تکذیبیه تجاری ترامپ منتشر شد

با این حال در خبری که روز پنج‌شنبه «رویترز» منتشر کرد عنوان شد که طرح حذف تعرفه‌های واردات چین با مخالفت‌های تندی در دولت ترامپ مواجه شده است. این اختلاف نظرات روز جمعه به‌طور کامل نمایان شد، زمانی که دونالد ترامپ، مرد تعرفه‌ای تاریخ، در جمع خبرنگاران اعلام کرد کاخ‌سفید هیچ توافقی برای کاهش تعرفه‌هایی که تاکنون وضع شده، ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا در این رابطه گفت: «چین تمایل دارد بخشی از این تعرفه‌ها برداشته شود، البته نه همه تعرفه‌ها. اما به‌دلیلی که آنها می‌دانند این کار را نخواهم کرد. من هیچ توافقی با آنها نداشته‌ام.» ترامپ با اشاره به اینکه تعرفه‌های او میلیاردها دلار برای آمریکا درآمدزایی داشته است در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد بیش از او، چینی‌ها توافق تجاری می‌خواهند. او می‌گوید: «درحال‌حاضر من بسیار خوشحال هستم. ما میلیاردها دلار از تعرفه‌ها درآمد به‌دست می‌آوریم.»

پس از این اظهارات ترامپ شاخص‌های سهام آمریکا روندی نزولی در پیش گرفتند، و دلار این کشور ارزش خود را در برابر ین از دست داد، شاخص‌هایی که در روزهای اخیر با امیدواری‌ها پیرامون توافق تجاری میان دو کشور اوج گرفته بودند. دونالد ترامپ همچنین می‌گوید اگر توافق تجاری میان آمریکا و چین کامل شود، امضای آن در خاک آمریکا صورت خواهد گرفت: «فرض کنید ما به این توافق رسیده‌ایم... در ایالات یوآ یا یکی از ایالت‌های کشاورزی و مکان‌های شبیه‌ اینها این توافق به امضا خواهد رسید. این توافق در کشور ما نهایی خواهد شد.» به گزارش «رویترز»، یوآ که از ایالات کشاورزی آمریکا محسوب می‌شود از اقدامات تلافی‌جویانه دولت چین در اعمال تعرفه‌ بر محصولات کشاورزی آمریکا آسیب دیده است، هر چند ارتباطاتی طولانی با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دارد. هو‌شی‌جین، سردبیر روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین در واکنش به توییت‌های روز جمعه ترامپ اعلام کرد طرف چینی انتظار این اظهارات را از رئیس‌جمهور آمریکا نداشت. او در پیام توییتری خود نوشت: «این یک انکار ساده نیست. آنچه واضح است در صورتی که تعرفه‌ها برداشته نشوند، توافق فاز یکی هم وجود نخواهد داشت.»

در این رابطه صاحب‌نظران درون و برون دولت آمریکا هشدار داده‌اند هنوز نیز دستیابی به توافق فاز یک می‌تواند به کل منتفی شود. مقامات دولت آمریکا نیز مدعی شده‌اند از زمانی که ماه گذشته نقشه راه توافق موقت پی‌ریزی شد، کارهای بسیاری برای رسیدن به توافق تجاری میان دو کشور وجود دارد که باید انجام گیرد. این درحالی است که چینی‌ها نیز ازتعهدات خود برای خرید محصولات کشاورزی آمریکا صرف‌نظر کرده‌اند.

سیرک منابع بی‌نشان

پیتر ناوارو، مشاور تجاری دونالد ترامپ و یکی از ضد‌چینی‌ترین صداها درون کاخ‌سفید روز جمعه در ایمیلی به‌شدت روزنامه‌نگاران را مورد انتقاد قرار داد. او رسانه‌ها را متهم به بازی با پروپاگانداهای چین متهم کرد، کسانی که به کذب اخبار دروغ توافق دو کشور برای برداشته شدن تعرفه‌ها را منتشر کردند. ناوارو در اظهارات خود از استناد گزارش‌ها بر منابع بی‌نام و نشان ابراز گلایه کرد. به گفته او تنها دونالد ترامپ و رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا می‌توانند درخصوص تحولات مذاکرات تجاری با چین اظهارنظر داشته باشند. در این رابطه «سازمان نماینده تجاری ایالات‌متحده» تاکنون به درخواست‌ها برای اظهارنظر پیرامون برداشته شدن تعرفه‌ها پاسخی نداده است. ناوارو می‌گوید: «به نفع کشور است که سیرک‌های خبری بی‌نام و نشان متوقف شوند. در رقابت برای انتشار خبر، بسیاری از خبرنگاران دست به‌کارهای ریسکی و اشتباه می‌زنند، کارهایی که به این کشور صدمه می‌زند.» در جنگ‌تجاری ادامه‌دار با چین، تعرفه‌ها سلاح اصلی دونالد ترامپ بوده‌اند، جنگی که قرار بود چین را وادار به عقب‌نشینی از سیاست‌های تجاری و مدل‌های اقتصادی تهاجمی کند. در این رابطه دولت آمریکا از چین خواسته است از دزدی مالکیت معنوی، انتقال اجباری تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی و اعطای یارانه به کسب‌وکارهای دولتی دست بردارد و درهای اقتصاد خود را به روی شرکت‌های خارجی بگشاید. دونالد ترامپ همچنین از پکن خواسته است خریدهای خود را از محصولات کشاورزی کشورش افزایش دهد. در این رابطه فاز اول توافق تجاری دو کشور عمدتا پیرامون خرید محصولات کشاورزی آمریکا، بهبود حقوق مالکیت معنوی و حمایت از برندهای تجاری در چین خواهد بود. موضوعاتی نظیر انتقال تکنولوژی، یارانه‌ به شرکت‌های دولتی و امنیت سایبری که نیاز به‌کار بیشتر دارند نیز برای مذاکرات آینده باقی خواهند ماند.

تکذیبیه ترامپ در شرایطی منتشر شد که همزمان با انتشار خبر چین مبنی بر توافق برای حذف تدریجی تعرفه‌ها، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد توافق تجاری موقت آمریکا و چین که به‌دنبال آن برخی از تعرفه‌های دولت آمریکا بر واردات چینی برداشته می‌شود، برآورد «صندوق بین‌المللی پول» را از چشم‌انداز اقتصادی جهان بهبود خواهد داد.  پیش‌تر صندوق، تنش‌های تجاری دو کشور را عاملی برای کاهش چشم‌انداز اقتصادی مطرح کرده بود. گری رایس، سخنگوی ارشد «صندوق بین‌المللی پول»‌ در کنفرانس خبری منظر خود اعلام کرد صندوق از هر نوع تلاش دو کشور برای کاهش تنش‌های تجاری میان خود استقبال می‌کند، از ‌جمله کاهش تعرفه‌هایی که تاکنون بر یکدیگر وضع کرده‌اند.