راهبرد مالی برای فولاد ایران

به گفته فعالان این بخش، صنعت فولاد پس از سال‌ها رکود در حال حاضر از دره مرگ فاصله گرفته و با توجه به توسعه صورت گرفته در این بخش می‌توان به رشد صنعت فولاد در چهار سال آینده امیدوار بود. در کنار موارد مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست به واکاوی چالشی‌های پیش روی صنعت فولاد پرداخت. محمد شریعتمداری «عدم توازن در صنعت فولاد، وضعیت زیرساخت‌ها، کمبود آب، عدم توجه به آمایش سرزمینی و...» را از جمله چالش‌های موجود در این صنعت دانست. در این نشست راهبرد مالی برای فولاد ایران بررسی شد به‌طوری‌که به گفته شریعتمداری، برای تامین زیرساخت‌های صنعت فولاد (توسعه ریل و برق) ۱۹ میلیارد یورو و برای تجهیز معادن نیز به ۶۰۰ میلیون یورو منابع ارزی نیاز است.

در سومین نشست کمیته راهبردی هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، مصطفی موذن‌زاده، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، محمود اسلامیان رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علیرضا شکرریز مدیرعامل شرکت پارس دیبابنیان، محمد ابکاء مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک، ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، علی همت مدیرعامل شرکت ایریتک، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، رضا اشرف سمنانی مشاور مدیرعامل شرکت میدکو و علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» حضور داشتند.  وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در این نشست با اشاره به رشد ۱۱ درصدی تولید فولاد خام کشور نسبت به سال ۲۰۱۵، عنوان کرد: در این حوزه قدم‌های خوبی برداشتیم و توانستیم سهم خود را در فولاد جهان به ۱/ ۱ درصد برسانیم که این مهم نشانگر تلاش و جدیت در فعالیت‌های فولادی کشور است، اما همچنان برای رسیدن به توازن در زنجیره فولاد باید اقدامات بیشتری انجام شود. وی تامین زیر ساخت‌های صنعت فولاد کشور را موضوع روز این صنعت دانست و تصریح کرد: برای این منظور به ۱۹ میلیارد یورو منابع نیاز داریم که بخش عمده‌ای از آن برای توسعه ریل و برق است. برای اینکه بتوانیم ظرفیت استفاده از ریل را که امروز ۲۸ میلیون تن است تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰۱ میلیون تن افزایش دهیم، به ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیازمندیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از تامین آب و برق و دیگر زیر ساخت‌ها به‌عنوان نیازهای اصلی تولید فولاد نام برد و افزود: در طرح جامع فولاد تولید ۵ هزار مگاوات برق هدف‌گذاری شده است که ۵ میلیارد یورو برای این موضوع نیاز است. از سوی دیگر تامین آب از اولویت‌های مهم توسعه فولاد است که باید در این راستا نیز قدم‌های بیشتری برداریم. شریعتمداری با بیان اینکه بین ظرفیت تولید سنگ آهن و ظرفیت فولاد کشور فاصله جدی وجود دارد، یادآور شد: طرح جامع فولاد باید ایجاد توازن و رفع چالش‌ها در زیرساخت‌ها و آمایش سرزمین برای اجرای طرح‌های فولادی در آینده را دنبال کند و اعمال مدیریت جامع در تمامی شاخص‌های تاثیرگذار صنعت فولاد را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: جذب سرمایه از موضوعات اصلی معدن است. در طرح جامع برای تجهیز معادن حدود ۶۰۰ میلیون یورو نیاز است و در زمینه فولاد نیز ۵/ ۸ میلیارد یورو منابع مالی نیاز داریم. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی در حاشیه برگزاری همایش چشم‌انداز صنعت فولاد، یادآور شد: با وجودی که در همه زمینه‌ها ظرفیت ایجاد شرکت‌های مشترک وجود ندارد، اما فولاد این ظرفیت را دارد و منافع متعددی از ناحیه «جوینت ونچر»ها نصیب کشور خواهد شد. از سوی دیگر، برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی در حوزه سیاسی نیز به «جوینت ونچر»های قوی نیاز داریم. شریعتمداری با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت جدید در حوزه کنسانتره، گندله، فولاد خام و آهن اسفنجی در قالب ۷۳ طرح جدید قابل تحقق خواهد بود، گفت: از دیگر چالش‌های صنعت فولاد تامین سنگ آهن و رکود بازار داخلی است که آینده‌پژوهی در موضوع فولاد و محصولات جایگزین به‌عنوان یکی از موضوعات مهم این همایش می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

