اما امروز انجمن صنایع روغن از تزریق ۱۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد که می‌تواند تب بازار این کالای اساسی را بگیرد. در روزهای اخیر کمبود و گرانی روغن خوراکی از موضوعات مورد بحث مردم شده است. عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی برای واردات روغن خام و عدم عرضه آن به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران از مهم‌ترین دلایل مشکلات اخیر در بازار روغن عنوان می‌شود. اما امروز امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن، از رفع مشکلات پیش آمده در این بازار با تزریق ۱۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد. وی ادامه داد: همچنین مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برای واردات روغن خام نیز در حال حل شدن است و به زودی روغن‌های خام دپو شده در گمرک ترخیص می‌شود. بیرشک تاکید کرد: به‌رغم آنکه میزان واردات روغن خام در ۶ ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال از ۸۰۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن کاهش داشته، اما میزان ذخایر ما در وضعیت مطلوبی برای تامین نیاز داخلی قرار دارد. وی میزان نیاز سالانه روغن خوراک کشور را یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در ۷ ماه نخست سال بالغ بر ۹۵۰ هزار تن روغن مورد نیاز مصارف خانگی و صنعت تولید و عرضه شده است. سال گذشته ۲ میلیون تن روغن خوراکی توسط کارخانه‌های روغن تولید و به بازار عرضه شد که ۴۰۰ هزار تن بیش از نیاز سالانه مصرف کشور بود.

  تامین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام در ۷ ماهه 99

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت از تامین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار ارز برای دانه‌های روغنی در ۷ ماه امسال خبر داد. بیک زاده اظهار کرد: عمده نیاز روغن کشور از مسیر واردات تامین می‌شود و ضریب وابستگی به واردات در این کالا نسبت به کالاهای دیگر بیشتر است. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ برنامه اختصاص 5/ 1 میلیارد دلار ارز برای روغن خام را داریم، گفت: در این راستا باید 9/ 1 میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بتوانیم بازار این محصول را تنظیم کنیم. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با اعلام اینکه بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: از حدود ۳ میلیون تن دانه روغنی وارداتی ۱۸ درصد آن تبدیل به روغن خام می‌شود که بخشی از روغن مورد نیاز کشور از این محل تامین می‌شود. بیک زاده با اعلام اینکه در ۷ ماه امسال میزان تخصیص ارز برای روغن خام ۹۳۳ میلیون دلار بوده است، گفت: همچنین در ۷ ماه امسال ۷۷۳ میلیون دلار نیز برای دانه‌های روغنی تخصیص ارز شده است. ۷۴۱ میلیون دلار نیز تامین ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار تامین ارز برای دانه‌های روغنی در ۷ ماه امسال انجام شده است. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه این تامین ارز‌ها با یک وقفه معمولا یک ماهه تبدیل به کالا می‌شود و از طریق گمرکات ترخیص و وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: هر زمان جریان تامین کالا با هر دلیل از جمله کمبود ارز با مشکل مواجه شود، از این ذخایر راهبردی استفاده می‌کنیم. موجودی ذخایر شرکت بازرگانی دولتی برای روغن خام مکفی است و حتی تا چند ماه آتی در صورت اختلال در واردات می‌توانیم این محصول را در کشور تامین کنیم. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در پایان اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی تامین و توزیع روغن خوراکی، تولید روغن خوراکی در داخل کشور مطابق برنامه انجام شده و روند تولید نیز ادامه خواهد داشت و نیاز داخلی روغن خوراکی نیز به موقع تامین می‌شود. به گزارش «ایسنا» از اواخر شهریورماه مشکلات بازار روغن خبرساز شد؛ تا جایی که در روزهای اخیر برخی فروشگاه‌ها تعداد روغنی که به هر فرد می‌فروشند را محدود کردند. این وضعیت باعث شده افزایش قیمت روغن هم شده، به‌طوری‌که شاخص تورم در مهرماه نشان می‌دهد قیمت در گروه روغن و چربی‌ها نسبت به شهریورماه 2/ 16 و در مقایسه با مهر سال قبل 8/ 34 درصد افزایش داشته است. البته طبق اعلام گمرک عدم مبادله اسناد مالکیت بین شرکت خریدار ایرانی و فروشنده خارجی به دلیل تامین نشدن ارز، گره اصلی عدم ترخیص روغن خام وارداتی است که تبعات ناشی از آن در بازار داخلی خود را نشان می‌دهد. در نهایت ساعاتی پیش معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که در حال حاضر شرایط روغن خانوار و صنف و صنعت در تعادل قرار دارد و ۷۰ هزار تن از ذخایر برای خانوار در زنجیره تامین در حال توزیع است. طبق اعلام انجمن صنفی روغن نباتی ایران ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اولیه روغن‌های جامد، وارداتی و ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود.

   روغن در کشور به وفور وجود دارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز توزیع به میزان لازم روغن داریم و اتفاقی نیفتاده که این محصول کمیاب شود؛ بلکه امروز روغن در کشور به وفور وجود دارد. یزدان سیف، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: با اینکه تمام نظام بین‌الملل برای دشوار ساختن امورات ایران بسیج شده‌اند، اما تا به امروز این امر به لطف خدا محقق نشده است. او درخصوص مشکلات و مسائل مربوط به کمبود روغن ادامه داد: در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز توزیع به میزان لازم روغن داریم و اتفاقی نیفتاده که این محصول کمیاب یا نادر شود؛بلکه امروز روغن در کشور به وفور وجود دارد. سیف تصریح کرد: با وجودی که مقدار زیادی مواد اولیه تهیه روغن در بنادر و گمرک در انتظار طی شدن مراحل ترخیص هستند، اما ذخایر راهبردی کشور که با تمهیدات دولت در سال ۹۲ رقم زده شد برای همین روزهای سخت بود. امروز ذخایر راهبردی ما جبرانی برای نوسانات بخش خصوصی کشور است. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از تولید ۸۵۲ هزار تن روغن خام برای واحدها در سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: بخشی از مشکل موجود روغن در جامعه به ایجاد اختلال در شبکه توزیع روغن خام از بندرگاه‌ها به کارخانه‌ها مربوط می‌شود. این اختلال به همراه افزایش در بخش صنفی سبب ایجاد شوک در یک هفته اخیر بازار روغن شده است.