گره کور معدن آلاسکا و دوراهی ترامپ

حال تصور کنید، ذخایر معدنی غنی و ارزشمند فلزات رنگین و گرانبها در منطقه‌ای بکر از نظر شیلات و ذخایر ماهیان واقع شده و آن منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری هم باشد. بی‌شک توسعه این معدن با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود، همان‌طور که معدن «پبل» در آلاسکا به چنین سرنوشتی دچار شده است. در واقع توسعه یکی از معادن بزرگ مس و طلای جهان در جنوب غربی آلاسکا همچنان محل مناقشه حامیان محیط‌زیست و سرمایه‌گذاران قرار دارد. افزون بر آن سیاسیون نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

هرچند دولت اوباما به دلایل زیست محیطی و آسیب به ذخایر ماهیان سالمون مانع اجرای این پروژه شده بود، اما انتخاب چهره جنجالی کاخ سفید در سال ۲۰۱۶ و موافقت با اجرای این پروژه، امیدواری‌هایی را ایجاد کرده بود تا یکی از بزرگ‌ترین ذخایر معدنی مس و طلا در آمریکا توسعه یابد.  البته اخبار جدیدی که طی روزهای اخیر منتشر شده، گمانه‌های دیگری را تقویت کرده و از آنجا که ماه گذشته همه چیز برای مجوز توسعه معدن آماده شده بود، آن‌گونه که نشریه «پولیتیکو» خبر داده است به نظر می‌رسد دولت ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای مسدود کردن معدن «پبل» در آلاسکا در اوایل هفته آینده است، ماجرای غافلگیرانه‌ای که اگر صحت داشته باشد، می‌تواند ناقوس مرگی برای پروژه عظیم مس و طلا در آلاسکا باشد، در حالی که معدن Pebble در آستانه کسب مجوز کلیدی از سوی دولت ترامپ قرار داشت. متخصصان و گروه‌های محیط‌زیستی هشدار داده‌اند که این پروژه، یکی از بزرگ‌ترین منابع ماهی‌های سالمون را تهدید خواهد کرد. حال اخبار تازه‌ای در آمریکا به گوش می‌رسد و بنا بر گزارش‌ها، ظاهرا دولت ترامپ هنوز آماده اعطای مجوز به معدن بحث برانگیز «پبل»(Pebble) نیست.

برآورد ذخایر معدنی

معدن «پبل» با دارابودن ذخایر غنی طلا، مس و مولیبدن در جنوب غربی آلاسکا قرار دارد. به نظر می‌رسد پروژه مناقشه برانگیز شرکت Northern Dynasty Minerals در معدن «پبل»، فقط از لحاظ تولید فلزات پایه و گرانبها حائز اهمیت نیست، بلکه گفته می‌شود این معدن دارای یک ماده استراتژیک است که برای تامین تسلیحات نظامی اهمیت دارد.سهام شرکت «Northern Dynasty Minerals» دوشنبه گذشته پس از گزارش رسانه‌ها و بروز شایعاتی مبنی بر اینکه دولت ترامپ قصد مسدود کردن معدن را دارد، سقوط کرد.

تارنماهای تخصصی از جمله «ماینینگ» در این زمینه نوشتند: بر اساس برآوردی از ذخایر معدن که در خلیج بریستول واقع شده، «پبل» حاوی مقادیر قابل‌توجهی عنصر کمیاب «رنیوم» است، فلزی که در موتورهای جت و سایر کاربردهای نظامی مانند تولید سوخت‌های دارای اکتان بالا استفاده می‌شود. همچنین میزان قابل توجهی مس، طلا، مولیبدن و نقره در این معدن وجود دارد که با مطالعات اخیر تایید شده است.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS) رنیوم را یک فلز استراتژیک می‌داند و تایید می‌کند که این کشور در حال حاضر برای ۸۲ درصد از نیازهای رنیوم خود به تولید‌کنندگان خارجی اتکا دارد. «رون تایسن»، مدیرعامل شرکت «Northern Dynasty Minerals» در این زمینه گفت: ارتش آمریکا، رنیوم را به‌عنوان ماده مهم معدنی تشخیص داده است و آمریکا باید تولید داخلی این فلز کمیاب را برای ارتقای امنیت نظامی خود توسعه بدهد. وی افزود: توسعه پروژه Pebble آلاسکا به وضوح می‌تواند به سمت پر کردن این شکاف پیش برود و به کمبودهای داخلی آمریکا برای سایر مواد معدنی مهم به ویژه مس و نقره نیز بپردازد. کل منابع معدن باعث افزایش قابل توجه منابع شناخته شده رنیوم در ایالات متحده خواهد شد.

