خرد و کوچک‌ها در قربانگاه پاندمی

نتایج این گزارش نشان می‌دهد این بنگاه‌ها در این دوره در کشورهای با درآمد پایین و متوسط (LMIC) وضعیت سختی را تجربه کرده‌اند، ۴۳ درصد از فروشندگان خرد و ۸۵ درصد از تجار عمده در اثر پاندمی تعطیل شده یا فعالیت خود را موقتا متوقف کرده‌اند. تجربه نیجریه و ۱۱ کشور دیگر در آفریقا و آمریکای لاتین گویای اطلاعات بیشتری است. مثلا اینکه در بازارهای غیررسمی تقریبا  ۲ درصد از فروشندگان از عدم تاثیر پاندمی بر کسب وکار خود گزارش داده‌اند. در آمریکای لاتین طی سه ماه اول شیوع بیماری ابعاد ۵۰ درصد از بنگاه‌های کوچک و متوسط تغییر و تنزل پیدا کرده است. در عین حال آمارها تایید می‌کند تعطیلی کسب و کارها ارتباط مستقیمی با سیاست‌های قرنطینه در شهرهای مختلف داشته است.

موسسه جی-پال که در همه سال‌های اخیر در قالب لابراتوار اقدام علیه فقر به بررسی و گزارش‌ دهی پیرامون رابطه میان توسعه اقتصادی، کسب وکارهای کوچک و فقر پرداخته، در بررسی خود نشان داده در آرژانتین تا ۳۰ درصد و در کلمبیا تا ۷۳ درصد نیروهای بنگاه‌های کوچک و متوسط در دوره کرونا تعدیل شده‌اند. در نیجریه و سیرالئون اغلب شواهد روی کاهش ساعات کار تمرکز دارند.  البته همه چیز در این دوره بد نبوده و برای بنگاه‌های بسیار کوچک باکمتر از ۱۰ نفر کارکن اتفاقات متفاوتی افتاده است.

برای نمونه اندازه شرکت‌ها در آمریکای لاتین بین ژانویه و آوریل ۲۰۲۰ تغییر کرده و ما با کاهش تعداد شرکت‌های دارای بیش از ۳ کارمند روبه رو بوده‌ایم. از آن سو اما تعداد شرکت‌های دارای ۲ کارمند نسبت به قبل از همه‌گیر شدن کرونا، بیشتر شده است. توضیح احتمالی برای این موضوع شاید این باشد که با وقوع پاندمی، بنگاه با افزایش کارآفرین روبه رو شده و در نتیجه این اتفاق رشد کرده است.

البته در برخی از کشورها بنگاه‌های تولیدی با بحران تقاضای شدیدی روبه رو شده‌اند. داده‌های جی- پال (لابراتوار اقدام علیه فقر) نشان می‌دهد این بنگاه‌ها در تامین مواد اولیه برای تداوم تولید نیز با مشکل جدی روبه رو شده‌اند. در کشوری مثل نیجریه فروش این قبیل بنگاه‌ها نصف شده و واردات از چین هم به ۱۲ درصد سال ۲۰۱۹ تنزل پیدا کرده است.

جی-‌پال تاکید کرده تاثیر نا آگاهی بنگاه‌ها از نحوه حمایت دولت از مشاغل موجب شده تا در نحوه تولید تجدیدنظر کنند. بین ۴۷ تا ۹۲درصد از پاسخ دهندگان در این ۱۲ کشور از سیاست‌های حمایتی دولت در سه ماه نخست سال اطلاع نداشته‌اند. در نیجریه تنها ۲۹ درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط از این کمک‌ها و جزئیات طرح آگاهی داشتند، فقط ۱۶ درصد برای دریافت این کمک‌ها مراجعه کرده هرچند کلا ۵/ ۲درصد از بنگاه‌ها به این کمک‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند. این موضوع تاثیر مستقیمی بر چشم‌انداز بنگاه‌های این بخش در دوره پاندمی داشته است. با اینکه به‌طور میانگین بین ۶۰ تا ۸۰ درصد بنگاه‌ها انتظار دارند که با کمرنگ شدن کرونا به سطح قبلی فعالیت خود برگردند، اما این موضوع کاملا تحت تاثیر دسترسی کشورهای فقیر  یا جوامع دارای درآمد متوسط به واکسن قرار دارد.

این پژوهش که با کمک دوایر دولتی در کشورهایی نظیر برزیل، شیلی، جمهوری دومینیکن و پرو، اکوادور، کلمبیا، آرژانتین، سیرالئون، نیجریه، کنگو و برخی جوامع آفریقایی صورت گرفته، از تاثیر چشمگیر دو عامل واکسن و کمک‌های دولتی به ادامه حیات SME‌ها در سال ۲۰۲۱ حکایت دارد.