پیر دی جینستل از شرکت فرانسوی اوشان در خصوص اینکه چگونه صنعت غذا می‌تواند بر چالش‌های ایمنی به جای مانده از دوران پاندمی غلبه کند، به‌ویژه وقتی صحبت از قابلیت ردیابی و شفافیت می‌شود، گزارشی را ارائه کرده است. (اوشان یک شرکت خرده‌‌‌فروشی فرانسوی است، که در زمینه مدیریت شبکه‌‌‌ای از فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای، سوپرمارکت‌‌‌ها، هایپرمارکت‎ها، مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌‌‌های وسایل الکترونیکی فعالیت می‌‌‌کند). صنعت غذا در دو سال گذشته با چالش‌های عظیمی مواجه بوده است، زیرا همه‌گیری کووید-۱۹، چشم‌‌‌انداز ایمنی مواد غذایی را به‌‌‌طور چشمگیری تغییر داده است. چالش‌های عمده‌‌‌ای به وجود آمده‌‌‌اند که بر چگونگی برآوردن نیازهای جمعیت رو به رشد جهانی و تضمین دسترسی به غذای ایمن برای همگان، تاثیر منفی خواهد گذاشت. دو سال قرنطینه و چالش‌های زنجیره تامین در سراسر جهان منجر به تغییرات عظیمی در نحوه اشتراک‌‌‌گذاری اطلاعات در زنجیره‌‌‌های تامین شد.

 طی این دوران، بازرسان تیم ایمنی مواد‌غذایی نمی‌توانستند از سایت‌ها بازدید کنند و اطلاعات را به همان روشی که قبلا می‌توانستند به اشتراک بگذارند. صنعت موادغذایی برای غلبه بر این شرایط با اقدامات خاص و فناوری‌های جدید که هر یک از اعضای زنجیره تامین را از هم جدا می‌کرد، خود را سازگار کرد، اما این اتفاق هنوز نتوانسته جایگزین بازگشت به اشتراک‌‌‌گذاری اطلاعات به صورت چهره به چهره شود. اگر می‌‌‌خواهیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم، باید دوباره با همکاران زنجیره تامین خود ارتباط برقرار کنیم و اطلاعات بیشتری نسبت به قبل به اشتراک بگذاریم. ما باید به بهبود دانش تیم‌ها در سراسر زنجیره تامین کمک کنیم و یادگیری و توسعه را در اولویت قرار دهیم.

با تکیه بر همان فناوری که در دو سال گذشته به ما کمک کرد تا با شرایط همگام شویم، در حال حاضر اطلاعات بیش از هر زمان دیگری در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد. چالش کنونی این است که چگونه ما سیل اطلاعاتی را که اکنون مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند را طبقه‌بندی ، اعتبارسنجی و از آنها به طور مناسب در صنعت مواد غذایی استفاده کنیم. این چالش جدیدی است که نیاز به اقدام سریع و همکاری متخصصان این صنعت برای حل آن دارد. یک مثال کلیدی در این خصوص، استفاده صنعت کالاهای مصرفی و موادغذایی از فناوری بلاک‌چین است. این فناوری، یک نوع خاص از پایگاه داده (دیتابیس) است. یک بلاک‌چین دارای خصوصیات منحصربفرد معینی است. قوانینی درباره چگونگی اضافه کردن دیتا وجود داشته و بعد از ذخیره‌‌‌سازی داده، حذف یا تغییر دادن آن تقریبا غیر‌ممکن است. ما در چند سال گذشته شاهد توسعه عظیمی در خصوص کاربرد بلاک‌چین در راستای ایمنی مواد غذایی بوده‌‌‌ایم، اما به عنوان یک بخش از صنعت موادغذایی، هیچ رویکرد مشترکی برای کاربرد یا استفاده از آن وجود ندارد.

با همگرایی سیستم‌ها و به اشتراک‌گذاری آنها در طول زنجیره تامین، می‌توانیم شفافیت را در این بخش حیاتی بهبود بخشیم و اطلاعات پیچیده را به راحتی برای مصرف‌کنندگان قابل هضم کنیم. امسال بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این صنعت به صورت حضوری در کنفرانس GFSI در شهر بارسلون در ماه مارس دوباره گرد هم آمدند و به بحث و تبادل نظر در خصوص چالش‌های صنعت موادغذایی پرداختند. به گفته پیر دی جینستل اولویت شرکت اوشان در این رویداد استفاده از فرصت‌ها برای به اشتراک گذاشتن و یادگیری درکنار دیگران در سراسر صنعت بود.در حالی که بسیاری از افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها در ارائه غذای سالم به مشتریان خود هدف مشترکی دارند همکاری و گفت‌وگوهای گسترده که برای دستیابی به آن بسیار حیاتی است، عوامل کلیدی در کنفرانس امسال بودند.

دی جینستل می‌گوید: فرصت‌‌‌ها برای به اشتراک گذاشتن دانش با همتایان‌‌‌مان در سراسر این صنعت اتفاقی نادر است و بنابراین باید فرصتی که به وجود آمده را مغتنم شمرد و به خوبی از آن استفاده کرد. با گرد هم آمدن می‌توانیم راه‌‌‌‌‌‌هایی برای افزایش دقت و اعتبار اطلاعاتی که با یکدیگر و با مصرف‌کنندگان به اشتراک می‌گذاریم، ارائه کنیم. ما می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم تا قابلیت ردیابی و شفافیت را از مزرعه تا بشقاب مردم افزایش دهیم و آن را با مصرف‌کنندگان خود در میان بگذاریم. مهم‌تر از همه، ما می‌توانیم ارتباط و انگیزه در میان فعالان این صنعت ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: با به اشتراک گذاشتن تجربیات  می‌توانیم باعث پیشرفت صنعت ایمنی مواد غذایی شویم که در این صورت شرایط برد برد و یکسانی برای کسب و کارها و مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد شد. هیچ مشکلی وجود ندارد که بتوان آن را صرفا از طریق فناوری‌‌‌های جدید مدیریت کرد، زیرا ما نمی‌توانیم به تنهایی به همه مسائل عمده‌‌‌ای که بر ایمنی مواد غذایی تاثیر می‌‌‌گذارد رسیدگی کنیم. ایمنی در صنعت مواد غذایی، دیگر یک موضوع رقابتی برای شرکت‌ها نیست که اطلاعات آن به صورت آسان و گسترده برای مصرف‌کنندگان، به‌‌‌ویژه در عصر رسانه‌‌‌های اجتماعی در دسترس قرار داشته باشد. دی جینستل خاطرنشان کرد: ما باید دانش خود را به اشتراک بگذاریم و افراد شایسته را برای مقابله با این خطرات دور هم جمع‌ کنیم. هر شرکتی می‌تواند و باید بخشی از سفر به سمت بهبود قابلیت ردیابی و شفافیت در صنعت ایمنی مواد غذایی برای مصرف‌کنندگانی باشد که به آنها خدمات می‌دهد. با گسترش فناوری‌‌‌ها، مصرف افزودنی‌‌‌ها، آفت‌‌‌کش‌‌‌ها، آنتی‌‌‌بیوتیک‌‌‌ها و هورمون‌‌‌ها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه، رشد چشمگیری داشته است که منجر به اثرات سوء انکارناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی، سرطان‌‌‌ها به‌‌‌ویژه در کودکان شده است.