وی گفت: رنیوم موجود در معدن بر مبنای بیش از ۵۸ هزار تجزیه و تحلیل از ۶۹۹ حفاری برآورد شده است. بنابراین منابع برآوردی(تخمینی) این معدن که نمونه‌برداری شده‌، شامل ۶/ ۲ میلیون کیلوگرم رنیوم، ۵۷ میلیارد پوند مس، ۷۱ میلیون اونس طلا، ۴/ ۳ میلیارد پوند مولیبدن و ۳۴۵ میلیون اونس نقره در ۵/ ۶ میلیارد تن از منابع اندازه‌گیری شده است.

براساس برآورد USGS، پارسال حدود ۸هزار و ۴۰۰ کیلوگرم رنیوم در ۶ عملیات داخلی در آمریکا تولید شد و در مقابل این کشور ۳۹ تن از این فلز کمیاب را وارد کرد. فلز کمیاب رنیوم اغلب از کنسانتره مولیبدن در معادن دارای ذخایر مس پورفیری بازیافت می‌شود.  اواخر وقت دوشنبه گذشته «دن سالیوان» و «لیزا مورکوفسکی» سناتورهای آلاسکا و هر دو جمهوری‌خواه، علیه فعالیت این معدن سخن گفتند که این امر می‌تواند خسارت قابل‌توجهی به منطقه خلیج بریستول که به ماهی‌گیری و شکار مشهور است، وارد کند. مورکوفسکی، رئیس بانفوذ کمیته انرژی و منابع طبیعی سناست و احتمالا مخالفت وی در سراسر ایالات متحده و آژانس‌های فدرال تاثیر دارد. وی گفت: «پس از سال‌ها روند گسترده و مطالعه علمی، مقامات فدرال تعیین کرده‌اند که پروژه Pebble، توسعه در مقیاس بزرگ در خلیج بریستول را برآورده نمی‌کند. من این تصمیم را می‌فهمم، احترام می‌گذارم و حمایت می‌کنم. موافقم که مجوز نباید صادر شود.»

اقدام به جلوگیری از فعالیت معدن پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ با فشار مجموعه‌ای از حامیان این منطقه از جمله پسر ارشد خود مواجه شد. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پولیتیکو گفت که کاخ سفید هم اکنون در وضعیت اظهارنظر قرار ندارد. نه ارتش و نه آژانس حفاظت محیطی بلافاصله به درخواست‌های اظهارنظر این نشریه پاسخ نداده‌اند.

همچنین تام کولیر، مدیر اجرایی شرکت مشارکت‌کننده توسعه معدن «پبل» که خود روزگاری با وزیر کشور کلینتون کار می‌کرد، انسداد این پروژه را انکار کرد. وی گفت: با دولت ترامپ همکاری و پیامی که از دولت ترامپ دریافت کرده‌ایم این است که جایی برای نفوذ سیاسی در بحث مجوز فعالیت وجود ندارد. وی افزود: من اعتقاد ندارم که ترامپ به مداخلات مشابه اوباما در فرآیند مجوز بازگردد و ما اطمینان داریم او این کار را نخواهد کرد.

ورود ارتش

به گزارش رویترز، بخش مهندسی ارتش آمریکا (USACE) طی نامه‌ای به تاریخ ۲۰ آگوست به صاحبان معادن دستور بررسی طرحی را طی سه ماه داده‌اند که تاثیر مخرب زیست‌محیطی معدن را در آلاسکا کاهش بدهد. آنها در این نامه نوشتند: کاهش تاثیرات غیرقابل اجتناب بر منابع آبی موردنیاز است. مهلت سه ماهه شاید برای این است که تا آن موقع، تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز مشخص می‌شود. کریگ هاچینسون، تحلیلگر «تیدی سکیوریتیز» گفت: پیروزی جو بایدن دموکرات، حتی می‌تواند روند کل این پروژه را تغییر بدهد.

