آغاز تجهیز بزرگ‌ترین زنجیره مرغ گوشتی کشور

این فعال اقتصادی با انتقاد از اینکه در حوزه پروژه‌های کلان اقتصادی، رویکرد و سیاست نهادهای متولی نه تنها کمکی به بخش خصوصی نمی‌‌‌کند، بلکه در مسیر فعالیت آنها نیز مانع و مشکل ایجاد می‌کند، تاکید کرد: این گونه اقدامات و رویکردها عملا وقت و انرژی ما را می‌گیرد. اگر مسوولان دولتی به ما اجازه دهند که بر مبنای توانمندی و دانش خود به راهمان در مسیر تولید ادامه دهیم، سرعت و کیفیت تولید افزایش پیدا می‌کند.

ضرورت تخصیص بخشی از بودجه واردات مرغ به تولید

ژائله در ادامه تصریح کرد: اخیرا دولت اعلام کرده با کمبود مرغ مواجه است و برای جبران این کمبود، رقمی بالغ بر۵۰۰ میلیون دلار با نرخ هر کیلوگرم ۲/ ۲ دلار، برای واردات مرغ از ترکیه به کشور اختصاص داده است. رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: در این بین انتظار ما این است که دولت از این رقم یک سود حداقلی ۵ تا ۶ درصدی را تضمین کند تا تولیدکنندگان بتوانند سریع‌تر ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با خطوط تولید را به‌روزرسانی کنند. اما متاسفانه دولتمردان حاضر به چنین اقدامی نیستند و به نظر می‌رسد که می‌‌‌خواهند به هر قیمتی، واردات غلط ادامه پیدا کند. وی با طرح این پرسش که اگر در آینده نزدیک نیازمند واردات مرغ نباشیم، چگونه باید آن بودجه در نظر گرفته شده را مصرف کنند، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در دنیا حدود یک دلار است و بحث اینجاست که چرا ما باید مرغ را با قیمت دو دلار به دست مردم برسانیم.

صادرات مرغ و تخم‌مرغ به ضرر ذی‌نفعان

ژائله با تاکید بر اینکه باید دست واسطه‌هایی را که در این زنجیره‌‌‌ قرار گرفته‌‌‌اند، از این عرصه کوتاه کنیم، بیان کرد: همواره عده‌‌‌ای به دنبال ایجاد بحران هستند. اگر چنین نبود، ما از همین فردا می‌توانستیم نه تنها مرغ و تخم‌مرغ وارد نکنیم، بلکه این محصولات را نیز صادر کنیم. وی یادآور شد: اما نکته اصلی اینجاست که نان عده‌ای سودجو و ذی‌نفعان بحران مرغ و کمبود اقلام اساسی، با این اقدام قطع می‌شود. در نتیجه وقتی چنین مواردی را در کنار هم قرار می‌دهیم، پی می‌بریم که برخی افراد حاضر به انجام این امر نیستند.

photo_2023-06-09_13-44-04

نقش مهم اتاق بازرگانی در ارتقای تولید

رئیس اتاق بازرگانی تبریز همچنین با تاکید بر ضرورت رشد و ارتقای مهارت کاشت انواع محصولات مانند گوجه‌فرنگی و سیب، و همچنین بسته‌‌‌بندی محصولات کشاورزی گفت: اتاق بازرگانی ایران محل مناسبی برای ارائه این آموزش و ارتقای سطح تخصصی فعالان اقتصادی است. وی یکی از اقدامات مهم و اساسی در اتاق‌‌‌های بازرگانی را فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی و تخصصی دانست و تصریح کرد: زمانی که فعالان اقتصادی مشاهده کنند اتاق بازرگانی در جهت حمایت واقعی از آنها گام برمی‌دارد، نوع نگاه‌ها به تشکل‌های بخش‌خصوصی تغییر می‌کند و اعتماد فعالان اقتصادی، کشاورزان و صنعتگران به این مجموعه باز می‌گردد. ژائله در ادامه اظهار کرد: در این صورت می‌توانیم با برنامه‌‌‌ریزی صحیح در بخش تولید، حتی کالایی مثل سیب‌‌‌زمینی را هم صادر کنیم. چرا که قابلیت تولید یک نژاد خوب و تثبیت قیمت را خواهیم داشت که ناشی از سیاستگذاری استاندارد در بخش قیمت، کیفیت و تولید است. وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی با توجه به حضور خود در تمامی استان‌‌‌ها امکان هم‌افزایی در این حوزه را دارد و همه ما به جای اینکه منافع شخصی را در اولویت قرار دهیم، باید ابتدا منافع کشور را ببینیم.

