضه آبریز قره‌قوم است که بیشینه بارش آن ۲میلی‌متر و متوسط بارش آن صفر میلی‌متر است. حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به پنجم فروردین ۱۴۰۱ هیچ بارشی نخواهد داشت.