آذربایجان غربی دارای ۸۰۰هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که سالانه۵/ ۶ میلیون تن محصول از این مزارع و باغات برداشت می‌شود؛ نبود مراکز سورت و بسته‌بندی مناسب از نقاط ضعف عمده محصولات صادراتی از این استان است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی ۲۳ مرداد  در آیین کلنگ زنی این طرح گفت: حجم سرمایه‌گذاری پروژه هم‌اکنون ۵/ ۸ میلیون یورو است که به صورت آورده نقدی و تجهیزات خواهد بود و به دلیل برخی زمان‌بندی‌ها آماده‌سازی تا دهه فجر نیز امکان‌پذیر بود با این حال، در حال حل مشکلات اداری باری ترخیص تجهیزات از گمرک انزلی هستیم.

داوود غفارپور با بیان اینکه مساحت زمین احداثی پروژه ۵۶هزار و ۶۸ مترمربع و زیربنای مجموعه نیز ۱۶هزار و ۷۰۰ مترمربع است، ادامه داد: با اتمام پروژه شاهد اشتغال‌زایی ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم خواهیم بود. سیدسلیمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ و همچنین سرمایه‌گذاری داخلی موفقیت‌آمیز بوده است و تلاش‌های استاندار نیز باید مورد قدردانی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در کل جهان ۴درصد اشتغال در حوزه کشاورزی است خاطرنشان کرد: این آمار در ایران ۳۵ و در استان ۴۰درصد است با این حال آرزو داشتیم نهضت بسته‌بندی و سورتینگ برای اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی استان محقق شود که با احداث این واحد، آذربایجان‌غربی می‌تواند به یکی از قطب‌های صادراتی حوزه کشاورزی نیز تبدیل شود.

حسین عبدالله الحی یکی از سرمایه‌گذاران این طرح در آیین کلنگ‌زنی این مجموعه با اشاره به شرایط بحرانی و جنگ اقتصادی حال حاضر گفت: وظیفه ما این است در این شرایط با همکاری هم، پروژه‌هایی برای شکستن تحریم‌ها و تقویت جامعه راه‌اندازی کنیم و در این راستا باید از وزیر جهاد کشاورزی، استاندار آذربایجان‌غربی و سایر مسوولان که برای احداث این مجموعه مشارکت دارند تا شاهد سربلندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران باشیم قدردانی کنیم.

وی افزود: اهداف از اجرای  این طرح، ایجاد انگیزه در کشاورزان آذربایجان‌غربی، توسعه بازارهای هدف میوه‌های مرغوب این استان از جمله روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس و بهره‌مندی از تکنولوژی روز سردخانه، بسته‌بندی و سورتینگ، تولید میوه‌های خشک و همچنین ایجاد مرکز لجستیک و حمل‌ونقل به عنوان هاب صادراتی برای تامین بازار کشورهای اروپایی در فازهای بعدی خواهدبود.