میزان بارش حوضه آبریز دریای خزر در این هفته با بیشینه ۹۷میلی‌متری و متوسط محدوده ۲۱میلی‌متر بالاترین میزان بارش است که به وقوع می‌‌‌پیوندد. حوضه آبریز قره‌قوم با بیشینه بارش ۷۶میلی‌متر و متوسط محدوده ۱۲میلی‌متر مقام دوم پربارش‌‌‌های این هفته را دارد. این هفته حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه بارش ۷۳میلی‌متری با متوسط محدوده ۲۱میلی‌متری مقام سوم پربارش‌‌‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش ۲۶میلی‌متر و متوسط محدوده یک‌میلی‌متر را تجربه می‌کند و پس‌‌‌ از آن حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش ۲۲میلی‌متر و متوسط محدوده یک‌میلی‌متر قرار دارد. مقام کم‌‌‌‌بارش‌‌‌ترین حوضه‌‌‌های آبریز کشور هم به حوضه آبریز مرزی شرق با بیشینه ۷میلی‌متر و متوسط محدوده صفر می‌‌‌رسد. در هفته منتهی به ۲۳ اردیبهشت هیچ‌‌‌یک از حوضه‌‌‌های آبریز درجه دو و سه بدون بارش نیستند. در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت حوضه آبریز دریای خزر بالاترین میزان بارش با بیشینه ۲۱میلی‌متر و متوسط محدوده ۳میلی‌متر را خواهد داشت. حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و قره‌قوم در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت از نظر میزان بارش شبیه یکدیگر خواهند بود و به‌طور مشترک مقام دوم با بیشینه بارش ۱۴میلی‌متر و متوسط محدوده یک‌میلی‌متر را تجربه خواهند کرد. وضعیت بارش در حوضه آبریز فلات مرکزی برای هفته منتهی به ۳۰اردیبهشت بیشینه بارش ۱۰میلی‌متر و متوسط محدوده صفر میلی‌متری را تجربه می‌کند.

بر این اساس، حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان هم در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت بیشینه بارش ۳میلی‌متری خواهد داشت که محدوده متوسط آن نیز صفر میلی‌متر خواهد بود. همچنین در هفته منتهی به ۳۰اردیبهشت‌‌‌ماه حوضه آبریز مرزی شرق کمترین بارش را خواهد داشت، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بیشینه بارش آن یک‌میلی‌متر با متوسط محدوده صفر میلی‌متر است. در هفته منتهی به ۳۰ اردیبهشت، از میان حوضه‌‌‌های سی‌گانه آبریز درجه‌‌‌‌دو کشور ۱۰حوضه بدون بارش خواهند بود و در بین حوضه‌‌‌های ۹گانه درجه‌سه هم یک‌حوضه بدون بارش است.

در همین حال، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آبی از پرشدگی ۵۴درصدی مخازن سد‌‌‌های کشور خبر داد و اعلام کرد بارش‌‌‌های دوهفته گذشته موجب بهبود ذخیره آب سد‌‌‌ها شده است. فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (مهر سال گذشته تاکنون) ۲۳میلیارد و ۸۰۰میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سد‌‌‌های کشور داشته‌ایم که کمی بیش از سال آبی کم‌بارش پارسال است. مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آبی افزود: در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همچنین ۲۶‌درصد کاهش خروجی آب از سد‌‌‌ها داشتیم که عدد قابل‌توجهی در ذخیره آب سد‌‌‌هاست. وی گفت: هم‌اکنون میزان کل «حجم آب» مخازن سد‌‌‌های کشور حدود ۲۷میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۸‌درصد کمتر است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: حدود ۷‌درصد بارش‌‌‌های سال آبی امسال، معادل یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون مترمکعب (مجموع بارش‌‌‌ها و ورودی ثابت رودخانه‌ها) متعلق به دو هفته قبل است که وارد مخازن سد‌‌‌های کشور شده است.

وی افزود: بیشترین بارش‌‌‌های ۵ اردیبهشت تاکنون، در حوضه آبریز کرخه بود که علاوه بر تامین مستقیم آب کشاورزی این منطقه، موجب ورود ۶۰میلیون مترمکعب آب به پشت سد بزرگ کرخه و کاهش بخشی از تنش آبی موجود آن شد.

قاسم‌زاده درباره وضع ذخیره سد‌‌‌های پنج‌گانه استان تهران نیز گفت: بارش‌‌‌های اردیبهشت، موجب ورود ۱۲۰میلیون مترمکعب آب به پشت سد‌‌‌های استان شد که میزان پرشدگی آن را از ۲۶‌درصد دوهفته پیش به ۳۰‌درصد رساند، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کماکان ۲۹‌درصد کمتر است.  وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها، در دوهفته آینده نیز جبهه‌‌‌های بارشی فعالی خواهیم داشت، اما میزان بارش آن به اندازه دوهفته قبل نمی‌شود. مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان را ۳۲‌درصد اعلام کرد و گفت: میزان پرشدگی این سد هم‌اکنون ۳۹۳میلیون مترمکعب است که ۳‌درصد بیش از دوهفته گذشته است، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵‌درصد کمتر است.