صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است که می‌توان گفت همواره بر موجی از ثبات سوار است. در وصف پتانسیل این صنعت همین بس که به‌جرات می‌توان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی می‌تواند به بزرگ‌ترین صنعت سودآور کشور تبدیل شود. در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. در این خصوص مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی ازاستراتژی وزارت صنعت، معدن وتجارت برای داشتن حدود ۳ یا ۴ برند ملی در کلاس جهانی در صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ خبرداده است. جایگزین کردن محصولات کره‌ای با کالاهای صنعتی ایرانی به‌طور موازی، تعمیق ساخت داخل تولیدات، راه‌اندازی شبکه تامین قطعات و خودکفایی بالا در تولید از جمله مواردی است که از سوی عباس هاشمی مورد تایید قرار گرفته است.

براساس استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی شده است تا افق ۱۴۰۴، حداکثر حدود ۴ برندملی در صنعت لوازم خانگی کشور ایجاد و به حضور برندهای متعدد نظم داده شده و از آشفتگی برند‌های کوچک بدون پشتوانه و ناشناخته بیرون بیاییم. برند‌های ملی مورد نظر در سطح کلاس جهانی به تولید و صادرات بپردازند. در ۵ سال گذشته وزارت صمت با تولید‌کنندگان کره‌ای وارد مذاکره شده و ضمن اعلام استراتژی صنعت کشور همزمان با ایجاد جذابیت‌هایی زمینه را برای حضور موثر تولید‌کنندگان معتبر جهانی مهیا کرد. در نهایت پس از اقدامات مقدماتی در ایران خطوط تولید مستقر و تولید محقق شد.

به گفته هاشمی، ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط طرف ایرانی انجام شد، اما طرف‌های خارجی موظف بودند براساس سیاستی که داشتند، اجزا، قطعات و مواد اولیه را به موقع تامین و در ایران تولید کنند. در این خصوص نیز ال جی و سامسونگ در تولید یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون این کار را انجام دادند؛ این روند تا زمان اعمال محدودیت‌های جهانی ادامه داشته است؛ از آنجا که طرف‌های کره‌ای بسیار محتاط هستند برخلاف میل باطنی‌، محدودیت‌های بانکی، نقل و انتقالات ارز و محدودیت‌های کشتیرانی و... باعث شد که آنها به راحتی نتوانند مواد اولیه و قطعات مورد نظر خود را به طرف ایرانی برسانند.

به گفته مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی ازاستراتژی وزارت صمت به دلیل اینکه دو طرف فعالانه روی این زمینه کار می‌کردند و تا امروز این مساله ادامه پیدا کرده و حدودا تا ۶ ماه آینده هم مشکل حادی در تولید ندارند ولی با توجه به محدودیت‌های مختلف، تحمیل هزینه‌های مضاعف و غیر متعارف، محدودیت‌های ارزی داخل کشور و سخت شدن واردات برخی مواد اولیه و قطعات، فرآیند تولید لوازم خانگی را تا حدودی کند کرده است؛ در حال حاضر به موازات تلاشی که برای روان کردن واردات قطعات وارداتی انجام می‌شود، طرف‌های ایرانی به دنبال جایگزین کردن آنها هستند و مصمم هستند با بومی‌سازی حداکثری تحت برند ملی و برنامه‌ای که برای عرضه و تولید لوازم خانگی ارائه دادیم، به تولید بپردازند.

تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی از دیگر مواردی است که هاشمی به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و اهمیت تامین ارز صنعت لوازم خانگی به بانک مرکزی نیز اعلام شده است؛ همچنین بازسازی و نوسازی واحدها، ارتقای بهره‌وری، افزایش دانش مدیریتی و کارکنان واحدهای تولیدی، بهبود فضای کسب و کار، از برنامه‌هایی است که در سال گذشته پیگیری شده و این پیگیری‌ها امسال هم ادامه دارد.