محصولات کشاورزی فاقد سموم نشان سلامت «تات» دریافت می‌کنند

وی با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه گرمای زمین بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد میزان تولیدات کشاورزی در دنیا کاهش می‌‌‌یابد، خاطرنشان کرد: بنابراین گرمای بیشتر موجب کاهش عملکرد واحد سطح بوده و تنها راهکار این است که با نگاه علمی و فناورانه کشاورزی را پیش ببریم. خیام‌‌‌نکویی با اشاره به اینکه در کشاورزی دانش‌‌‌بنیان و علمی به دنبال اقتصادی کردن کشاورزی هستیم، تصریح کرد: در کشاورزی علمی میزان آب مصرفی در آبیاری‌‌‌ها تا حدود ۳۰‌درصد کاهش داشته و این امر موجب آن خواهد بود که ذخیره آب مناسبی برای ادامه کشت‌‌‌های دیگر فراهم شود و ما از این روش کشاورزی‌‌‌ها با جدیت حمایت می‌‌‌کنیم و جنس حمایت از جنس دانش‌‌‌های علم و فناوری است و این قابلیت را می‌دهد که کشاورزان بیشترین عملکرد در واحد سطح را داشته باشند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به مزارع نوآور و بهره‌‌‌ور اظهار کرد: در واحدهای تولیدی مرغداری، گاوداری، زراعت و سایر بخش‌‌‌های کشاورزی که هر یک از بهره‌‌‌برداران آخرین دانش‌‌‌های روز را به کار بسته باشند و نسبت به سایر کشاورزان بالاترین عملکرد را داشته و به زنجیره تولید توجه کرده باشند، حمایت‌‌‌های ویژه‌‌‌ای از آنها خواهیم داشت. وی با بیان اینکه به منظور حمایت از مزارع نوآور در همین رابطه مدتی متخصص خود را در اختیار چنین طرح‌‌‌های کشاورزی قرار می‌‌‌دهیم، ادامه داد: تا حدود شش ماه نیروی متخصص ما در آن مجموعه و طرح بهره‌‌‌ور حضور یافته و حقوق آنها را خود جهادکشاورزی پرداخت خواهد کرد که این متخصصان دانش خود را به این گونه از طرح‌‌‌ها انتقال دهند.

خیام‌‌‌نکویی افزود: انتظار است با حمایت ویژه جهادکشاورزی از مزارع نوآور کشاورزان این‌‌‌گونه واحدها و مزارع دانش فراگرفته خود از متخصصان ما را به سایر واحدها و مزارع دیگر منطقه تسری دهند به نحوی‌‌‌که دیگر در کشاورزی منطقه شاهد کشاورزی سنتی و معیشتی نباشیم. وی با بیان اینکه در کشاورزی علمی با سه برابر شدن تولیدات باید نسبت به بازاریابی و تکمیل زنجیره جانبی و ایجاد صنایع تبدیلی نیز توجه ویژه شود، خاطرنشان کرد: با کشاورزی دانش‌‌‌بنیان نتایج سود حاصل از آن به جیب کشاورز خواهد رفت.

صادرات سالانه ۶ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی ایران به خارج

معاون وزیر جهادکشاورزی از صادرات سالانه ۶ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی ایران به خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: قسمت قابل‌توجهی از این محصولات کشاورزی به محصولات باغبانی شامل پسته و زرشک و محصولات هسته‌‌‌دار و سایر محصولات اختصاص دارد. وی خاطرنشان کرد: در این رابطه هر چقدر که محصولات کشاورزی ما شناسنامه‌‌‌دار و دارای هولوگرام باشند، بازارهای منطقه‌‌‌ای خوبی می‌توان برای صادرات این محصولات به دست آورد. خیام‌‌‌نکویی با بیان اینکه دانش‌‌‌بنیان کردن کشاورزی یعنی از تمام دانش‌‌‌ها در مرحله کاشت، داشت و برداشت و فرآوری و عرضه محصولات به بازار استفاده کنیم، مطرح کرد: این وظیفه جهادکشاورزی و مراکز تحقیقات کشاورزی است که به کشاورزان در این رابطه کمک شایانی داشته باشند.

تولید سالانه ۲۴ میلیون تن محصولات باغی در کشور

وی با اشاره به اینکه از ۱۲۵ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی کشور ۲۴ میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد، گفت: متاسفانه بخشی از باغات سطح کشور درجه سه و دو هستند که در این رابطه میزان آب و میزان محصولی که می‌دهند نسبت به آنچه انتظار داریم کمتر است. خیام‌‌‌نکویی یادآور شد: در این رابطه تصمیم گرفته شده که دیگر اجازه افزایش باغات درجه سه را ندهیم و تلاش کنیم باغات درجه سه به درجه دو و درجه دو به یک تبدیل شوند. وی افتتاح باغ انگور ۳۶ هکتاری شهرستان رزن را فتح‌باب تبدیل تولیدات شهرستان رزن و روستای خورونده به تولیدات دانش‌‌‌بنیان دانست و بیان کرد: این امر موجب آن خواهد بود تا از این پس تولیدات کشاورزی باغات انگور فراز شهرستان با روش دانش‌‌‌بنیان ارزش افزوده بالایی را با کیفیت و عملکرد بهتر و با کمترین آب و بیشترین بهره‌‌‌وری ایجاد کند.