احیای حضور بخش خصوصی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه نتوانستیم در بسیاری حوزه‌ها خصوصی‌سازی واقعی را شکل دهیم، گفت: اما در حوزه فولاد می‌توانیم بخش خصوصی را درگیر کنیم که این مسوولیت به بخش دولتی و خصولتی بر می‌گردد، چرا که حضور بخش خصوصی واقعی در این حوزه، اکسیری حیات بخش است.

شریعتمداری با تاکید بر نقش مهم دولت در سرمایه‌گذاری تصریح کرد: به نقش دولت بی‌توجه نیستیم که اگر این بخش نبود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با پیشرفت‌های امروزی امکان‌پذیر نبود. وی دولت را مکلف به توانمندسازی بخش خصوصی دانست و گفت: با الگوگیری از برخی کشورها باید بخش خصوصی واقعی را بسازیم، حوزه فولاد می‌تواند در این زمینه قدم‌های خوبی بردارد، چراکه در جریان برخی خصوصی‌سازی‌ها زنجیره ارزش در بسیاری زمینه‌ها از بین رفت. شریعتمداری در ادامه یادآور شد: میزان اثربخشی این‌گونه همایش‌ها باید مورد سنجش قرار بگیرد و زمینه‌هایی که دارای پتانسیل‌های اصلی در منطقه و جهان هستیم محور برگزاری نشست‌های علمی و کارشناسانه و ایجاد تجمع‌های بین‌المللی شود.

جهش در چهار سال آینده

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست با اشاره به وضعیت فولاد در سال ۹۲ گفت: در آن دوران صنعت فولاد با چالش‌های عدم توازن، صادرات و... مواجه بود، اما در حال حاضر در بخش صادرات به وضعیت مطلوب رسیده‌ایم و حفظ موقعیت کنونی در بخش صادرات از اهمیت بسیاری برخوردار است، ‌اما همچنان در بخش توازن با چالش‌هایی مواجه هستیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه به نتایج حاصله از همایش‌های قبلی اشاره کرد و افزود: نتایج به‌دست آمده بیانگر آن است که در چهار سال آینده صنعت فولاد جهش خوبی خواهد داشت.

مصطفی موذن‌زاده نیز در این نشست با بیان‌ اینکه طرح جامع فولاد یکی از مباحث اصلی است که سال‌هاست در دست تهیه است تا به این طریق چالش‌هایی که در این بخش وجود دارد شناسایی شود، گفت: صنعت فولاد از دره مرگ عبور کرده، ولی هنوز با قله فاصله دارد. به گفته موذن‌زاده، در کنار بخش فولاد، سنگ آهن نیز در این سال‌ها در دره مرگ قرار داشت، اما هنوز نتوانسته از این چالش عبور کند. وی افزود: از سال ۱۹۷۰ تاکنون صنعت فولاد هشت بار با چالش‌هایی مواجه شده که متاثر از اقتصاد جهان بوده است.

شریعتمداری در این خصوص نیز با اشاره به اینکه در طرح جامع فولاد ایستا بودن مطرح نیست، بلکه باید در این زمینه به روز شد، عنوان کرد: این طرح دارای اهداف کلان بسیاری است و امکان به روز شدن در آن پیش‌بینی شده است. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، سعی ما بر این بود که طرح جامع فولاد هرچه سریع‌تر رونمایی شود، ولی این امکان نیز وجود دارد که در هشتمین همایش فولاد اقدام به رونمایی از این طرح کنیم.

