به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی فاضلی در نشست مشترک بررسی مشکلات تامین ارز واحدهای صنفی با اشاره به وجود بیش از ۳ میلیون واحد صنفی و ۶۶ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در کشور افزود: پس از اتفاقات اخیر در عرصه بین‌المللی و نوسانات شدید ارز مشکلات متعددی برای واحدهای صنفی تولیدی در کشور ایجاد شد و از همان زمان، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها به کمک مسوولان وزارت صنعت جلسات متعددی برای یافتن راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات برگزار کردند که منجر به برگزاری بیش از ۸۰ جلسه وزیر صنعت با اتحادیه‌های مختلف و ۱۵ جلسه با اتاق اصناف استان‌های کشور شد. وی افزود: متاسفانه در مبحث تامین مواد اولیه و اتصال صنایع بزرگ با صنایع تبدیلی و کوچک و متوسط، ارتباط خوبی برقرار نشده بود که در نتیجه، با دستور وزیر صنعت، معدن وتجارت چهار کارگروه مختلف متولی بررسی و حل مشکلات موجود شدند و به نتایج خوبی منجر شد درحالی که اگر این کارگروه‌ها تشکیل نشده بود مشکل همچنان ادامه می‌یافت.

فاضلی با اشاره به اینکه صنایع مهمی چون چرم، چوب، چاپ و بسته‌بندی و... به این امر و تخصیص نیافتن ارز دولتی و نبود اتصال به صنایع بزرگ و مهم کشور معترض بودند وگفت: این نقطه افتراق، با تدابیر اندیشیده شده و مصوبات کارگروه‌های چهارگانه  حل خواهد شد. وی با اشاره به وظیفه ذاتی اتاق اصناف ایران برای ایجاد هماهنگی با اصناف سراسر کشور گفت: اتاق اصناف از طریق واحدهای توزیعی متولی توزیع کالاهای مهم و به‌خصوص در اولویت اول که کالاهای راهبردی و در سبد خانوار است، نقش مهمی در این میان دارد. وی افزود: بازار کشور در این سه ماه دستخوش برخی ناملایمات و بداخلاقی‌ها بود، اما در صورتی که کسی قرار باشد این مشکل را حل کند، خود صاحبان اصلی این حرفه یعنی اتحادیه‌های صنفی هستند. رئیس اتاق اصناف افزود: وقتی کنترل و نظارت را در این مباحث به خصوص در خرده‌فروشی‌ها به بنگاه‌ها سپرده می‌شود باید تسهیلات مناسب را هم برای آنها فراهم کنیم.

فاضلی همچنین با اشاره به طرح‌های اتاق اصناف برای نظارت و پایش بازار گفت: ما چند برنامه کوتاه و بلند مدت برای تنظیم بازار به مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده‌ایم که در برنامه کوتاه مدت، تقویت ساختار بازرسی و کنترل و نظارت بر بازار از طریق اتاق‌های اصناف و همچنین ایجاد و تقویت شرکت‌های تعاونی صنفی در سراسر کشور برای تامین مواد اولیه گنجانده شده است. وی افزود: در برنامه بلند مدت نیز یک برنامه بلند مدت دو ساله برای چگونگی کنترل و نظارت بازار تقدیم مسوولان شده است و امیدواریم با تعامل سازنده مسوولان این برنامه‌ها به مرحله اجرا برسد و این تعامل به‌وجود آمده تقویت شود چرا که نیاز امروز جامعه ما تعامل و اتحاد بیشتر مردم و مسوولان و فعالان اقتصادی است.

