ضرورت تغییر الگوهای ارزیابی عملکرد بنگاه‌‌‌ها

حسین فرهیدزاده در ادامه افزود: استفاده از روش‌های علمی به منظور ارزیابی عملکرد بنگاه‌‌‌های اقتصادی متقاضی دریافت گواهینامه و تندیس‌‌‌های ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان باید بیش از پیش مورد توجه باشد، زیرا توسعه، رشد و بالندگی کشور نیازمند جدیدترین روش‌های علمی، به‌‌‌روز و استراتژیک است تا بتوانیم صنعت کشور را به پویایی برسانیم. وی از تشکیل کمیته مشورتی برای تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد شرکت‌های متقاضی بر اساس مدل تعالی سازمانی خبر داد و گفت: این کمیته مشورتی به منظور بازنگری در ضوابط و آیین‌نامه اجرایی مربوطه در آینده‌ای نزدیک تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد‌: لازم است بدانیم که نقش دولت و حاکمیت در مقام تنظیم‌گیری و تسهیل‌‌‌گری برای رفع موانع اقتصادی کشور کمتر از نقش بخش خصوصی است. بنابراین استفاده از نخبگان، اتحادیه‌ها، سندیکاها و... از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به بهبود هر‌چه بیشتر اجرای این فرآیند کمک کند. وی یادآور شد: در این راستا ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی اعلام آمادگی می‌کنیم تا در این زمینه از تجربیات، نظرات و ظرفیت بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و سندیکاها بهره‌مند شویم.

فرهید‌زاده در ادامه نقش نخبگان را در تدوین برنامه بهبود اصلاح روش‌ها و فرآیندهای کار ارزیابی حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: معتقدم هیچ کس نمی‌تواند بهتر از نخبگان در مورد پویایی و اثربخشی صنعت نظر بدهد، بنابراین تلاش ما باید در بهره‌گیری درست و مناسب از این افراد به عنوان سرمایه‌های علمی کشور در بحث اصلاح روش‌ها و فرآیندهای کار ارزیابی باشد. رئیس سازمان حمایت خواستار ارتباط با دانشگاه و مراکز پژوهشی به منظور بازبینی و اصلاح مدل ارزیابی شاخص‌‌‌های شرکت‌های متقاضی در حوزه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شد و تصریح کرد‌: باید این باور را داشته باشیم که نخبگان جامعه، ظرفیت‌هایی هستند برای شناسایی و حل مشکلات اقتصادی کشور و باید در فضای حال حاضر از این استعدادها به نحو احسن استفاده شود.

وی بیان کرد‌: امیدوار هستیم در سال‌جاری با بهره‌گیری از تمام این ظرفیت‌ها شاهد تعالی و رشد کیفیت خدمات به مصرف‌کنندگان باشیم. فرهیدزاده اعلام کرد: این سازمان به عنوان پل ارتباطی بخش خصوصی با دولت می‌تواند با هماهنگی با کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط‌، ظرفیت‌سازی مناسب و انعکاس مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های تولیدکنندگان کالا و خدمات‌، نقش موثر و محوری در رفع مشکلات و تنگناهای این حوزه ایفا کند. حسین فرهیدزاده در ادامه سازمان حمایت را به دو بال تشبیه کرد و توضیح داد: این سازمان تنها دستگاهی است که ضمن برقراری ارتباط موثر بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و حمایت توامان از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تسهیل تعامل بین دولت و بخش خصوصی، می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری و اثرگذاری سیاست‌های دولت را افزایش دهد. وی همچنین به چالش‌‌‌ها و موانع شرکت‌های پخش در کشور اشاره کرد و گفت‌: در شرایط کنونی موضوعی که در ارتباط با شبکه توزیع کالا در کشور باید مدنظر قرار گیرد انتقال کالاها با صرف کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان و درنهایت رعایت بیشتر حقوق مصرف‌کنندگان است.

۱۴ دستاورد هم‌اندیشی با سازمان حمایت

برخی از مهم‌ترین دستاوردهای جلسه مدیران شرکت پرنیان مهیار با معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را می‌توان در موارد زیر به اختصار بیان کرد:

۱- تقویت ارتباط شرکت با سازمان حمایت به‌‌‌عنوان حامی تولیدکنندگان کالاها و خدمات و مصرف‌کنندگان

۲-ایجاد مفاهمه بین دولت و صنعت از طریق سازمان حمایت

۳-انتقال مسائل و مشکلات بدنه صنعت و ایفای نقش تنظیم‌‌‌گری و تسهیل‌‌‌گری از طرف سازمان حمایت

۴-تقویت ارتباط بین شرکت و سازمان‌های مربوطه در وزارت صمت و سازمان‌های دیگر حاکمیتی جهت رفع موانع و مشکلات موجود

۵-کمک به تقویت برند شرکت‌های دریافت‌‌‌کننده جایزه

۶-ایجاد بستر مناسب جهت حضور نخبگان و مدیران صنعت در جلسات هم‌‌‌اندیشی با سازمان‌های حاکمیتی

۷-پیگیری مشکلات قیمت‌گذاری و مارجین شرکت‌های فروش و پخش سراسری جهت جبران هزینه‌‌‌های عملیاتی با همراهی ریاست سازمان به عنوان عضو هسته تنظیم بازار کشوری

۸-پیگیری مشکلات موجود درخصوص اجرای الزامات سازمان غذا و دارو از طریق وزارت بهداشت

-پیگیری مشکلات ترمیم و نوسازی ناوگان توزیع از طریق معاونت حمل‌ونقل و معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت

۱۰-پیگیری مشکلات تامین مواد اولیه تامین‌‌‌کنندگان به‌‌‌عنوان حلقه‌‌‌‌‌‌های اولیه توزیع، از طریق معاونت صنایع عمومی وزارت صمت

۱۱-پیگیری توسعه فروش و پخش مویرگی از طریق صدور خدمات به کشورهای دیگر

۱۲-پیگیری دریافت مزایا و بسته‌‌‌های حمایتی از سازمان‌هایی مانند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت برنامه و بودجه، سازمان امور مالیاتی، سازمان ملی استاندارد، سازمان صدا و سیما، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و...

۱۳-بهبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه جهت تامین نیروی انسانی و تقویت چرخه نوآوری و فناوری

۱۴-حضور نماینده شرکت‌های برنده جایزه تعالی در جلسات هم‌‌‌اندیشی مدیران توسعه و استراتژی جهت تشریک مساعی و اشتراک تخصص و تجارب اعضای شورا.

همچنین مقرر شد جهت انعکاس دقیق مشکلات اجرایی، بازدیدهای حضوری از شعب و دفاتر شرکت برای اعضای سازمان حمایت و سازمان‌های دیگر وزارت صمت برنامه‌‌‌ریزی شود. با توجه به حضور نماینده شرکت پرنیان مهیار در جلسات شورای هم‌‌‌اندیشی جایزه تعالی سازمان حمایت، موضوعات فوق پیگیری خواهد شد تا تصمیم‌گیری مناسبی جهت بهبود فضای کسب‌وکار در صنعت پخش انجام شود.