عرضه «غرور ملی ژاپن» به بازارهای جهانی

تویوتا تا دهه۷۰ میلادی نسل‌‌‌های مختلف کراون را چند بار به اروپا و آمریکا صادر کرد، اما صادراتش در سال‌های بعد متوقف و عرضه کراون به بازار ژاپن محدود شد. کراون در ژاپن یک ماشین لوکس است که بیشتر در اداره‌‌‌های دولتی، پلیس و تاکسیرانی استفاده می‌شود.

در مراسم رونمایی چهار مدل جدید کراون، آکیو تویودا، مدیر کارخانه گفت: ‌‌‌«[نسل اول] کراون سمبلی از ثروت و غرور ژاپن و همچنین ترکیبی از فناوری پیشرفته و توانایی ژاپنی‌‌‌ها بود. حالا مشتریان در سراسر جهان این فرصت را خواهند داشت تا این مدل تاریخی‌‌‌ ژاپنی را که زاییده غرور، پیشرفت و عشق است سوار شوند.» تویوتا می‌‌‌خواهد مجموعه ماشین‌‌‌های کراون را به حدود ۴۰ بازار جهان صادر کند و امیدوار است سالانه تا ۲۰۰‌هزار دستگاه از این ماشین‌‌‌ها بفروشد.

اولین مدل، سدان شاسی‌‌‌بلندی است که از سال آینده به بازار می‌‌‌آید. ماشین فرم سدان دارد، اما چرخ‌‌‌هایش بزرگ است و ارتفاعش از ماشین‌‌‌های سدان معمولی بیشتر است. تویوتا می‌‌‌خواهد با این فرم توجه علاقه‌‌‌مندان به ماشین‌‌‌های شاسی‌‌‌بلند را جلب کند. پژو، سیتروئن و کارخانه سوئدی پلستار هم مدل‌‌‌هایی با فرمی مشابه به بازار عرضه کرده‌‌‌اند.

این ماشین به همه امکانات لوکس و فن‌‌‌آوری‌‌‌های جدید مجهز است و بیشتر از مدل‌‌‌های دیگر کارخانه به مدل‌‌‌های لکسوس، زیرمجموعه لوکس تویوتا نزدیک است. قیمت پایه اولین مدل کراون در ژاپن ۴میلیون و ۳۵۰‌هزار ین (حدود ۳۱‌هزار و ۵۰۰ دلار) است و لوکس‌‌‌ترین مدل ۶‌میلیون و ۵۰‌هزار ین (۴۳‌هزار و ۵۰۰ دلار) فروخته می‌شود.

تویوتا یک مدل سدان لوکس‌‌‌تر از کراون هم خواهد ساخت که شانزدهمین نسل از این مدل خواهد بود. یک شاسی‌‌‌بلند کوچک و یک هاچ‌‌‌بک اسپرت هم تا اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد.