وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نرخ متوسط افزایش تولیدات فولاد در دنیا ۱/ ۴ درصد بوده است. وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به کالای با کیفیت باید نوسازی صنعتی انجام دهیم، تصریح کرد: با همت نمایندگان مجلس بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی واحدهای صنعتی کشور در نظر گرفته شده است که ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در طول سال اختصاص خواهد یافت. شریعتمداری با اعلام اینکه میزان تولید کالای قابل رقابت با نوسازی صنعتی افزایش خواهد یافت، گفت: یکی از مهم‌ترین توجهات ما برای حمایت از کالای ایران ارتقای کیفیت آن است و ایجاد شرایط اعتباری مناسب برای خرید مطلوب کالای ایرانی توسط خریداران نیز باید مورد توجه واقع شود که در این زمینه باید قدم‌هایی با همکاری سیستم بانکی در سال ۹۷ برداشته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای استفاده از کالای ایرانی در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای نیز باید گام‌های خوبی برداشته شود. شریعتمداری در پایان تصریح کرد: کشور امروز یک کارگاه بزرگ صنعتی در رشته‌های مختلف است و تولیدات ما در بسیاری حوزه‌ها تولیدات قابل اعتنایی در جهان هستند.

پیشنهاد افزایش تعرفه ۷۰۰ قلم کالا

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی از مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در سال ۹۶، درآمد فروش نفت ۵۷ میلیارد دلار و میزان صادرات کالاهای غیر نفتی ۴۷ میلیارد دلار و مجموع واردات کشور ۵۴ میلیارد دلار بوده است، تراز تجاری کشور در این سال مثبت شد. شریعتمداری افزود: ۸۲ درصد از مجموع ۵۴ میلیارد دلار واردات کشور مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است، از ۱۸ درصد کالاهای وارداتی باقیمانده نزدیک به ۹۰ درصد کنجاله، سویا، روغن خام با شکر است. وی تصریح کرد: پیشنهاد افزایش تعرفه ۷۰۰ قلم کالا را به دولت ارائه دادیم و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی در بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است. شریعتمداری با اشاره به لزوم نوسازی واحدهای صنعتی اضافه کرد: ۵ هزار میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات اعطایی بانکی برای نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است. به‌گفته وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ۹۰۰ میلیارد تومان از ۷ هزار میلیارد تومان مطالبات سازمان‌های توسعه‌ای از محل فروش شرکت‌ها و املاکشان به آنها بازگردانده می‌شود تا به‌صورت ضمانت‌نامه برای فعالیت‌های صنعتی و معدنی در مناطق کمتر برخوردار استفاده شود.

شریعتمداری در ادامه از تشکیل کمیته چند نفره دائمی برای حل مسائل پیش‌رو و مستحدثه ارز خبر داد و افزود: صرافی‌های مجاز، صرافی‌های بانک‌ها و نظام بانکی سه راه دریافت ارز است. وی تاکید کرد: اگر صادرات شکل بگیرد خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد و برای حل موضوع ارز در ابتدا صادرات غیرنفتی عمده که از طریق خصولتی‌ها انجام می‌شود را تحت کنترل درآوردیم. وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت یادآور شد: برای حمایت از کالای ایرانی باید خرید و استفاده از کالای ایرانی در مجموعه دولت اجباری شود. وی با بیان اینکه تاکید ما بر ساماندهی «ته‌لنجی» بود نه برداشتن آن‌، گفت: راه‌حل حمایت از کالای ایرانی بستن مرزهای گمرکی و مرزهای جغرافیایی برای کالاهای خارجی است و برای استفاده از کالای ایرانی در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای نیز باید گام‌های خوبی برداشته شود.