محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران از مشخص شدن گزینه نهایی وزارت صمت در دولت خبرداد و اعلام کرد که عباس علی‌آبادی، به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی می‌شود. بعد از آن سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که نامه معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس تحویل داده شده و این نامه بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اعلام وصول می‌شود.

این در حالی است که لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است و به نظر می‌رسید دولت بعد از مشخص شدن سرنوشت این لایحه، وزیر یا وزرا را به مجلس معرفی کند. با معرفی وزیر پیشنهادی صمت این احتمال وجود دارد که دولت از رای‌آوری لایحه تفکیک این وزارتخانه نا‌امید شده باشد. البته طاهری، رئیس کمیسیون صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت که دولت به تفکیک وزارت صمت امیدوار است. از سوی دیگر او تاکید کرد پیش‌بینی می‌کند تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.

چرا دولت وزیر صمت را معرفی کرد؟

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و رئیس کمیسیون صنایع و معادن در خصوص اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر بنده این وزارتخانه تفکیک نمی‌شود. دو فوریت این لایحه در صحن علنی مجلس رای آورد، اما محتوای این لایحه هنوز بررسی نشده است. تشکیل وزارت بازرگانی به رای دو‌سوم نمایندگان نیاز دارد. نمایندگان مجلس نسبت به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ایرادات جدی دارند. او افزود: سابقه تلاش‌های دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان داده که عموما نمایندگان به این لایحه رای نداده‌اند.

البته این امکان هم وجود دارد که نمایندگان به لایحه تشکیل وزارت بازرگانی رای دهند، اما پیش‌بینی من این است که این لایحه رای نمی‌آورد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا دولت با توجه به اینکه از رای‌آوری لایحه تشکیل وزارت بازرگانی ناامید است و به همین دلیل وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کرده است، تاکید کرد: دولت مصّر و امیدوار است که تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و در این خصوص نامه زده بود. اما دولت می‌خواست وزارت صمت، وزیر داشته باشد و در صورت تشکیل وزارت بازرگانی دولت وزیر بازرگانی را به مجلس معرفی کند.

طاهری با اشاره به معرفی عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از آقای علی‌آبادی شناخت کمی دارم و در انتظار ارائه برنامه‌های ایشان برای وزارت صمت هستیم. تنها شناختی که از آقای علی‌آبادی داریم مربوط به عملکرد ایشان در گذشته است. او ادامه داد: عملکرد علی‌آبادی در گذشته عملکرد خوبی بوده است. ایشان مدیرعامل مپنا بودند و مپنا یکی از شرکت‌های تراز جمهوری اسلامی است. برای مثال توربین‌هایی که در شرکت مپنا ساخته می‌شود؛ در کشورهای معدودی ساخته می‌شود و امروز محصولات مپنا ابزاری است که ما بتوانیم ابراز قدرت کنیم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: اما وزارت صمت یک شرکت نیست و مدیریت آن پیچیده‌تر است. بنابراین حتما باید برنامه‌های وزیر پیشنهادی را ببینیم تا بتوانیم در خصوص ایشان اظهارنظر کنیم. باید دید با فرض اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک نشود برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه چیست.

وزیر پیشنهادی صمت رای می‌آورد؟

طاهری یاد‌آور شد: با توجه به جو مجلس به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت قابلیت رای‌آوری را دارد البته پیش‌بینی می‌کنم رای ایشان هم مانند وزیر آموزش‌وپرورش خواهد بود. طاهری همچنین در خصوص لایحه واردات خودروهای کارکرده، گفت: این لایحه در کمیسیون ظرف یک روز بررسی شد؛ چون پیش از این و در بودجه ۱۴۰۲ روی این موضوع کار کرده بودیم. این لایحه در نوبت رسیدگی در صحن است و قطعا با رای بسیار بالایی مصوب و به دولت ابلاغ می‌شود. او در خصوص اینکه آیا دولت با این لایحه اقدام به واردات خودرو می‌کند، ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که با وزیر پیشنهادی صمت خواهیم داشت واردات خودرو خواهد بود.