به گزارش روابط عمومی سندیکای صنایع کنسرو ایران در این نامه عنوان شده است: ستاد تنظیم بازار کشور در پایان سال ۱۴۰۰ در اقدامی بی‌‌‌سابقه و بدون بررسی کارشناسی دقیق و همه‌جانبه، کنسرو ماهی تن و کنسرو رب گوجه‌فرنگی را مشمول قیمت‌گذاری پیشینی کرد که از آن هنگام تاکنون مشکلات فراوانی برای تولید‌‌‌کنندگان این دو کالا ایجاد شد و در حال حاضر تولیدکنندگان در وضعیت بسیار حاد و بحرانی قرار دارند. این در حالی است که از یک سو با تعدد تولیدکنندگان و تکثر برندهای تولیدی، هیچ انحصاری در تولید این محصولات وجود ندارد و از سوی دیگر هیچ نظارت و کنترلی بر روی مواد اولیه این کالاها صورت نمی‌‌‌پذیرد. به عنوان نمونه نظارتی بر قیمت ماهی تن صید داخل که حدود ۷۰‌درصد از قیمت تمام‌شده کنسرو ماهی را به خود اختصاص می‌دهد، وجود ندارد.

همچنین در این نامه قید شده است طی حدود ۶ ماه گذشته قیمت ماهی کنسروی از هرکیلوگرم حدود ۵۲‌هزار تومان با رشد ۱۳۰ درصدی به حدود ۱۲۰‌هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی که در سال قبل حدود ۳‌هزار تومان بوده در حال حاضر به ۵‌هزار تومان رسیده و قیمت قوطی نیز حدود ۶۰‌درصد افزایش داشته است. همچنین هزینه‌های دستمزد و حمل‌ونقل نیز توسط دولت افزایش یافته است. شواهد و قرائن موجود حاکی است که این روند افزایشی ادامه‌دار خواهد بود. بدیهی است در شرایطی که هیچ ثبات قیمتی در مورد مواد اولیه وجود ندارد و روزانه شاهد جهش قیمت مواد اولیه هستیم، نمی‌توان انتظار داشت قیمت محصول نهایی حتی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت ثابت بماند. بنابراین ضروری است دو کالای مذکور از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج گردد.

شایان ذکر است این سندیکا از آغاز سال ۱۴۰۱ تاکنون به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط، مراجعات و مکاتبات پرشمار انجام داده و جلسات بسیار برگزار کرده ولی به‌رغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی صنایع تبدیلی و سازمان حمایت به عنوان متولی قیمت‌گذاری، به صورت مکتوب خطاب به رئیس ستاد تنظیم بازار کشور، بر خروج دو کالای نامبرده از شمول قیمت‌گذاری پیشینی تاکید کرده‌‌‌اند، تاکنون هیچ اقدامی در این مورد صورت نپذیرفته است. شوربختانه رویه حاکم بر ستاد تنظیم بازار کشور، موجب اخلال در روند تولید شده که این امر ضمن کاهش تولید، منجر به افزایش تورم خواهد شد که این دو، در تضاد با شعار سال است. بنابراین خواهشمند است ترتیبی اتخاذ کنید ستاد تنظیم بازار کشور ضمن احترام به نظرات کارشناسی دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط، در اسرع وقت نسبت به خروج کنسرو ماهی و کنسرو رب گوجه‌فرنگی از شمول قیمت‌گذاری پیشینی اقدام کنند.