محمود نوریان، مدیرعامل چادرملو با تصریح این نکته که هر دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی به یک میزان در شرکت (دشت یوز دره انجیر) سهیم هستند و هر دو به یک میزان متعهد به پایبندی به ضوابط و قوانین هستند، گفت: اینکه چرا تنها چادرملو آماج هجمه‌ها و اعتراضات قرار می‌گیرد و باید پاسخگوی دغدغه‌ها باشد، جای سوال دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فعالیت‌های اکتشافی این معدن در چه مرحله‌ای است گفت: مسیر بسیار طولانی برای اخذ مجوز اولیه محیط زیست طی شده و دلیل آن قرار گرفتن بخشی از آنومالی ( دی۱۹) در منطقه حفاظت شده محیط زیست (دره انجیر) است. سرانجام با بررسی‌های متعدد و متوالی کارشناسان محیط زیست و یقین به پایبندی ما در حفظ اکو سیستم منطقه، مجوز مطالعات اکتشافی تفصیلی برای دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی صادر شد و در حال حاضر تنها کار مطالعات اکتشافی انجام می‌شود تا پس از تهیه طرح توجیهی پروانه بهره برداری صادر شود.

مدیرعامل چادرملو ادامه داد: تصور نمی‌کنم دوستان محیط زیست با فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله معادن مخالف باشند؛ اما دغدغه‌هایی دارند که کاملا طبیعی است و غیر از این نمی‌توان انتظار داشت. اما باید توجه کرد در تمام دنیا فعالان معدنی و صنعتی، هم فعالیت‌های خود را انجام و توسعه می‌دهند و هم اصول زیست محیطی را رعایت می‌کنند و این امری کاملا متداول است. باید به این بلوغ فکری برسیم که هیچ یک را نباید فدای دیگری کرد و اینکه به بهانه حفظ محیط زیست در مقابل بهره برداری اصولی از منابع معدنی که یکی از عوامل توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود ایستادگی کنیم، توقعی غیر منطقی است.

نوریان تصریح کرد: بدیهی است توسعه اقتصادی و صنعتی شدن، دارای برخی تبعات اجتماعی و زیست محیطی است که این مهم برعهده مدیران، تصمیم گیرندگان و فعالان این حوزه است که با درک لازم از شرایط و آثار مثبت و منفی صنعتی شدن و تطبیق ایده آل‌های مطلوب با واقعیت‌های موجود، تعادل و توازنی برقرار کنند تاضمن حفظ ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی، بتوانیم از ابزار‌های توسعه به بهترین نحو بهره برداری کنیم. ما هم همان‌طور که بارها گفته ایم خود را متعهد و تابع قانون و ضوابط زیست محیطی می‌دانیم و هر گز بر خلاف اصول و مقررات اقدامی انجام نخواهیم داد و هر اقدامی که تا کنون انجام شده در چارچوب قوانین بوده است.