وعده صمت برای رفع کمبود روغن

 اما در حال حاضر معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت موجودی روغن خام در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفته است حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت به بازرگانی داخلی ارسال شده و فعالان صنفی می‌توانند از اوایل هفته جاری فرآیند تامین روغن خام و جامد مورد نیاز خود را از مراکزی که بازرگانی داخلی تعیین کرده آغاز کنند. 

پیش از این انجمن صنایع روغن از تزریق ۱۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد که می‌تواند تب بازار این کالای اساسی را بگیرد. انجمن مزبور اعلام کرده بود مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برای واردات روغن خام نیز در حال حل شدن است و به زودی روغن‌های خام دپو شده در گمرک ترخیص می‌شود. در واقع به‌رغم آنکه میزان واردات روغن خام در ۶ ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال از ۸۰۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن کاهش داشته، اما میزان ذخایر در وضعیت مطلوبی برای تامین نیاز داخلی قرار دارد. به‌طور کلی میزان نیاز سالانه روغن خوراک کشور یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است. مطابق آمارها در ۷ ماه نخست سال بالغ بر ۹۵۰ هزار تن روغن مورد نیاز مصارف خانگی و صنعت تولید و عرضه شده است. سال گذشته ۲ میلیون تن روغن خوراکی توسط کارخانه‌های روغن تولید و به بازار عرضه شد که ۴۰۰ هزار تن بیش از نیاز سالانه مصرف کشور بود. به گفته متولیان عمده نیاز روغن کشور از مسیر واردات تامین می‌شود و ضریب وابستگی به واردات در این کالا نسبت به کالاهای دیگر بیشتر است. 

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت همچنین از تامین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار ارز برای دانه‌های روغنی در ۷ ماه امسال خبر داد. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ برنامه اختصاص ۵/ ۱ میلیارد دلار ارز برای روغن خام را داریم، گفت: در این راستا باید ۹/ ۱ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بتوانیم بازار این محصول را تنظیم کنیم. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با اعلام اینکه بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: از حدود ۳ میلیون تن دانه روغنی وارداتی ۱۸ درصد آن تبدیل به روغن خام می‌شود که بخشی از روغن مورد نیاز کشور از این محل تامین می‌شود. بیک‌زاده با اعلام اینکه در ۷ ماه امسال میزان تخصیص ارز برای روغن خام ۹۳۳ میلیون دلار بوده است، گفت: همچنین در ۷ ماه امسال ۷۷۳ میلیون دلار نیز برای دانه‌های روغنی تخصیص ارز شده است. 

   وعده‌های جدید صمت

اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: روغن مایع خوراکی به وفور در دسترس مردم قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس قبادی گفت: حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت به بازرگانی داخلی ارسال شده و فعالان صنف و صنعت می‌توانند از روز شنبه، یکشنبه فرآیند تامین روغن خام و جامد مورد نیاز خود را از مراکزی که بازرگانی داخلی تعیین کرده آغاز کنند. وی با بیان اینکه روغن مایع خوراکی به وفور در دسترس مردم قرار گرفته است افزود: همچنین روند توزیع روغن جامد خوراکی نیز آغاز شده و به تدریج فراوانی آن در بازار احساس خواهد شد. قبادی با بیان اینکه ذخایر مطمئنی از کالاهای اساسی در کشور وجود دارد گفت: آنچه به نااطمینانی و نوسان در بازار دامن می‌زند بحث روانی است که هر جای دنیا هم باشد و تقاضا به یکباره برای کالایی خاص افزایش یابد روند تامین کالا و آوردن آن به قفسه‌های فروشگاهی زمان‌بر خواهد شد، از این رو درخواست ما این است مردم به شایعات و بحث‌های روانی این روزهای بازار توجه نکنند. معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت همچنین از تداوم تامین مایحتاج عمومی مردم بدون هیچ گونه مشکلی خبر داد. به گزارش شاتا، قبادی در بازدید میدانی از یکی از میادین میوه و تره‌بار شهر تهران پای صحبت فروشندگان و مردم نشست. وی در این بازدید به مردم امیدواری داد که با توجه به مکفی بودن ذخایر کالاهای استراتژیک کشور تامین مایحتاج عمومی آنها بدون هیچ گونه مشکلی تداوم دارد و هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشند. 

   حل مشکلات روغن جامد 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت درخصوص روغن نیز بیان کرد: روغن خوراکی مایع سفره مردم به وفور در همه جا یافت می‌شود و مشکلات روغن جامد نیز تا پایان هفته بعد حل می‌شود. قبادی با اعلام اینکه روغن خام به اندازه مکفی به کارخانه‌ها داده شده است، گفت: موجودی روغن خام کشور خوب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه تخم مرغ، مرغ و گوشت در میادین میوه و تره‌بار به قیمت مصوب عرضه می‌شود، اضافه کرد: اگر در نقطه‌ای از شهر گران‌فروشی مشاهده شود قطعا برخورد خواهد شد.

   محدودیت صادرات گوجه‌فرنگی؟ 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت درخصوص گوجه‌فرنگی نیز گفت: تولید برخی محصولات کشاورزی در مقاطعی از سال به دلایل مسائل فصلی و آب و هوایی کم می‌شود، اما خوشبختانه گوجه‌فرنگی مناطق جنوبی کشور اکنون رسیده است و حجم عظیمی از این محصول به زودی به بازار عرضه می‌شود. قبادی با بیان اینکه اکنون نیز گوجه در همه فروشگاه‌ها وجود دارد، افزود: تغییرات قیمتی این محصول به دلیل سودجویی برخی افراد و دلالان بوده است که دستگاه‌های نظارتی با بررسی‌های انجام شده برخوردهای قانونی لازم را اعمال خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت ارز، صادرات گوجه‌فرنگی فوق‌العاده رشد داشته است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نیاز داخل به این محصول، موضوع تجدید نظر و محدودیت در صادرات گوجه‌فرنگی را برای تنظیم بازار داخل در دستور بررسی دارد.