فاضلی در حاشیه نشست مشترک روسای اتاق‌های اصناف استان‌های صنعتی کشور در تهران افزود: از سوی دیگر واحدهای صنفی غیر متخلف باید احساس آرامش داشته باشند و موضوع تثبیت نرخ ارز برای گروه‌های کالایی به‌صورت ارز رسمی یا ترجیحی باید روشن و نهادینه شود و اگرچه نوسانات نرخ ارز در حد چند درصد قابل قبول است، اما افزایش بی‌رویه آن می‌تواند منجر به بروز تاثیرات منفی در تولید نهایی و توجیه پذیر شدن قاچاق کالاها شود. وی با اشاره به کاهش قاچاق کالاهایی نظیر لوازم خانگی در ماه‌های اخیر به کشور گفت: اگر بتوانیم تولید داخلی و به‌خصوص برندهای تجاری معروف را در داخل تقویت کنیم بر مشکلات فایق می‌آییم. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در بحث تولید لوازم خانگی، نسبت به گذشته وضعیت بهتری در کشور وجود دارد و ۷۰ درصد کالاهای موجود در بازار، در داخل کشور تولید شده است.

وی همچنین درخصوص مشکلات نانواها نیز گفت: نانوایان با توجه به رشد قیمت‌ها از سه سال قبل متقاضی افزایش قیمت نان بوده‌اند که تاکنون با این درخواست آنها موافقت نشده است و با توجه به اینکه ادامه این روند، یقینا قابل دوام نیست، اتاق اصناف ایران برای حل مشکلات آنها، بسته پیشنهادی تسهیلات، به دولت تقدیم کرده است که اگر این بسته مورد عنایت دولت و تصویب آن قرار گیرد، موضوع افزایش قیمت نان نیز خیلی محتمل نخواهد بود. وی با اشاره به دیدار دو هفته قبل اتحادیه نانوایان با وزیر صنعت و طرح مشکلات آنها گفت: امیدوارم به‌زودی ستاد تنظیم بازار به موضوع اصلاح وضعیت بازار و قیمت نان ورود کرده و تصمیم لازم را اتخاذ کند.فاضلی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که ارز با نرخ ترجیحی به اصناف اختصاص پیدا کند و نوسان نرخ ارز باید با ۵درصد در طول سال باشد نه اینکه در طول دو - سه ماه افزایش قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی را شاهد باشیم. جلسه امروز برای مشارکت بیش از پیش اصناف است که باید اصناف به‌عنوان محور اصلی در کنار دولت نقش ایفا کنند و اصناف چه در بحث تولید و چه در بحث توزیع همراهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شاخه اصلی نظام توزیع در دست اصناف است و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند و نظام توزیع را مدیریت کند، افزود: به همین جهت تمام تلاش اتاق اصناف ایران در جهت وحدت رویه و اتحاد و انسجام است. دشمن به دنبال تسلیم ماست و این مساله در قاموس ما نیست و با برگزاری جلسات متعدد و مشارکت‌های اتاق‌های اصناف و ایجاد همفکری، مشکلات و مسائل را حل خواهیم کرد.وی درباره برخی مشکلات تامین ارز واحدهای اصناف، با حضور برخی از روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور نیز گفت: درمورد نظام ارزی باید بگویم که ارز در اختیار صنایع بزرگ است و این مشکل بین صنایع کوچک و بزرگ است؛ چرا که افزایش قیمت مواد اولیه مورد اعتراض بنگاه‌های کوچک است. با تشکیل ستاد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت این معضل را حل خواهیم کرد. در بخش توزیع هم این‌گونه است؛ به خصوص بحث توزیع گروه اول و کالاهای اساسی؛ البته در مباحث توزیعی نظارت بر عهده اصناف و اتحادیه‌ها است. این هماهنگی به عهده اتاق‌های اصناف است و این اتاق‌ها حتی بیشتر از ظرفیت موجود به این مهم می‌پردازند.

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه به بروز برخی مسائل طی ماه‌های گذشته پرداخت و تصریح کرد: بازار کشور در این دو سه ماه اخیر دستخوش ناملایمات بوده و دلیل تشکیل کارگروه حل مشکلات به خصوص در بحث تامین است. در بحث تامین بنگاه‌های کوچک و متوسط در موضوع تخصیص ارز اتفاقی نیفتاد و مواد اولیه در این زمینه به دست بازار نرسید. همه ما در حل مشکل باید متحد باشیم و به گله نپردازیم و به راهکار بپردازیم. ساز و کار هم ایجاد هماهنگی است. این هماهنگی هم در تامین مواد اولیه است و هم در سایر موارد؛ این کارگروه در راستای حل مشکلات است.