محمد زمانی‌فر، مدیرعامل شرکت نیروگاه شهرک صنعتی نورین، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر وجود نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا تولید پراکنده (CHP) در کشور گفت: در سال ۸۸ پس از مطالعاتی که در وزارت نیرو صورت گرفت، به دلایل متعددی، وزارت نیرو به این نتیجه رسید که بهتر است در سراسر کشور نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا تولید پراکنده وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه حداکثر ظرفیت این نیروگاه‌ها ۲۵ مگاوات است، گفت: هدف از راه‌اندازی این نیروگاه‌ها، کنترل ولتاژهای شبکه، بومی‌سازی و نزدیکی محل تولید به محل مصرف برق است. بسیاری از نیروگاه‌های ما در ایران، در نقاط مرزی قرار دارند. بنابراین هزینه بسیاری بابت انتقال و توزیع این انرژی صرف می‌شود که با احداث این نیروگاه‌ها در نزدیکی محل مصر‌ف‌شان کمک زیادی به کاهش تلفات و پایداری شبکه داشته و ازسوی دیگر نقش مهمی در پدافند غیرعامل ایفا می‌کند. زمانی‌فر ادامه داد: نیروگاه‌های CHP یا همان نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا تولید پراکنده، این قابلیت را دارد که از یک سوخت گاز هم برق تولید کند و هم حرارت لازم برای مصارف صنعتی. این نیروگاه‌ها راندمان بالایی دارند و طبق قانون، نیروگاه‌هایی که بتوانند از حرارت‌های تولیدشده برای تولید برق استفاده و آن را بازیافت کنند، امتیازات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نیروگاه شهرک صنعتی نورین تصریح کرد: منطقه ابهر (محل احداث نیروگاه) در استان زنجان جزو مناطق سردسیر محسوب می‌شود و به همین خاطر ما هم در فرآیند تولیدات کارخانه کابل ابهر و هم برای گرمایش، نیازمند حرارت هستیم. در حال حاضر این مشکل با مصرف مقادیر معتنابهی سوخت گاز در بویلرهای حرارتی، دیگ‌های بخار و آب گرم حل و فصل شده است؛ اما با اجرای پروژه CHP، مصرف گاز مجموعه به میزان زیادی کاهش یافته و صرفه‌جویی مناسبی انجام خواهد گرفت. وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت برق گفت: شاید مهم‌ترین و نخستین موردی که من در این چهار سال با آن دست و پنجه نرم می‌کنم، بوروکراسی‌های اداری است. در این چهارسال تمام وقت صرف فرآیندهای اداری و دریافت مجوزهای لازم شد. زمانی‌فر افزود: البته تاکنون توانستیم قراردادی با برق منطقه‌ای زنجان تنظیم کنیم که خرید برق ما تا پنج سال تضمین باشد. همچنین احداث و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها موجب می‌شود بتوانیم از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعتی نورین تصریح کرد: در خرداد ماه ۹۵، زمانی که وزارت نفت به استناد یکی از احکام برنامه ششم توسعه، دارا بودن راندمان الکتریکی بالای ۵۵ درصد را به‌عنوان نقطه قرمز مطرح کرد، وزارت نیرو نیز در حالت انفعالی صدور مجوزها را متوقف کرد و تعداد زیادی از متقاضیانی که اقدامات فراوانی را به انجام رسانده بودند عملا با سرخوردگی مواجه کرد. این در حالی است که اصولا ماشین‌آلات تولید برق با ظرفیت مقیاس کوچک و با راندمان ادعایی در دنیا وجود خارجی ندارد؛ ضمن اینکه میانگین راندمان نیروگاه‌های بزرگ موجود در کشور حدود ۳۵ درصد است. اخیرا نیز معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ استفساریه‌ای آن را صرفا یک توصیه برای وزارت نیرو اعلام داشته نه یک حکم اجباری. از سوی دیگر، با توجه به انباشت بدهی‌های وزارت نیرو به وزارت نفت از بابت گاز مصرفی نیروگاه‌ها متاسفانه گاز تعداد زیادی از نیروگاه‌ها قطع شد و خسارات جبران‌ناپذیری به صاحبان نیروگاه‌ها وارد کرد؛ البته اکنون این موضوع تا حدودی مرتفع شده است.