در سال‌های اخیر رژیم گیاه خواری طرفداران زیادی پیدا کرده است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که گیاه‌خواران ۱۸‌درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. چشم‌انداز گیاه‌خواری در ژاپن در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است، به طوری که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تعداد رستوران‌‌‌های وگان از ۴۰۰ به تقریبا ۱۰۰۰ مکان رسیده است. بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی این کشور (All Nippon Airways ANA )، نیز اعلام کرد که گزینه‌های منوی جدید خود را مبتنی بر غذاهای گیاهی ارائه خواهد کرد.

توموجی ایشی، معاون اجرایی مدیریت و برنامه‌ریزی مشتریان خطوط هوایی ANA، اظهار کرد: ارائه گزینه‌های غذایی فراگیر برای اطمینان از یک تجربه دلنشین در طول پرواز برای مشتریانمان ضروری است. ما مشتاقانه منتظر ارائه این اقلام غذایی با کیفیت بالا و ارائه طیف وسیعی از گزینه‌های جدید برای همه مشتریان خود هستیم. از اول نوامبر، ANA گزینه‌‌‌های گیاهی و بدون گلوتن را ارائه می‌کند که با همکاری سرآشپز مشهور هیدکی تاکایاما تهیه شده است. در پروازهایی از مبدأ ژاپن، دو وعده غذایی گیاهی سرو می‌شود که عبارتند از: استیک همبرگر نخود با طعم کاری سبزیجات که با کلم رول شده در سالاد کوسکوس سرو می‌شود، همراه با سالاد مخلوط، رول چاودار و میوه‌های مختلف و سبزی پلو و خورشت عدس قرمز و سبزی با رول نان پتی پاریسی و انواع میوه.

سرآشپز تاکایاما در این خصوص می‌گوید: از آنجا که بسیاری از مواد مانند محصولات لبنی، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت را نمی‌توان در منوی جدید استفاده کرد، ما یک منوی گیاهی را برای تطبیق با عادات‌غذایی مشتریان خود ایجاد کردیم. با این محدودیت‌های زیاد، دستیابی به نتایجی مشابه با یک منوی رایج غیرگیاهی دشوار بود و در عین حال، این نقطه‌‌‌ای بود که ما روی آن تمرکز کردیم. تاکایاما در ادامه افزود: همان‌طور که روی توسعه منو کار می‌کردیم، توانستیم از درخواست دوباره استفاده از سبزیجات اطمینان حاصل کنیم و من معتقدم که ما یک وعده غذایی کامل را در حین پرواز ایجاد کرده‌‌‌ایم که شبیه به غذاهای دیگر نیست.

گزینه‌های جدید وگان در آمریکای شمالی

اما خطوط هواییANA تنها ایرلاینی نیست که در ماه جهانی گیاهخواری (نوامبر) به غذای گیاهی روی می‌آورد. خطوط هوایی کانادا نیز اعلام کرد که گزینه‌های غذای گیاهی خود را در طول پرواز در ماه نوامبر افزایش می‌دهد. علاوه بر به‌‌‌روزرسانی‌‌‌های دیگر، این شرکت هواپیمایی گزینه‌‌‌های گیاهخواری تولید شده توسط سرآشپز مشهور مونترال، جروم فرر را در منوی غذای ایر کانادا گسترش خواهد داد که شامل سالاد فارو و نخود ادویه‌‌‌دار، همراه با دسرهای گیاهیGood to Go و تنقلات انرژی‌‌‌زای Nomz می‌باشند. همچنین این ایرلاین در حال ایجاد خدمات اضافی مانند ارائه اینترنت رایگان در حین پرواز برای مشتریان پریمیوم خود و افزایش گزینه‌‌‌های سرگرمی تا ۲۵‌درصد است.