شرکت در پاسخ به ارتش اعلام کرده که طرحی برای حفاظت از زمین‌ها در سر دارد تا چند برابر زمین‌های درگیر پروژه حفظ شود. برخی هم بر این باورند که نامه ارتش پس از آن صادر شد که پولیتیکو خبر داد، دولت ترامپ احتمالا جلوی اجرای پروژه را می‌گیرد. البته شرکت معدنی، این گزارش پولیتیکو را تکذیب کرده و گفته که پیام ارسال شده توسط رسانه‌ها به وضوح خطا بوده است.

 

فعالیت این معدن فقط به رضایت دولت فدرال نیاز دارد تا پیش برود. با این وجود، شک و تردیدها درباره توافق ‌های انجام شده برای توسعه معدن در اوایل ماه آگوست افزایش یافت و دونالد ترامپ متعهد شد که صدای هر دو طرف این ماجرا را بشنود.

موضع این شرکت نیز جالب توجه است، چراکه این شرکت توسعه‌دهنده معدن اعلام کرده که احتمالا به جای انجام تلاش و کوشش لازم برای پیگیری اخبار کامل، انتشار آن با عجله صورت گرفته است. همچنین گفته که درخواست سازمان مهندسی ارتش آمریکا برای بررسی بیشتر اثرات زیست‌محیطی، تاخیر یا مکثی در پروسه ایجاد نمی‌کند. معدن «پبل» در منطقه غنی از ماهی سالمون خلیج بریستول و حدود ۲۰۰ مایلی جنوب‌غربی «آنکورج» واقع شده است. فعالیت این معدن، مخالفت محافظه‌کاران و جوامع بومی محلی را برانگیخته است که ادعا می‌کنند، این معدن باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و اقتصاد مبتنی بر شیلات می‌شود.

ماهی‌گیران می‌گویند، این معدن یک تهدید برای شیوه زندگی در خلیج بریستول است، جایی که اقتصاد و فرهنگ حول تجارت ماهی‌گیری و حیات آبزیان می‌چرخد. این بخش از جنوب‌غربی آلاسکا نیز به اقامتگاه‌های گران‌قیمت ماهی‌گیری ورزشی مشهور است. در عین حال حامیان توسعه معدن می‌گویند که این پروژه شغل‌های فراوانی را برای منطقه به ارمغان می‌آورد که به شدت به آنها نیاز است و مواد معدنی مورد نیاز کشور را نیز تامین می‌کند.

شرکت معدنی برای نشان دادن نتایجی که مهندسان ارتش در تابستان امسال کسب کردند، تبلیغاتی را انجام داد مبنی بر اینکه فعالیت این معدن هیچ تاثیر قابل اندازه‌گیری بر جمعیت ماهی‌گیری یا شیلات خلیج بریستول نخواهد داشت. اندکی پس از آن نتیجه‌گیری، چند چهره بانفوذ علیه معدن صحبت کردند. یکی از آنها جونیور، پسر ارشد دونالد ترامپ است که در سفر ماهی‌گیری به خلیج بریستول همراه با فرزندش، تصاویر خود را در فیس‌بوک قرار داد. وی در ۴ آگوست توییت کرد: «رودخانه‌های خلیج بریستول و ماهی‌گیری اطراف آن بسیار بی‌نظیر و آسیب‌پذیر هستند.» لس‌آنجلس تایمز هم در این زمینه نوشت: ترامپ هرگز به‌طور علنی این پروژه را تایید نکرد، اما حمایت وی پس از آن صورت گرفت که محدودیت‌هایی که در زمان اوباما اعمال شده بود را خنثی کند. حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت ترامپ مانند رویه قبلی خود، مجوز بهره برداری معدن را صادر و آن را به کارنامه اقتصادی خود ضمیمه می‌کند یا تحت‌تاثیر فشارهای حامیان محیط زیست و برخی اطرافیان مانع توسعه آن می‌شود، معدنی که در صورت توسعه با توجه به مساحتی معادل ۴۶۰ زمین فوتبال تبدیل به یک گودال باز خواهد شد.