وی افزود: با استفاده از این نقشه مشخص می‌شود در چه زمینه‌ای و با چه اهداف و سرعتی در این حوزه حرکت کنیم زیرا بدون نقشه راه حرکت کردن خطاست و در حوزه صنایع معدنی که به گفته رهبری یکی از پتانسیل‌های جایگزین نفت است، زیبنده نبود که بدون نقشه راه قدم برداریم. وی در ادامه تاکید کرد: برای استفاده از ذخایر معادن کوچک در نقشه راه چهار ساله و جامع معدن توجه ویژه‌ای شده و راه‌حل‌هایی برای توسعه این معادن پیش‌بینی شده است. وی در ادامه با اشاره به نبود نقشه جامع حوزه معدن و صنایع معدنی افزود: همین موضوع باعث ایجاد عدم تعادل‌هایی درحوزه صنایع معدنی شده است و در حوزه فولاد هم عدم تعادل در عرصه‌های گوناگون کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله به‌چشم می‌خورد که به تدریج با دسترسی به این سند جامع برطرف خواهند شد. شریعتمداری ادامه داد: یکی از تاکیدات ما برای توسعه فعالیت‌های معدنی توجه به امر اکتشاف است که این فعالیت‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم قابل‌مقایسه با همه ادوار فعالیت اکتشافی در حوزه معدن هم ژئوفیزیک هوایی و هم ژئوشیمی در سطح و عمق نیست.

وی تاکید کرد: با تهیه نقشه جامع راه چهارساله توسعه معدنی ایران، برای اولین‌بار در تاریخ کشور تقسیم کار روشنی بین فعالیت‌های زمین‌شناسی و نقشه‌کشی ایران و سازمان ایمیدرو شکل خواهد گرفت که قرار است با استفاده از همه توان بخش‌خصوصی برای توسعه اکتشاف که پایه توسعه معدنی هست، قدم‌های اساسی‌تری برداریم. وی اظهارکرد: اکتشاف از مهم‌ترین عناصر فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ چراکه اکتشافات تکمیلی مانند سرمایه‌گذاری در یک واحد تولیدی است که باید زیر بناهای آن فراهم باشد. وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوعات زیست‌محیطی مانند توجه به حوزه آب است، افزود: طرحی در مهرماه ۷۶ برای آبگیری از باطله‌ها شروع شد و اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در شهریور سال‌جاری با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این واحد از اتلاف پانصد هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری می‌شود. شریعتمداری گفت: اقدام دیگری که بسیار ارزشمند و در دستورکار است احداث کارخانه‌ای برای افزودن عیار کنسانتره با استفاده از باطله است.

وی اضافه کرد: در این طرح در کارخانه موجود ۱۳۰ هزارتن سنگ آهن با عیار ۶۱ درصد به مجموعه فولاد‌سازی و ۲۰ درصد به اشتغال قبلی اضافه می‌کند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم یک هزار نفر مشغول می‌شوند و با تکمیل طرح اشتغال گسترده‌تری خواهیم داشت.