وی با بیان اینکه این موسسه درصدد است که اقداماتی در راستای توسعه امنیت غذایی را به سرانجام برساند، گفت: همچنین لازم است در کنار اینها، جهت رصد وضعیت امنیت تغذیه‌ای در کشور، زنجیره تامین مواد اولیه، قیمت تمام شده محصولات غذایی، قدرت خرید مصرف‌کنندگان و میزان و شیوع فقر، گرسنگی و سوءتغذیه باید به‌صورت پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرد. بستان ادامه داد: کشورهای مختلف، سیاستگذاری برای امنیت غذایی را از اولویت‌‌‌های اصلی خود قرار می‌دهند، چراکه بی‌توجهی به این مهم سبب ناپایداری منابع تولید، وابستگی بیشتر کشور، کاهش دسترسی و قدرت خرید افراد جامعه، کاهش کیفیت و سلامت غذا، افزایش سوءتغذیه و فقر و در نهایت کند شدن روند توسعه کشور خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در زمینه ارزیابی امنیت غذایی کشور اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های فائو در حوزه فقر و ناامنی غذایی، تعداد افراد دارای سوء تغذیه و شیوع سوء تغذیه در کشور در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و به کمترین میزان طی ۱۵ سال اخیر رسیده است همچنین در این گزارش بر ثابت نبودن پایداری سیاسی، اقتصادی و تولید طی این سال‌ها تاکید شده است. بستان افزود: با نگاهی دقیق‌تر به بحث ارزیابی امنیت غذایی کشور، باید تحریم‌‌‌های طولانی‌مدت بین‌المللی، افزایش قیمت موادغذایی، کاهش قدرت خرید مردم، بلایای طبیعی، بی‌ثباتی سیاسی کشورهای همسایه، جنگ روسیه و اوکراین، شیوع بیماری‌ها و سایر موارد مورد توجه و پایش قرار گیرد.

پژوهش‌‌‌های حوزه امنیت غذایی کشور نظام‌مند نیستند

وی با انتقاد از نظام‌‌‌مند نبودن پژوهش‌‌‌های حوزه امنیت غذایی کشور گفت: تاکنون پژوهش‌‌‌های بسیاری در این حوزه و در سطح داخلی و بین‌المللی صورت گرفته که ضمن بررسی وضعیت امنیت غذایی کشور، چالش‌ها و راهکارها در این  زمینه ارائه شده‌اند. عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با تاکید بر نتایج این پژوهش‌ها ادامه داد: با توجه به خلأ‌‌‌های اشاره شده، نبود متولی برای موضوع استراتژیک امنیت غذایی در کشور به عنوان مهم‌ترین چالش پیش رو در این زمینه مطرح است.

وی ضمن اشاره به نقش و جایگاه موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در حوزه امنیت غذایی تاکید کرد: یکی از ماموریت‌‌‌های اصلی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان تنها مرجع پژوهشی تخصصی وزارت علوم در صنعت غذا، امنیت غذایی است و می‌تواند به خوبی نقش محوری خود را در مدیریت و نظارت بر تحقیقات حوزه امنیت غذایی ایفا کند تا از این طریق ضمن بهره‌‌‌گیری از تجارب بین‌المللی و دانش موجود با مشارکت سایر نهادهای علمی و اجرایی و بخش خصوصی به تامین و تضمین امنیت غذایی کشور کمک کند.