به گزارش «ایرنا»، وضعیت بارش‌‌‌های سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) چندان مناسب نبود و در عین حال پراکندگی مناسبی هم نداشت. در حالی که برخی مناطق کشور از بارش‌های به‌نسبت خوبی برخوردار شدند، در برخی نقاط دیگر بارش‌‌‌ها خوب نبود. امسال بارش‌‌‌ها در مجموع نسبت به سال قبل مناسب نبوده است. تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو درباره وضعیت بارش‌‌‌های این هفته و هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت و نیز دمای هوای کشور و وضعیت تبخیر منتشر شد.

وضعیت بارش‌ها

طی هفته جاری، وقوع بارش‌ در مناطق شمالی کشور، به‌خصوص شمال‌غرب، غرب و محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و به صورت پراکنده در برخی از مناطق واقع در شرق و مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده در هفته دوم، وقوع بارش‌ها در مناطق شمالی و غربی و برخی از مناطق مرکزی کشور مورد انتظار است.

وضعیت دمای هوا

طی هفته جاری، وضعیت دما نسبت به متوسط پنج‌سال اخیر و هفته گذشته در بیشتر مناطق کشور، به‌ویژه مناطق شرقی و شمال‌شرق کشور افزایشی خواهد بود. همچنین وضعیت دما برای هفته دوم اردیبهشت نسبت به متوسط پنج‌سال اخیر و همچنین نسبت به هفته گذشته در عمده مناطق کشور همراه با افزایش پیش‌بینی می‌شود، به طوری که افزایش دما طی هفته آینده نسبت به هفته گذشته، در مقایسه با متوسط پنج‌سال اخیر شدت بیشتری خواهد داشت. طی هفته جاری، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط پنج‌سال اخیر و همچنین نسبت به هفته گذشته در بیشتر مناطق نیمه‌شرقی کشور افزایشی و در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور کاهشی خواهد بود. وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم اردیبهشت نسبت به متوسط پنج‌سال اخیر و نیز نسبت به هفته گذشته در عمده مناطق کشور همراه با افزایش پیش‌بینی می‌شود.

کدام حوضه آبریز در هفته جاری بیشترین بارش را دارد؟

حوضه آبریز دریای‌خزر در هفته منتهی به ۹اردیبهشت شاهد بیشترین میزان بارش خواهد بود، به طوری که بیشینه بارش آن ۱۰۸میلی‌متر و متوسط محدوده آن ۱۲میلی‌متر خواهد بود. مقام دوم پربارش‌ترین حوضه‌های آبریز این هفته کشور، در اختیار خلیج‌فارس و دریای عمان است که بیشینه بارش ۸۷میلی‌متری و متوسط محدوه ۶ میلی‌متری خواهد داشت. حوضه آبریز دریاچه ارومیه این هفته بیشینه بارش ۷۱میلی‌متری و متوسط محدوده ۲۴میلی‌متری دارد و پس از آن حوضه آبریز فلات‌مرکزی با بیشینه ۳۰میلی‌متر و متوسط محدوده ۳میلی‌متری قرار دارد. وضعیت بارش این هفته حوضه آبریز قره‌قوم بیشینه بارش ۱۷میلی‌متری و متوسط محدوده ۳میلی‌متری خواهد داشت؛ اما حوضه آبریز مرزی شرق با کمترین بارش روبه‌‌‌روست، به طوری که بیشینه بارش آن ۱۰میلی‌متر و بارش متوسط آن حدود یک‌میلی‌متر است.

وضعیت بارش حوضه‌‌‌های آبریز چگونه است؟

در هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت، حوضه آبریز فلات مرکزی بیشترین میزان بارش با بیشینه ۴۶میلی‌متر و متوسط محدوده ۳میلی‌متری را شاهد خواهد بود. پس از آن، حوضه آبریز دریای خزر بیشینه ۴۵میلی‌متری و متوسط محدوده ۸میلی‌متری خواهد داشت. حوضه آبریز دریاچه ارومیه در هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت بیشینه بارش ۴۱میلی‌متر با متوسط محدوده ۷میلی‌متری خواهد داشت. وضعیت بارش حوضه آبریز قره‌قوم در هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت بیشینه بارش ۳۴میلی‌متر با متوسط ۶میلی‌متر را تجربه خواهد کرد. حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم بیشینه بارش ۱۳میلی‌متر با متوسط یک‌میلی‌متر خواهد داشت. کمترین میزان بارش در حوضه آبریز مرزی شرق با بیشینه ۱۰میلی‌متر و متوسط محدوده یک‌میلی‌متر است.

اختلاف دمای حوضه‌های آبریز

اختلاف دمای هوا در هفته منتهی به ۹اردیبهشت نسبت به هفته قبل، متعلق به حوضه آبریز قره‌قوم با ۱/ ۷درجه سانتیگراد با میزان تبخیر روزانه ۸/ ۱میلمتر در روز است. بالاترین اختلاف دمای هوایی در هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت هم متعلق به حوضه آبریز قره‌قوم با ۵/ ۷درجه سانتیگراد با میزان تبخیر ۲/ ۲میلی‌متر در روز است.