مارک نصر، معاون ارشد محصولات، بازاریابی و تجارت الکترونیک ایرکانادا در بیانیه‌‌‌ای گفت: ایر کانادا متعهد به ارتقای تجربه مشتری و ارائه خدماتی در سطح جهانی است که کانادایی‌‌‌ها می‌توانند به آن افتخار کنند. بر این اساس، ما در تمام جنبه‌‌‌های سفر سرمایه‌گذاری می‌‌‌کنیم تا سفر را برای مشتریان از جمله در کابین‌‌‌های اکونومی و پریمیوم بهبود بخشیم. ما مفتخریم که بسیاری از خدمات و گزینه‌های جدید را که امروزه در کانادا در دسترس نیستند، ارائه می‌کنیم.

خطوط هوایی آلاسکا نیز اعلام کرد که با عرضه سالاد پاییزی جدید، به سمت غذاهای گیاهی می‌رود. سالاد گیاهی بروسلین که با مشارکت شرکت زنجیره‌ای Evergreens مستقر در سیاتل تولید شده، دارای کلم‌پیچ توسکانی و کاهو رومی است که روی آن کلم بروکسل تراشیده شده طعم‌دار، کینوا قرمز، فلفل قرمز، کشمش طلایی، کیپر، برش‌های بادام بوداده، همراه با کیک و سس سیب سرو می‌شود. تراینور کوری مدیر بخش پذیرایی هواپیمایی آلاسکا در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از مهمانان ما می‌گویند که طعم‌های جذاب سواحل غربی را که از مواد طبیعی و سالم استفاده می‌کنند را دوست دارند. برای منوی پاییزی، ما همچنان روی گزینه‌های گیاهی، وگان و بدون گلوتن تمرکز می‌کنیم.

وعده غذایی جدید از گزینه‌های غذایی گیاهی تابستانی آلاسکا بهره می‌برند. مشتریان فرست کلاس همچنین به غذاهای گیاهی اضافی دسترسی دارند. نخود TERIYAKI در منوی پروازهای طولانی‌مدت بیش از ۱۱۰۰ مایل و سالاد کینوا وگان و هویج برشته در پروازهای کمتر از ۵۵۰ مایل سرو می‌شود.

ارائه غذاهای گیاهی توسط خطوط هوایی امارات

مسافران خطوط هوایی امارات خوشحال خواهند شد که بدانند این شرکت هواپیمایی بزرگ خاورمیانه همچنان به گزینه‌های غذایی وگان تمایل دارد. این شرکت از دهه ۱۹۹۰ به درخواست‌های غذایی گیاهی احترام می‌گذارد، که بیشتر به دلیل حضور مسافرانی است که به دلایل مذهبی از مصرف محصولات حیوانی خودداری می‌کردند. با این حال، در سال‌های اخیر، امارات پیشنهادهای گیاهی خود را به شدت افزایش داده است تا به تقاضای رو به رشد جهانی برای وعده‌‌‌های غذاهای گیاهی پاسخ دهد.

در پاییز امسال، هواپیمایی امارات اعلام کرد گزینه‌های گیاه‌خواری خود را به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری چند‌میلیون دلاری گسترش می‌دهد. پس از یک سال توسعه این بخش توسط تیمی از متخصصان آشپزی جهانی، امارات در حال افزودن یک منوی انتخابی به پروازهای خود است که شامل اقلام هیجان انگیزی مانند کوفته‌های تولید شده توسط بیاند میت شرکت صنایع غذایی آمریکایی است که نوعی گوشت مصنوعی گیاهی است.

امارات همچنین غذاهای گیاهی جدیدی را که با محصولات ماندگار تهیه می‌‌‌شوند، هر ماه در منوی اقتصادی خود قرار می‌دهد. در اینجا، مسافران می‌توانند غذاهای گیاهی مانند اسفناج خامه‌ای و موسلین آووکادو با ترشی توفو را انتظار داشته باشند. کینوا چند رنگ با گلابی کاراملی و پوره کرفس؛ و گل کلم برشته، هویج لعاب‌دار، کلم پیچ سرخ شده و پستو لوواژ از دیگر پیشنهادهای منوی جذاب ایرلاین امارات هستند. همچنین این خطوط هوایی، قراردادن دسرهایی با انتخاب‌هایی مانند کیک کاستارد شکلاتی تیره و چیزکیک توفو شکلاتی در منوی خود را فراموش نکرده است.