پروژه‌‌‌های تولیدی مجموعه شیرین عسل

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص پروژه‌‌‌های تولیدی مجموعه شیرین عسل گفت: در حال حاضر در این مجموعه پروژه‌‌‌های بزرگی در سطح ملی در حال انجام است. وی ضمن معرفی این پروژه‌ها اذعان کرد: پروژه‌‌‌هایی مانند الکل‌‌‌سازی با ظرفیت 660 تن در روز، کارخانه روغن‌‌‌کشی با ظرفیت 3‌هزار تن در روز، کارخانه تصفیه روغن با ظرفیت ‌هزار تن، گاوداری با 30‌هزار راس دام، مرغداری با 2 میلیون مرغ تخم‌‌‌گذار و 6 میلیون مرغ گوشتی و یک میلیون راس گوسفند در این مجموعه در دست اجراست. وی درخصوص میزان پیشرفت پروژه‌‌‌هایی که در دست بهره‌‌‌برداری قرار دارند، گفت: در حال حاضر میزان پیشرفت این پروژه‌‌‌ها از حدود 30‌درصد تا 80‌درصد متفاوت است.

هدف‌‌‌گذاری برای افزایش اشتغال در شیرین عسل

ژائله همچنین درباره میزان اشتغال‌زایی در مجموعه شیرین عسل بیان کرد: در حال حاضر ۲۲‌هزار نفر در شرکت‌های مختلف این مجموعه شاغل هستند و ما به دنبال این هستیم که این میزان را به ۱۰۰‌هزار نفر برسانیم.

سرمایه‌گذاری عظیم در کشت و صنعت شبستر

وی همچنین از سرمایه‌گذاری عظیم 25‌هزار میلیارد تومانی در کشت و صنعت شبستر خبر داد و افزود: هم اکنون در حال سرمایه‌گذاری با رقمی نزدیک به 2/ 1 میلیارد دلار ارزی و 25‌هزار میلیارد تومان ریالی در منطقه شبستر هستیم که آثار و نتایج مثبت آن به زودی در حوزه محصولات کشاورزی نمایان خواهد شد.

شبهات واگذاری کشت و صنعت مغان

این فعال اقتصادی همچنین درباره حواشی واگذاری مجموعه کشت و صنعت مغان در اواخر دهه 90 گفت: در حوزه اتفاقاتی که در مورد شرکت کشت و صنعت مغان و واگذاری و بازپس‌گیری آن رخ داد، عملا ردپای برخی دشمنی‌‌‌ها مشهود بود. چرا که امروز مشخص شده در آن مقطع یکسری گزارش‌‌‌های غلط تهیه شده بود و با توجه به این گزارش‌ها مقامات بالادستی دچار اشتباه شدند.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد نساجی

این فعال بخش خصوصی در عین حال با اشاره به افتتاح واحد تولیدی نساجی با 50 میلیون یورو سرمایه‌گذاری گفت: این واحد که اتفاقا در یک منطقه محروم قرار گرفته، به بزرگ‌ترین نساجی کشور تبدیل خواهد شد.

ساخت یک میلیون مترمربع سالن مرغداری

ژائله درباره ظرفیت اشتغال‌زایی از طریق اجرای پروژه‌‌‌های در حال تکمیل گفت: ظرفیت اشتغال‌زایی تنها در بخش مرغداری 6‌هزار نفر است. با توجه به ساخت 288 سالن که مساحت هر کدام 3‌هزار متر است، درمجموع نزدیک به یک میلیون مترمربع سالن مرغداری در حال ساخت است که در خاورمیانه منحصر به فرد است.

دولت مانع‌تراشی نکند

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان با تاکید بر لزوم اصلاح روابط کلان اقتصاد یادآور شد: به عنوان مثال در بخش واردات و صادرات باید اقدامات بسیار بزرگی انجام دهیم. همه باید کمک کنیم تا کشور از نظر اقتصادی به سرانجام خوبی دست پیدا کند و دولت نیز باید این فرصت را بدهد. وی گفت: باید به دنبال این باشیم که به هر نحو ممکن، کشور را از این فضای رکود تورمی که یک سم مهلک برای آینده ایران محسوب می‌شود، خارج کنیم. بدون شک اقتصاد ایران امکان رشد و پیشرفت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در مورد اقلام اساسی و کالاهای مرتبط با معیشت مردم را دارد. ژائله همچنین در مورد انتظارات و مطالبات بخش‌خصوصی از دولت گفت: درخواست ما از مسوولان و متولیان این است که اگر پشتیبانی و حمایت نمی‌‌‌کنند، حداقل برای ما مانع و مشکل ایجاد نکنند.