به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور حدود ۷ هزار مگاوات بوده است، گفت:‌ امروز در حالی که جمعیت ایران نسبت به سال ۵۷ حدود ۳/ ۲ برابر شده است ولی با وجود این ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور بیش از ۱۱ برابر افزایش یافته و از مرز ۸۰ هزار مگاوات گذشته است که بخش عمده‌‌ای از این تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شوند.

اردکانیان ادامه داد: در زمینه برق‌رسانی به روستاهای کشور نیز تعداد ۴ هزار و ۳۶۷ روستای دارای برق کشورمان هم اکنون به بیش از ۵۷ هزار روستای برق‌دار رسیده است. وی اضافه کرد: طی این مدت نیروگاه‌های جدیدی با فناوری‌های متنوع را وارد عرصه تولید برق کرده‌ایم به‌طوری که در حال حاضر ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های اتمی به هزار مگاوات رسیده است و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم به حدود ۷۰۰ مگاوات رسیده است. وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های سازنده تجهیزات برقی کشور با رشد ۱۳ برابری نسبت به ابتدای انقلاب به حدود ۸۷۵ شرکت رسیده است و شرکت‌های پیمانکار و مهندسان مشاور صنعت برق و انرژی نیز با افزایش ۱۳۸ برابری نسبت به سال ۵۷ به حدود ۳ هزار و ۴۵۰ شرکت رسیده است. وزیر نیرو ادامه داد: این شرایط بازار بسیار خوبی را برای ظرفیت‌های داخلی کشور فراهم می‌کند بویژه اینکه بیش از ۶۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های ما توسط بخش خصوصی احداث شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برقابی کشور نسبت به ابتدای انقلاب رشدی ۷/ ۶ برابری داشته است، ادامه داد: هزار و ۸۰۴ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برقابی در ابتدای انقلاب هم‌اکنون به بیش از ۱۲ هزار مگاوات رسیده است و ۵۵۲ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی کشور (احداث شده) در سال ۵۷ هم اکنون با رشد ۳/ ۴ برابری به ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار هکتار رسیده است.

وزیر نیرو به تشریح دستاوردهای کشور در بخش آب و فاضلاب پرداخت و افزود: در حال حاضر تعداد تصفیه‌خانه‌‌های آب شهری کشور با رشد ۱/ ۵ برابری به ۱۳۹ واحد افزایش پیدا کرده و جمعیت تحت پوشش آب شهری کشور از ۶/ ۷۴ درصد ابتدای انقلاب هم اکنون به ۴۸/ ۹۹ درصد رسیده است. اردکانیان ادامه داد: تعداد تصفیه‌خانه‌‌های فاضلاب شهری با رشد ۵۴ برابری به ۲۱۷ واحد رسیده و جمعیت تحت پوشش سامانه فاضلاب شهری نیز در حال حاضر با افزایش ۸/ ۵ برابری به ۳/ ۴۹ میلیون نفر رسیده است. همچنین ۲ میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش آب بهداشتی در ابتدای انقلاب نیز هم اکنون با رشد ۴/ ۸ برابری به ۸/ ۱۶ میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: کارخانه‌های تولید‌کننده تجهیزات آب و فاضلاب در ابتدای انقلاب حدود ۲۰۰ مورد بوده است که این رقم هم‌اکنون با رشد ۶ برابری به هزار و ۲۰۰ شرکت رسیده است. همچنین شرکت‌های مهندسین مشاور آب و فاضلاب هم با رشد ۳۰ برابری نسبت به سال ۵۷ به ۳۰۰ شرکت فعال در این زمینه رسیده‌اند. اردکانیان ادامه داد: شرکت‌های مهندسین مشاور طرح‌های ملی سدسازی با افزایش ۵/ ۳۲ برابری به حدود ۶۵ شرکت رسیده و شرکت‌های پیمانکار طرح‌های ملی سدسازی نیز با رشد ۶/ ۲۵ برابری به ۷۷ شرکت رسیده است. وزیر نیرو تاکید کرد: تا پایان سال ۹۶ نیز مشاوران، پیمانکاران و دست‌اندرکاران بخش غیردولتی کشورمان در ۲۰ پروژه برون‌مرزی بخش آب مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وی به مسائل مرتبط بخش آب ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: امروزه طراحان مساله جنگ آب و کسانی که در دنیا راجع به این امر صحبت می‌کنند بیشتر به دنبال عادی کردن تنازع بر سر آب هستند تا بتوانند در آینده منافع خود را در این زمینه تامین کنند. ما درصددیم تا از شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی به‌عنوان فرصتی برای هم‌زیستی بیشتر با همسایگان خود استفاده کنیم و با هوشمندی متقابل بتوانیم مسائل موجود در این بخش را برطرف کنیم.

اردکانیان ادامه داد: درخصوص بحث هیرمند خوشبختانه پس از گذشت ۲۰ ماه به دلیل وقوع سیلاب‌های مسیر رودخانه هیرمند در خاک افغانستان شاهد ورود حدود دو تا سه میلیون مترمکعب آب به مناطق شرقی کشور بوده‌ایم؛ ولی با وجود این با جدیت تمام به دنبال تامین حقابه‌های قانونی کشور هستیم و مذاکرات خوبی نیز در این زمینه داشته‌ایم و اخیرا نیز توافق شده است تا از دستگاه‌های اندازه‌گیری در مرز و بالادست سدکجکی افغانستان بازدید داشته باشیم و در این زمینه دولت افغانستان نیز به تامین حقابه‌های قانونی پایبند خواهد بود.