دو سیگنال خطرناک

در این میان، برای تداوم بهبود شرایط، به بسته حمایتی جدید نیاز است. اما مذاکرات بر سر این بسته در هفته‌های اخیر به‌نتیجه نرسیده است. اختلاف‌نظرها بین دموکرات‌ها و کاخ سفید بر سر رقم بسته حمایتی و موارد استفاده آن سبب شده مذاکرات به بن‌بست برسد و با آنکه ترامپ نسبت به حصول توافق در آینده نزدیک ابراز خوشبینی کرده، اما این باور وجود دارد که قبل از انتخابات توافقی حاصل نخواهد شد. نیاز به بسته حمایتی جدید حاصل طولانی شدن دوره همه‌گیری کروناست.

قبلا تصور می‌شد بحران به‌زودی پایان خواهد یافت و واکسن برای آن در دسترس قرار خواهد گرفت. اما بازگشایی زودهنگام اقتصاد و نادیده گرفته شدن تدابیر حفاظتی سبب شده در چندین ایالت، موارد جدید ابتلا به کرونا به سرعت افزایش یابد. این امر به معنای لزوم محدود شدن دوباره فعالیت‌های اقتصادی است که بهبود اوضاع را به تعویق خواهد انداخت. در بهار امسال با شروع موج نخست همه‌گیری، میلیون‌ها آمریکایی شغل خود را از دست دادند و دولت برای کمک به آنها بسته حمایتی ۳ هزار میلیارد دلاری را اجرا کرد. این برنامه شامل پرداخت مستقیم به اشخاص، افزایش رقم بیمه بیکاری و کمک به کسب‌وکارها برای پرداخت دستمزد نیروی کار بود.

این برنامه در ابتدا شرایط را نگران‌کننده نکرد و میزان فقر کاهش یافت اما در تابستان بار دیگر اعداد و ارقام مربوط به فقر افزایش پیدا کرد. زیرا منابع مالی اختصاص داده شده برای کمک به شهروندان و شرکت‌ها پایان یافت. ماه گذشته میلادی نرخ فقر به ۷/ ۱۶ درصد افزایش یافت. ماه فوریه این رقم ۳/ ۱۵ درصد بود. البته افزایش میزان فقر در اثر همه‌گیری، فقط در ایالات‌متحده رخ نداده است. ماه جاری میلادی بانک جهانی هشدار داد، فقر شدید برای نخستین بار در دو دهه اخیر افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران معتقدند در نهایت طی چند ماه آینده بسته جدید حمایتی به تصویب خواهد رسید و برای مدتی به خانواده‌ها کمک می‌شود، اثرات بحران کرونا را تحمل کنند. البته رقم بسته جدید باید بالا باشد، در غیر این صورت اثر آن کافی نخواهد بود. ترامپ معتقد است روند بهبود شرایط اقتصادی سریع تر از پیش بینی‌ها بوده، اما با آنکه نیمی از شغل‌های از میان رفته در ابتدای همه‌گیری احیا شده اما بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند بازار کار تا سال ۲۰۲۳ به وضعیتی که قبل از بحران داشت باز نخواهد گشت.

یک نکته نگران‌کننده این است که سرعت بهبود شرایط در بازار کار اخیرا کند شده است. گزارش‌های چند هفته اخیر وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری یا ثابت مانده یا افزایش یافته است. درحال‌حاضر ۲۵ میلیون نفر همچنان درحال دریافت بیمه بیکاری هستند و این ریسک وجود دارد که روند بهبود شرایط در بازار کار معکوس شود. حالا اقتصاد با حداقل دو موضوع مواجه است: موضوع اول فقدان برنامه حمایتی جدید است و موضوع دوم شدت یافتن بحران همه‌گیری کرونا.