ممنوعیت به تعویق نیفتاد و دردسر ترخیص شروع شد

با وجود بررسی‌های صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مردادماه اعمال شود ولی ترخیص برنج، مشروط به این شد که اگر کالا تا ۳۱ تیرماه یعنی قبل از شروع ممنوعیت، تاریخ ورود خورده و قبض انبار صادرشده باشد در صورت داشتن ثبت سفارش امکان ترخیص دارد. اما در فاصله چند روز به اعمال ممنوعیت فصلی‌، گزارش گمرک ایران از این حکایت داشت که حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کرده‌اند، ولی احتمالا تاریخ ورود آنها و زمانی که قبض انبار می‌شود بعد از شروع ممنوعیت فصلی خواهد بود و در این صورت امکان ترخیص ندارد، ازاین‌رو گمرک ایران از وزارت صمت خواسته بود با توجه به کاهش ذخایر برنج و نیاز بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا، ممنوعیت فصلی را به تعویق بیندازد، ولی در هر صورت چنین اقدامی صورت نگرفت.

 شناورهای برنج آمد ولی دیر شد

اما تازه‌ترین خبرها از این حکایت دارد که شناورهای حاوی برنج به بنادر ایران رسیده‌اند، ولی با وجود اینکه برخی محموله‌ها قبل از شروع ممنوعیت به بنادر رسیده‌ چون تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار آنها بعد از شروع ممنوعیت است، گمرک از ترخیص این کالا به دلیل مصوبه مربوطه که تاکید دارد باید تاریخ ورود قبل از اول مرداد باشد، ممانعت کرده است.

 صاحبان کالا درخواست ترخیص دارند

این در حالی است که صاحبان برنج‌های وارداتی درخواست ترخیص این کالا رادارند، به‌هرحال در سال گذشته نیز اعمال ممنوعیت فصلی زمانی صورت گرفته بود که هزار تن برنج از ماه‌ها قبل در بنادر مانده و امکان ترخیص نداشت و حتی گفته می‌شد در آستانه فساد قرارگرفته است و ظاهرا صاحبان کالا به دلیل نیاز داخل و عدم تکرار تجربه گذشته مایل به ماندن کالا در بنادر تا پایان ممنوعیت فصلی نیستند.

بر این اساس در مکاتبه صورت گرفته بین معاون فنی گمرک ایران و معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای وزارت جهاد کشاورزی این موضوع موردتوجه قرارگرفته و خواستار تعیین تکلیف شده است. در این نامه آمده است: «با توجه به اینکه ورود کالا به ۱۲ مایلی آب‌های سرزمینی یک کشور از نظر حقوقی، ورود کالا به قلمرو سیاسی آن محسوب می‌شود، صاحبان محموله‌های برنج وارداتی درخواست ترخیص این کالاهای رسیده را دارند. از این‌رو اگر کشتی‌های حامل برنج‌های وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از اینکه اعلامیه ورود یا قبض انبار آنها چه زمانی صادرشده است، آیا اجازه ترخیص از گمرک را قبل از مقررات مربوطه دارند یا خیر؟» بر این اساس گمرک از وزارت جهاد خواسته تا در این رابطه به قید فوریت پاسخ را اعلام کند تا صاحبان کالا که پیگیر این جریان هستند تکلیف کالای خود را بدانند.