وی افزود: هر چه پیش می‌رویم، ادامه کار برای شرکت‌های تولیدی دشوارتر و در نهایت منجر به تعطیلی آنها می‌شود. این تولیدکننده گفت: نوسانات نرخ ارز، کسری‌ درآمد، کاهش ذخایر دولت، چالش‌های پرداخت مطالبات از راه اسناد خزانه و در ادامه به تعویق افتادن حقوق پرسنل پیمانکاران و شرکت‌های توزیع برق مشکلات پیش روی تولید تجهیزات صنعتی در ایران است. مدیرعامل شرکت سنجش‌افراز آسیا با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت اظهار کرد: این مجموعه از سال ۱۳۷۸ با هدف تولید تجهیزات موردنیاز صنعت برق، آب و گاز تاسیس شد. در ابتدا شرکت انجام چند پروژه تحقیقاتی وزارت نیرو را عهده‌دار شد. در ادامه با انجام پروژه‌های مختلف، شرکت به جایگاه تبدیل ایده به محصول رسید. به این معنا که ما در شرکت‌های مختلف مانند توزیع، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و... ایده‌ها را دریافت، بررسی و در صورت اجرایی بودن، آن را پردازش و به محصول تبدیل می‌کردیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۲۶۰ نفر در شرکت سنجش‌افراز آسیا اشتغال دارند، افزود: در ۲۰ سال گذشته حدود ۳۷ محصول سخت‌افزاری و ۴۰ محصول نرم‌افزاری تولید کردیم که عمده آنها در صنایع آب، برق و گاز مصرف دارد. مدیرعامل شرکت سنجش‌افراز آسیا با اشاره به کسب رتبه یک از شورای عالی انفورماتیک در زمینه نرم‌افزار توسط این شرکت گفت: قسمت طراحی تمامی دستگاه‌ها و نرم افزارهای شرکت ۱۰۰‌درصد داخلی و توسط واحد تحقیق و توسعه انجام می‌شود. البته بخشی از مواد اولیه‌ای که برای محصولات استفاده می‌شود (قطعات الکترونیک) خارجی است.

قیلاو ادامه داد: عمده محصولات تولیدی شرکت همواره بر کاهش تلفات تاثیر داشته است. به‌عنوان مثال دستگاه‌های تست کنتور برق با کمترین میزان تلفات، درصد خطا را مشخص می‌کند. وی با اشاره به دیگر تولیدات این شرکت افزود: مودم‌های ارتباط از راه دور، کنتورهای هوشمند آب، سیستم‌های بارگیری پست آنلاین که در پست‌های برق استفاده می‌شود، همچنین دستگاه‌های جمع‌کننده که در پست‌های برق نصب می‌شوند، از دیگر محصولات شرکت هستند که به منظور کاهش اتلاف در شبکه تولید شدند. مدیرعامل شرکت سنجش‌افراز آسیا ادامه داد: همانطور که می‌دانید، عدد دقیقی از تعداد چاه‌های آب مجاز و غیرمجاز در کشور در دسترس نیست. اما به‌طور تقریبی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار حلقه چاه آب در کشور وجود دارد. در سال‌های اخیر به‌منظور جلوگیری از هدررفت آب‌های زیرزمینی، در طول یک سال حدود ۸۰۰ کنتور هوشمند آبی برای چاه‌های آب نصب کردیم. قیلاو درباره فعالیت‌های صادراتی شرکت نیز گفت: از سال ۹۱ با تاسیس شرکتی در آلمان، ضمن تولید و عرضه محصولات با کیفیت خود، امکان صادرات به اروپا و آمریکا را فراهم کرده‌ایم.