غریب‌پور تاکید کرد: در بخش معادن کوچک ۳۳ معدن با مشارکت بخش خصوصی فعال شده است. وی با اشاره به فعالیت ۷۹ واحد تولیدی نسوز در کشور گفت: این تعداد واحد سالانه ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کنند که امیدواریم با تامین مواد اولیه، ارتباط این حوزه با بخش تولید نسوز تقویت شود. رئیس ایمیدرو افزود: در شرایط فعلی و با توجه به شرایط طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز، فقط ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های سیمان فعال است که این امر یکی از دلایل کامل نبودن ظرفیت تولید در صنعت نسوز است. وی یادآور شد: ۵۰۰ هزار تن از ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی صنعت نسوز فعال است که امیدواریم با تامین مواد اولیه، این صنعت با ظرفیت بیشتری کار کند و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، وارد مدار تولید شود.

غریب‌پور گفت: ایمیدرو به دنبال مواد جایگزین و راه دسترسی مواد معدنی مرتبط (منیزیت) در استان سیستان و بلوچستان است. وی در ادامه به برنامه اکتشاف در این بخش اشاره کرد و گفت: در اکتشافات به مواد اولیه این صنعت شامل دولومیت، منیزیت و بوکسیت نیز توجه می‌شود. رئیس ایمیدرو با تاکید بر اینکه در ایمیدرو تمرکز بر حمایت بخش خصوصی است، افزود: ۱۸ طرح تحقیقاتی نیازمحور را با همکاری دانشگاه‌ها،‌ جهاد دانشگاهی و مراکز علمی در حال اجرا داریم. وی افزود: در اتاق فکر معدن پس از مذاکره با بخش خصوصی، درصدد فعال‌سازی ستاد زنجیره فولاد هستیم تا مسائل مختلف زنجیره مانند عوارض، تامین خوراک و چالش‌ها مرتفع شود. وی یکی از اصول معدنکاری را توجه به مسائل زیست محیطی عنوان کرد.

محمد باوند دبیر علمی همایش صنعت دیرگداز نیز بر اهمیت نقش دانشگاه در ارتقای صنایع کشور تاکید کرد. وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات نسوز، صنعت فولاد کشور است، گفت: درس دیرگداز از رشته سرامیک حذف شده است در حالی که دنیا به سمتی حرکت کرده که دروسی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه کند تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌های خود را بهبود دهد. باوند ادامه داد: با توجه به اهمیت صنعت دیرگداز بهتر است از تحقیقات دانشگاهی استفاده بیشتری شود تا شاهد احیای ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده باشیم. وی پیشنهاد کرد رشته مهندسی دیرگداز در مقطع کارشناسی ارشد به‌عنوان یک رشته جدا شناخته شود تا علاقه‌مندان به این رشته از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شوند.