علی همت مدیرعامل شرکت ایریتک نیز درباره طرح جامع فولاد عنوان کرد: در طرح جامع فولاد بیشتر به زیرساخت‌ها و نیازهای اساسی توجه شده و مباحث نیازهای جهانی، رقابت‌پذیری و کیفیت از دید پنهان مانده است. محمد ابکا مدیر عامل شرکت فولاد تکنیک نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اولیه که تدوین طرح جامع در دستور کار قرار گرفته بود با آشفتگی بسیاری در کشور مواجه بودیم، گفت: در سال جاری در کمیته راهبردی مقرر شد تا طرح بسته و ابلاغ شود. محمود اسلامیان رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در صنعت فولاد با یک بی‌نظمی مواجه هستیم پیشنهاد کرد که طرح جامع فولاد در هشتمین همایش فولاد رونمایی و به سند مرجع در صنعت فولاد بدل شود.

چالش‌های صادراتی

صادرات و چالش‌های پیش روی صنعت فولاد دراین زمینه یکی دیگر از موارد مطرح‌شده در سومین نشست کمیته راهبردی هشتمین همایش فولاد بود. علیرضا شکرریز مدیرعامل پارس دیبا بنیان در این خصوص با بیان اینکه در صادرات توانسته‌ایم به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم، گفت: محدوده صادراتی کشور در زمینه فولاد گسترده است؛ به‌طوری که در حال حاضر ما به کشورهای تایوان، تایلند، ویتنام و حتی مراکش صادرات داریم و در برخی موارد توانسته‌ایم به کانادا نیز صادرات داشته باشیم. شکرریز در ادامه با بیان اینکه برای دستیابی به بازارهای صادراتی باید ثبات رویه داشته باشیم، عنوان کرد: ثبات رویه در امر صادرات از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورتی که ثبات رویه در بازارهای صادراتی نداشته باشیم با چالش‌های بسیاری در این زمینه مواجه خواهیم شد. شکرریز در ادامه با اشاره به سایر چالش‌هایی که در صادرات با آن مواجه هستیم، عنوان کرد: هزینه‌های بالای صادراتی یکی دیگر از چالش‌هایی است که در حال حاضر در این بخش با آن مواجه هستیم. از سوی دیگر تولیدکنندگان تمایلی به تجارت از طریق گشایش اعتبار اسنادی (LC) از خود نشان نمی‌دهند و بیشتر به معاملات نقدی روی آورده‌اند، این در حالی است که این روش در دنیا مرسوم نیست و مبادلات تجاری بیشتر بر پایه LC صورت می‌گیرد. به گفته شکرریز، تمایل تولیدکنندگان به مبادلات نقدی در حالی است که مشکلی از سوی بانک‌ها برای گشایش LC وجود ندارد، با این حال می‌توان گفت استفاده از روش گشایش اعتبار اسنادی در میان واحدهای فولادی عمومی نیست.  رضا اشرف سمنانی مشاور مدیر عامل شرکت میدکو نیز در این نشست با اشاره به اینکه فولاد کالایی دارای مشخصات و پایداری است و ایران بحق از پتانسیل بالایی در این بخش برخوردار است، عنوان کرد: استفاده از پتانسیل‌های این بخش در صادرات می‌تواند رشد بالای بخش معدن را به همراه داشته باشد. اشرف سمنانی معتقد است که باید گام‌هایی در راستای اعتمادسازی برای صادرات برداشت.

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه با اشاره به اینکه در سال قبل در هفتمین همایش فولاد بحث صادرات ۸ میلیون تنی فولاد و تولید ۲۱ میلیون تنی فولاد مطرح شد، اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان گفت این پیش‌بینی قابل تحقق است. سرقینی معتقد است که نمی‌توان روی بازارهای فعلی تمرکز کرد و باید به بازارهای دورتر و با محصولات باکیفیت‌تر حرکت کنیم.

علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در این نشست به این نکته اشاره کرد که محورهای اصلی همایش با نظرسنجی از افراد صاحب نظر در این صنعت تدوین شده است. وی گفت: ایران بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده فولاد در منطقه منا محسوب می‌شود؛ با این حال همایش‌های بین‌المللی در زمینه فولاد در کشورهای دبی و ترکیه برگزار می‌شد، به همین دلیل از سال ۸۹ برگزاری همایش فولاد در ایران از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» شکل گرفت و به این طریق شاهد آن بودیم که همایش فولاد در منطقه به سمت ایران سوق داده شد. به گفته مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد»،‌ حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر کارشناس اثرگذار خارجی در این همایش حضور دارند که این خود نقطه قوت این همایش محسوب می‌شود.

محورهای همایش فولاد

هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار با ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد»، ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در تهران برگزار می‌شود. «تحلیل و تفسیر بازار فولاد ایران و جهان»، «چالش‌های طرح جامع فولاد کشور»، «توسعه متوازن فولاد و سنگ آهن در افق ۱۴۰۴»، «تولید فولاد باکیفیت صادرات‌محور (تکنولوژی نوین، کیفیت و...)»، «تامین مالی در صنعت فولاد»، «عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده و بهینه‌سازی آن» و «فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی‌سازی صنعت فولاد» از جمله محورهای پیشنهادی این همایش است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۳۵۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت  http://events.den.ir مراجعه کنند.

03-01

 


 

ارزیابی «وزیر» از همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن
 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین جلسه کمیته راهبردی هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با اشاره به اهمیت برگزاری همایش‌های تخصصی در کشور، گفت: همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با اهداف خوبی آغاز به کار کرده و بازخورد خوبی نیز دریافت کرده است. این نکته را باید مدنظر قرار داد که کشور ما در برخی از بخش‌ها دارای مزیت در منطقه و جهان است، بنابراین باید به برگزاری نشست‌های علمی و کارشناسی بپردازیم؛ هرچند در این خصوص نگاه‌های مخالف نیز وجود دارد و بسیاری از کشورها به دنبال منزوی کردن ایران در تمام زمینه‌ها هستند، اما ما باید تمام تلاش خود را در تمام زمینه‌ها به خصوص زمینه‌هایی که دارای مزیت هستیم به کار ببندیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. محمد شریعتمداری همچنین با بیان اینکه برخی همایش‌ها مانند همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران هم اثر سیاسی دارند و هم نتایج ملی، گفت: با توجه به اثرات، می‌توان این همایش را از سایر همایش‌ها مجزا کرد. این نکته را باید مد نظر قرار داد که در حال حاضر در کشور ما همایش‌های بسیاری برگزار می‌شود، اما نگاه غالب در این همایش‌ها تجاری است، به همین دلیل نتیجه کارشناسی به همراه ندارند؛ ‌اما همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران یک اقدام ملی است و در این همایش شرایط برای بحث‌های کارشناسی فراهم است، به همین دلیل از گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» برای برگزاری این همایش تشکر می‌کنم. وی در حضور مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه روند روزنامه از زمان تاسیس تاکنون نشان دهنده حرکت آن در بستر آرامش است، عنوان کرد: بسیاری از رسانه‌ها در فراز و فرود قرار دارند و نمی‌توان این آرامش را در این رسانه‌ها احساس کرد؛ این در حالی است که «دنیای اقتصاد» در بدترین شرایط اقتصادی نیز با آرامش به بررسی اقتصاد ایران و جهان پرداخته است. به گفته شریعتمداری، گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» از پتانسیل گسترش در دنیای امروز به واسطه ابزارهای تکنولوژی نیز برخوردار است. وی افزود: «دنیای اقتصاد» می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز محوریت داشته باشد،‌ همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران اقدام ارزشمندی بوده که به ابتکار «دنیای اقتصاد» برگزار می‌شود، اما این قابلیت وجود دارد که در سایر حوزه‌ها مانند نانوتکنولوژی نیز ورود کنید و با برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های کارشناسی به مرجعی در منطقه تبدیل شوید.