برد چین مقابل آمریکا در زمین WTO

در این پرونده چینی‌ها به ارزش‌گذاری آسیب‌هایی که آمریکایی‌ها از روابط تجاری با شرکای خود ناشی از دامپینگ محصولات در بازارهای آمریکا می‌دیدند، معترض شدند. دامپینگ زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکنندگان محصولات خود را در قیمت‌های پایین‌تر از ارزش بازار صادر کنند. به اعتقاد چینی‌ها روش «صفرسازی» دولت آمریکا در ارزیابی آسیب‌هایی که از اقدامات دامپینگ در بازارهای آنها دیده‌اند، سالانه منجر به تعرفه‌های تلافی‌جویانه ناعادلانه ۷ میلیارد دلار شده است. بر این اساس در حکم کمیته حل اختلاف «سازمان تجارت جهانی» آمده که روش‌ دولت آمریکا در به‌کارگیری اقدامات ضددامپینگ در تضاد با قوانین تجارت جهانی و منجر به اخلال در منافع اقتصادی چین شده است، اخلالی که سالانه بالغ بر ۵۸/ ۳ میلیارد دلار هزینه به دوش اقتصاد این کشور می‌گذارد. با این حال به‌رغم حکم صادره، مقامات واشنگتن و پکن می‌گویند در مذاکرات تجاری خود پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، مذاکراتی که با هدف پایان دادن به تنش‌های تجاری حدود ۱۸ ماهه دو کشور صورت می‌گیرد. روز جمعه وزیر بازرگانی چین اعلام کرد با گفت‌وگوی تلفنی سازنده و جدی که میان مذاکره‌کنندگان تجاری صورت گرفت، دو کشور پیرامون اصول توافق تجاری به اجماع رسیده‌اند. در طرف مقابل دونالد ترامپ نیز می‌گوید امیدوار است به‌زودی توافق تجاری را با همتای چینی خود در آمریکا به امضا برساند، شاید در ایالات کشاورزی آیوآ که یکی از ایالت‌های اصلی تعیین‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری او است. رئیس‌جمهوری آمریکا بعدازظهر روز جمعه در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ‌سفید گفت: «چین بسیار تمایل دارد با ما توافق تجاری امضا کند. تا زمان نهایی شدن این توافق نمی‌خواهم چندان درخصوص آن صحبت کنم، اما ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.»

به گزارش «رویترز»، مذاکره‌کنندگان آمریکا و چین در تلاش هستند فاز اول توافق تجاری را برای امضای روسای‌جمهوری دو کشور در این ماه نهایی سازند، تلاش‌هایی که البته به‌دنبال درخواست‌های دولت آمریکا برای زمان‌بندی خرید‌های چین از محصولات کشاورزی این کشور با چالش مواجه شده است. صاحب‌نظران معتقدند منافع هر دو کشور در گروی دستیابی به توافق تجاری است. در این رابطه ۱۵ دسامبر روزی تعیین‌کننده در روابط تجاری دو کشور خواهد بود، زمانی که دولت آمریکا تصمیم دارد تعرفه‌های جدیدی را علیه واردات برخی محصولات چینی اعمال کند. لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ‌سفید نیز روز جمعه مدعی شد دو کشور پیشرفت‌های قابل‌توجهی در مسیر دستیابی به فاز اول توافق تجاری داشته‌اند، هر چند به مرحله ۱۰۰ درصدی نرسیده است.

خبرهای پیشرفت در مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن درحالی است که نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس آمریکا مدعی شده است دموکرات‌ها باید مواضع سختگیرانه‌تری را نسبت به رئیس‌جمهوری در قبال چین اتخاذ کنند، سیاست‌هایی که به گفته او باید در راستای مواضع اتحادیه اروپا باشد تا فشارها علیه دومین اقتصاد دنیا حداکثر شود. او در میزگرد روز جمعه خود با خبرنگاران و دبیران «بلومبرگ» اظهار کرد در رابطه با سیاست‌های تجاری خصمانه چین حق با دونالد ترامپ بوده است، و این سیاست‌ها برای آمریکا تهدید محسوب می‌شوند. با این حال او روش رئیس‌جمهوری آمریکا در مواجهه با چین را ناکارآمد خوانده، و مواضع دولت در تنش‌های تجاری با اتحادیه اروپا را مورد نکوهش قرار داده است. پلوسی در این رابطه گفت: «ما اهرم داریم. اما رئیس‌جمهوری چه کار کرد؟ با تعرفه‌های تنبیهی آنها [اروپایی‌ها] را فراری داد. امری که باعث شده است آنها به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه علیه ما باشند.» به گفته این نماینده برجسته ایالات‌متحده، دولت آمریکا باید استراتژیک‌تر عمل کند، و به جای استفاده از تعرفه‌ها به‌عنوان سلاح اولیه برای مقابله با چین، در راستای منافع کشور با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشد. او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «روش‌های تقابل باید جامع‌تر باشد، تا چین متوجه شود دیگر نمی‌تواند سیاست‌های خصمانه خود را ادامه دهد.» به گزارش «بلومبرگ» پلوسی به سایر دموکرات‌هایی پیوسته است که می‌گویند جنگ‌تجاری که دونالد ترامپ همزمان علیه چین و متحدان آمریکا نظیر اتحادیه اروپا به راه انداخته منجر به تضعیف موقعیت آمریکا شده است. به عقیده منتقدان، استفاده دونالد ترامپ از تعرفه‌ها منجر به روی آوردن شرکای تجاری بزرگ آمریکا به اقدامات تلافی‌جویانه شده، امری که آسیب‌های جدی به کارگران و فعالیت‌های اقتصادی این کشور وارد ساخته است.