به‌گزارش «شاتا»، شریعتمداری درخصوص حمایت از کالاهای ساخت داخل گفت: در طول سال برای بالابردن سطح کیفیت و کمیت تولیدات داخلی ایران تلاش می‌کنیم و برنامه‌های اجرایی نیز برای آن طراحی کرده‌ایم. وی رسیدن به تولید رقابتی با استفاده از نوسازی صنعتی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو دانست و افزود: با مجلس برای اختصاص منابعی در راستای نوسازی صنعتی ایران به تفاهم رسیده‌ایم تا به سود تسهیلات بانکی یارانه پرداخت کنیم و با تحقق این موضوع میان بازده صنعت در بخش‌های گوناگون و نرخ سود تسهیلات ارائه شده بانکی برای نوسازی صنعتی تطابق برقرار می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت حمایت از صادرات غیرنفتی به‌خصوص در کشورهای هدف صادراتی را قدم موثر دیگری در جهت گشایش بازارهای بین‌المللی برشمرد و اظهار کرد: نیازمند در اختیار داشتن مشوق‌های صادراتی بودیم که مجلس در یک ردیف متمرکز منابعی را برای مشوق‌ها و جوایز صادراتی در راستای حضور کالاهای ایرانی در بازارهای هدف، تعیین کرد.

چهار گام حمایتی

در کنار اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت سازوکار حمایت از کالاهای ایرانی را در سال پیش‌رو تشریح کرد، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت نیز برای حمایت از کالاهای ساخت داخل، چهار گام حمایتی را پیشنهاد داد. حسن‌یونس‌سینکی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر»، درخصوص راهکارهای حمایت عملی از تولید داخلی گفت: با برندسازی محصولات ایرانی، جلوگیری از قاچاق کالا، تامین ارز و ارتقای مزیت‌های تولید قادریم حمایت از کالای ایرانی را عملیاتی کنیم. وی افزود: برای تحقق شعار سال، حمایت از کالای ایرانی باید با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری اصولی جلو برویم و برای رسیدن به هدف عزم جدی داشته باشیم. سینکی در ادامه اظهار کرد: رفتارهایی که برای دفاع از تولید داخلی اتخاذ می‌شود فقط در محدوده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست؛ زیرا ما نیازمندی‌های فرابخشی هم داریم که قسمتی در حوزه رفتارهای بانکی و بخشی واگذاری ارزی برای بازسازی است که در این راستا وزارت صمت با افرایش صادرات از یک طرف و روان‌سازی تولید و ارتقای مزیت‌های تولید از سوی دیگر به‌دنبال تحقق آن است. سینکی یادآور شد: شعار امسال را دستمایه‌ای برای برون رفت از مشکلات حوزه تولید قرار داده‌ایم تا بتوانیم با عزم جدی و همگانی از بن‌بست‌های چند ساله این بخش خارج شویم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای عملیاتی شدن حمایت از تولید باید ابتدا برنامه‌های اجرایی ابلاغ شود، بنابراین ما درصددیم با حمایت از بخش‌خصوصی تولیدکننده در حد ممکن، گفت‌وگو برای کاهش نرخ واگذاری تسهیلات، نوسازی واحدهای فرسوده و قدیمی زمینه کاهش هزینه تولید را فراهم کنیم. وی افزود: همچنین با تامین ارز بدون وقفه برای تولیدکننده و حوزه مصرف باید نیازهای اساسی این بخش را تامین کنیم و در کنار آن روان‌سازی امور نیز دنبال شود.

سینکی در پاسخ به این سوال که برای کاهش بوروکراسی چه باید کرد گفت: سیستم اداری ما کمی طولانی و پرپیچ و خم است و با یک گفتمان و کاری یک شبه حل نمی‌شود، بلکه با تشکیل کارگروه‌ها لازم است زمان اجرای طرح‌های تولیدی را به حداقل برسانیم. وی بیان کرد: باتشکیل کارگروه‌های تخصصی باید بتوانیم بوروکراسی را کم کرده و دغدغه تولیدکننده را در دستگاه‌های اجرایی کمتر کنیم.

 سینکی اظهار کرد: روزهای سخت و مهمی را در سال جاری در پیش رو داریم به همین دلیل رویکرد اجرایی مدونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان‌ها به‌عنوان یکی از راهکارها برای تحقق شعار سال اقدام کنیم. وی کنترل واردات و مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر عوامل موثر در حمایت از کالای داخلی دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی نیازمند مدیریت رفتاری و تعرفه‌های وارداتی هستیم و باید با قاچاق کالا هم مبارزه جدی کنیم تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. سینکی گفت: بخش قابل توجهی از کالاهای نامرغوب قاچاق است، بنابراین ما نیز در رفتارهای رسمی اجازه نمی‌دهیم هر کالای نامرغوبی به‌صورت قاچاق وارد کشور شود و به تولید داخلی آسیب بزند. وی اضافه کرد: در داخل هم با رفتارهای مالی و پرداخت تسهیلات کم بهره در دفاع از تولید و تعدیل نرخ سود مصمم هستیم وارد کار شویم.

پیش‌بینی روند صادرات

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود به افق صادرات در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: امسال با همه مشکلات و تنگناها افزایش ۸ میلیارد دلاری صادرات مواد صنعتی و معدنی را پیش‌بینی کرده‌ایم که ۵/ ۶ میلیارد دلار از بخش صنعت و ۵/ ۱ میلیارد دلار از محل صادرات مواد معدنی محقق خواهد شد که در این راستا بازارهای جدید را هم شناسایی می‌کنیم. وی گفت: اجازه نمی‌دهیم کالای ایرانی نامرغوب، هزینه مصرف‌کننده را بالا ببرد و با نظارت جدی زمینه تقویت کالای مرغوب را مهیا می‌کنیم و با مدیریت نرخ تسهیلات کاری می‌کنیم تا تولید مقرون به‌صرفه شود. سینکی برندسازی محصولات ایرانی را در تقویت فروش محصولات در داخل کشور موثر و اجرای آن را ضروری دانست.