در این نشست بقراطی، رئیس انجمن واردکنندگان بذر با اشاره به اینکه بذرهای وارداتی از حدود دو سال قبل سفارش داده ‌می‌شوند، ادامه داد: پیش شرط انجام این سفارش‌ها امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای فعالان اقتصادی است. اکنون به دلیل اعمال تحریم‌ها، مشکلات سیاسی و بی ثباتی اقتصادی شرکت‌های خارجی گاه از پذیرش سفارش‌های ایران سرباز زده و ممکن است در نبود این سفارش‌ها بذر کافی تولید نکنند. وی افزود: اکنون فعالان اقتصادی در این بخش نمی‌توانند نسبت به تخصیص ارز اطمینان حاصل کنند و در چنین شرایطی، شرکت‌های خارجی نیز ممکن است ریسک مراوده با ایران را نپذیرند. در عین حال بانک‌های خارجی نیز در حال قطع هرگونه همکاری با ایران هستند. در این صورت به نظر ‌می‌رسد، در این حوزه مشکلات بزرگ‌تری در پیش باشد.

بقراطی با اشاره به موانعی که نهادهای دولتی در مقابل واردات بذر ایجاد ‌می‌کنند، گفت: این موانع و سخت‌گیری منجر به عقب‌نشینی واردکنندگان بذر و کاهش واردات بذر به کشور خواهد شد.  در ادامه این نشست،  رئیس انجمن واردکنندگان بذر با اشاره به اینکه نوعی تقسیم کار میان دولت و بخش خصوصی برای تامین بذر شکل گرفته است، ادامه داد: در حوزه صیفی و سبزی، بخش خصوصی تقریبا ۱۰۰ درصد واردات و تولید بذر را بر عهده دارد. فعالان اقتصادی این حوزه اخیرا نسبت به واردات بذر ذرت، دانه‌های روغنی با کیفیت بالا اقدام کرده‌اند.

او سپس از شکل‌گیری فرآیند تحقیق و توسعه برای عرضه بذر با کیفیت به کشاورزان توسط بخش خصوصی سخن گفت و افزود: اگر در گذشته، میانگین تولید گوجه‌فرنگی در هر هکتار۴۰ تن بود اکنون به دلیل ارتقای کیفیت بذر به ۱۵ تا۲۰۰ تن در هکتار رسیده است. افزایش تناژ تولید برای کشاورزان ارزش افزوده بالایی به همراه دارد.  بقراطی با بیان اینکه بخش خصوصی در موقعیتی است که چاره‌ای جز تحقیق و توسعه ندارد، ابراز امیدواری کرد که با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در به کارگیری بذر با کیفیت،۱۱۰ هزار هکتار زمین زیر کشت گوجه‌فرنگی به ۴۰ هکتار کاهش یابد که این دستاورد ‌می‌تواند به کاهش مصرف آب نیز منتهی شود. به گفته بقراطی، حدود ۴۰ شرکت به واردات بذر مشغولند و سالانه ۱۷۰۰ تن بذر سبزی و صیفی و ۵ هزار تن بذر زراعی وارد کشور ‌می‌کنند.

 او به عدم تخصیص ارز به واردات بذر انتقاد کرد و گفت: از دولت انتظار حمایت نداریم اما مشکلات بیشتر نیز ایجاد نکنند. مهم‌ترین درخواست ما این است که موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی کنترل بذر و نهال، گواهی آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی ایستا را به‌عنوان گواهی استاندارد بذر بپذیرد. این موسسه بذرهای وارداتی را تا زمان اعلام نتایج آزمایش‌ها در انبارها و در شرایط نامساعد نگاه ‌می‌دارد و این عامل منجر به افت کیفیت بذرها ‌می‌شود. سیروان اردلان، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر، چالش اصلی فعالان این بخش را نبود نقدینگی توصیف کرد و گفت: یارانه تولید بذر هر دو سال یک بار پرداخت ‌می‌شود و چنانچه این یارانه به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار نگیرد مشکل ایجاد ‌می‌کند. اکنون مطالبات در این بخش به ۸۱ میلیارد تومان ‌می‌رسد.

او همچنین با انتقاد از آنچه استفاده از بذر خودمصرفی ‌می‌خواند، گفت: حدود ۶۰ درصد شرکت‌ها از این نوع بذر استفاده ‌می‌کنند، در حالی که بذر دارای تعریف مشخصی است.  احمد معینی، از انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر با اشاره به مشکلات فعالان این صنعت همچون اعطای بی‌رویه مجوز به متقاضیان جدید، خواهان آن شد که صدور مجوز برای ورود به این حوزه به انجمن صنفی تولیدکنندگان واگذار شود. محمد بازرگان از نظام صنفی کشاورزی کشور نیز مشکلات کشاورزان در کشور را مورد اشاره قرار داد و پیشنهاد کرد که یک کارگروه تخصصی مختص بذر با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف ایجاد شود و مشکلات به‌طور دقیق در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد. او در بخشی از سخنان خود به تغییر مصوبه اعمال وام خسارت دیدگان توسط سازمان برنامه و بودجه انتقاد کرد. فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه ارزش تولیدات بذر در کشور به ۱۲ هزار میلیارد ریال ‌می‌رسد، گفت: بیش از ۸۰ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تولید ‌می‌شود. به دنبال ایجاد صندوق بذر برای فعالان این بخش از صندوق حمایت از بخش کشاورزی هستیم، به نحوی که ۴۹ درصد سهام این صندوق متعلق به دولت باشد و ۵۱ درصد سهم آن نیز به بخش خصوصی واگذار شود.