به گزارش پاون، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آب کشور اظهار کرد: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان آب ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۵۰/ ۲۳میلیاردمترمکعب رسیده که با میزان آب ورودی در دوره مشابه سال گذشته برابر است.

فیروز قاسم‌‌‌زاده اضافه کرد: میزان پرشدگی سدهای استان تهران، سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۲۹درصد، ۳۲درصد، ۵۸‌درصد و ۷۵‌درصد است. با توجه شرایط اقلیمی کشور و وضعیت ذخایر منابع آبی، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌‌‌های مختلف مصرف امری ضروری است.

برمبنای گزارش جدید موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز هفت‌حوضه آبریز درجه‌دو کشور شامل طشک-بختگان و مهارلو، هامون-جازموریان، هامون-مشکیل، بندرعباس-سدیج، رودخانه‌های بلوچستان، کل، مهران و مسیل‌‌‌های جنوبی و نیز مند- کاریان و خنج در اردیبهشت‌ماه با بارش کمتر از ۵۰‌درصد در بلندمدت روبه‌رو هستند. در این میان حوضه آبریز بندرعباس-سدیج با کاهش ۸۸درصدی بارش‌‌‌ها مقام نخست کم‌بارش‌‌‌های اردیبهشت را دارد.به گزارش «ایرنا»، ۱۲حوضه آبریز درجه‌دو در اردیبهشت‌ماه نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارشی بین ۲۵ تا ۵۰‌درصد خواهند داشت، ۱۱حوضه آبریز درجه‌دو هم با کاهش تا ۲۵‌درصد کمتر از متوسط بلندمدت همراه خواهند بود.از مجموع ۹حوضه آبریز درجه‌سه نیز فقط حوضه آبریز زهره-جراحی و حوضه‌‌‌های جنوبی با کاهش بیش از ۵۰‌درصد نسبت به دوره بلندمدت روبه‌رو هستند.وضعیت حوضه‌‌‌های آبریز شش‌گانه اصلی نیز به این صورت است که هیچ حوضه‌‌‌ای با بارش بیشتر از ۵۰‌درصد روبه‌رو نیست، اما چهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، فلات‌مرکزی، مرزی شرق و خلیج‌فارس و دریای عمان با کاهش بارش بین ۲۵ تا ۵۰‌درصد نسبت به دوره بلندمدت همراه خواهند بود.دو حوضه آبریز اصلی دریای خزر و قره‌قوم هم با کاهش بارش کمتر از ۲۵‌درصد نسبت به دوره بلندمدت روبه‌رو خواهند بود.

براساس این گزارش، پیش‌بینی بارش برای حوضه آبریز دریای خزر در اردیبهشت‌ماه ۳۷میلی‌متر است که در مقایسه با ۴۶میلی‌متر دوره بلندمدت ۲۰‌درصد کاهش دارد. این وضعیت برای دریاچه ارومیه ۳۵میلی‌متر بارندگی است که در قیاس با ۵۰میلی‌متر دوره بلندمدت ۳۰‌درصد کاهش خواهد داشت.

بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز فلات مرکزی ۱۰میلی‌متر است که نسبت به ۱۴میلی‌متر دوره بلندمدت ۲۹‌درصد کاهش نشان می‌دهد.پیش‌بینی بارش برای حوضه آبریز قره‌قوم (سرخس) در اردیبهشت‌ماه ۲۴میلی‌متر است که در مقایسه با ۲۸میلی‌متر دوره بلندمدت ۱۵‌درصد کاهش یافته است.

برای حوضه آبریز مرزی شرق ۵میلی‌متر بارش پیش‌بینی شده که در مقایسه با ۹میلی‌متر دوره بلندمدت ۴۴‌درصد کاهش نشان می‌دهد که بالاترین کاهش در بین حوضه‌های شش‌گانه اصلی آبریز کشور است. بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان نیز ۱۴میلی‌متر است که در مقایسه با ۲۰میلی‌متر دوره بلندمدت ۳۰‌درصد کاهش خواهد داشت.

کشور دارای ۶حوضه اصلی آبریز، ۳۰حوضه آبریز درجه‌دو و ۹حوضه آبریز درجه‌سه است.

کاهش ۲۷ درصدی ورودی سد‌‌‌های تهران

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل آبفای تهران نیز از کاهش ۲۷درصدی ورودی سد‌‌‌های تهران از ابتدای سال آبی تاکنون خبر داد.

محمدرضا بختیاری در مورد آخرین وضعیت ذخایر آبی تهران گفت: میزان ورودی سد‌‌‌های پنج‌گانه استان تهران از ابتدای سال آبی تنها به ۶۲۰میلیون و ۸۸۰‌هزار مترمکعب رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم ۸۵۴میلیون و ۵۴۰‌هزار مترمکعب بوده که کاهش ۲۷درصدی نشان می‌دهد. ضمن اینکه وضعیت فعلی حجم ذخیره آب در سد‌‌‌های امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب ۹۷میلیون مترمکعب، ۶۰میلیون مترمکعب، ۶۷میلیون مترمکعب، ۲۳۲میلیون مترمکعب و ۷۱میلیون مترمکعب است.

وی افزود: میزان حجم کل مخازن سد‌‌‌های تهران نیز از رقم ۷۸۹میلیون مترمکعب در سال گذشته، با ۲۶۱میلیون مترمکعب کاهش، هم‌اکنون به رقم ۵۲۸میلیون مترمکعب رسیده است.

بختیاری گفت: وضعیت بارندگی‌‌‌ها نیز با ۳۱‌درصد کاهش از ابتدای سال آبی تاکنون، ۱/ ۱۶۴میلی‌متر ثبت شده که در همین بازه زمانی در سال گذشته، این رقم ۹/ ۲۱۸میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل آبفای تهران افزود: همچنین مصرف آب شهروندان تهرانی در روز‌‌‌های اخیر به طور متوسط ۳میلیارد و ۱۰۰میلیون لیتر بوده که با توجه به کاهش بارندگی‌‌‌ها و ذخایر آبی، عبور از شرایط کم‌آبی امسال، نیازمند همراهی شهروندان و مصرف بهینه آنهاست.