به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» این خبر پس از آن اعلام شد که سازمان تجارت جهانی به واشنگتن چراغ سبز نشان داد تا تعرفه‌هایی را در درازمدت بر کالاهای تولیدی اتحادیه اروپا به ارزش ۵/ ۷ میلیارد یورو در سال وضع کند. به گزارش رویترز، این اقدام می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن جرقه اقدامات تلافی‌جویانه بعدی در دو سوی اقیانوس اطلس شود. این راهکارهای تعرفه‌ای پس از آن به‌کار بسته می‌شوند که آمریکا و چین در جنگی تجاری که بیش از یک سال است در گرفته است، بر میلیاردها دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کردند.

قرار است هدف تجاری آمریکا برای فهرست جدید کالاهای اروپایی در روز ۱۸ اکتبر -۲۶ مهر- اجرایی شود. این فهرست شامل ایرباس‌های بزرگ ساخت فرانسه، بریتانیا، آلمان و اسپانیاست. این چهارکشور کنسرسیوم کشورهای تولیدکننده ایرباس را تشکیل می‌دهند. البته قرار است تعرفه‌ها بر قطعات هواپیماهای تولید اتحادیه اروپا که در تاسیسات مونتاژ ایرباس در ایالت آلابامای آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند یا قطعاتی که مورد استفاده رقیب آمریکایی ایرباس یعنی بوئینگ هستند، اعمال نشود تا مشاغل تولیدی آمریکا از گزند نابودی مصون بمانند.

رابرت لایتزر، نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای در این‌باره گفت: ‌«سرانجام پس از ۱۵ سال دادخواهی، سازمان تجارت جهانی تایید کرد که ایالات‌متحده مجاز است راهکارهای مقابله‌ای در پاسخ به یارانه‌های غیرقانونی اتحادیه اروپا را به‌کارگیرد.» وی افزود:‌«ما انتظار داریم با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شویم تا بتوانیم این مساله را به نحوی حل و فصل کنیم که به نفع کارکنان آمریکایی باشد.»

این تعرفه‌ها چهار کشور تولیدکننده کنسرسیوم ایرباس را به‌شدت مورد هدف قرار می‌دهد و شامل زیتون اسپانیا، ژاکت‌ها و لباس‌های پشمی انگلیسی، ابزار و قهوه آلمان و نوشیدنی‌های انگلیسی و فرانسوی خواهد شد. علاوه بر این، پنیر تقریبا همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهد شد اما نوشیدنی و روغن‌زیتون ایتالیایی و شکلات اروپایی از این قاعده مستثنی خواهد بود.

ابعاد و شدت تعرفه‌های اعلام شده از آنچه واشنگتن در اوایل سال میلادی جاری از فهرستی ۲۵ میلیارد دلاری اعلام کرده بود بسیار کمتر است. آن فهرست شامل هلیکوپتر، قطعات اصلی هواپیماها، غذاهای دریایی، کالاهای لوکس و دیگر اقلام مهمی است که از بیانیه روز چهارشنبه مستثنی شده است. یک فرد نزدیک به این موضوع اعلام کرده است که نماینده تجاری آمریکا به عمد از حداکثر ظرفیت تلافی مورد تایید سازمان تجارت جهانی استفاده نکرده است با این امید که بتواند اروپا را بر سر میز مذاکره بکشاند. در عین حال اما هشداری واضح در این رابطه صادر شده است. نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد:‌«آمریکا این اختیار را دارد که در هر زمانی تعرفه‌ها را افزایش دهد یا محصولات مشمول تعرفه‌ها را تغییر دهد. نهاد نماینده تجاری آمریکا بر پایه بحث‌های ما با اتحادیه اروپا به‌طور دائم این تعرفه‌ها را مورد بازبینی قرار می‌دهد.»

آمریکا در تاریخ ۱۴ اکتبر موفق شد فهرست تعرفه‌ای جدید خود را به تایید سازمان تجارت جهانی برساند. این تعرفه‌ها تنها سه روز پس از ۱۵ اکتبر اجرایی می‌شوند. روز ۱۵ اکتبر روزی است که در آن تعرفه‌های آمریکا علیه ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌یابند. در شرایطی که واشنگتن و پکن تلاش می‌کنند جنگ تجاری تلخ ۱۵ ماهه خود را حل و فصل کنند، به‌نظر می‌رسد حالا اختلافات تجاری آمریکا-اتحادیه اروپا رو به وخامت می‌گذارد. کلی مک‌کانل، سخنگوی ایرباس گفته است که این هواپیماسازی که مقر اصلی آن در فرانسه واقع است، فهرست مورد نظر و تبعات احتمالی آن را در «همکاری نزدیک با کمیسیون اروپا» را مورد بررسی قرار داده است. وی افزود که سازمان تجارت جهانی طی ماه‌های آینده به مقامات اتحادیه اروپا اختیارات لازم برای وضع تعرفه‌ها بر کالاهای آمریکایی را خواهد داد که علت آن‌هم یارانه‌های غیرقانونی واشنگتن به صنایع داخلی‌اش خواهد بود. بنا بر ادعای وی، این تعرفه‌ها برابر یا بیشتر از تعرفه‌هایی است که اکنون آمریکا بر اروپا تحمیل کرده است. وی گفت:‌« ایرباس بر این باور است که تنها راه ممکن برای اجتناب از اثرات منفی این اقدامات تلافی‌جویانه این است که آمریکا و اتحادیه اروپا پیش از اثرگذاری تعرفه‌ها، برای این مناقشه قدیمی از طریق مذاکره به توافقی دست یابند.»