دلایل افزایش قیمت  گوشت  قرمز

 به گفته فعالان این بخش شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل اصلی است که افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار به آن نسبت داده می‌شود. دلال‌بازی، افزایش تقاضا و بالارفتن هزینه‌های تمام شده تولید از دیگر دلایل گرانی گوشت قرمز است که فعالان این بخش به آن نسبت می‌دهند. 

فعالان این بخش معتقدند که حلقه‌های واسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد روی گرانی قیمت گوشت قرمز نقش دارند درحالی که تولید ‌کننده  روی تولیدخود سودی نمی‌برد که انگیزه‌ای برای تداوم تولید داشته باشد.  براساس گزارش‌های منتشر شده در حالی که هفته گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله در خرده‌فروشی‌ها ۱۰۰ هزارتومان بود، اما بازار گوشت در روزهای اخیر خبر از افزایش ۵ تا ۱۰ هزارتومانی قیمت گوشت گوساله را می‌دهند. موضوعی که رئیس اتحادیه صنف گوشت گاوی تهران علت آن را تشریح کرد.

علی خندان رو جوان در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا تقاضای خرید گوشت گوساله کم شد و تعطیلی‌ها نیز باعث شد تا دام از شهرستان به تهران فرستاده نشود و همین امر باعث افزایش قیمت گوشت گوساله شد. 

وی با اشاره به اینکه گوشت گوساله در بازار فراوان  است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفت: قیمت گوشت گوساله هفته‌های گذشته حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزارتومان بود که با افزایش قیمت حدود ۵ هزارتومانی مواجه شده است.

 رئیس اتحادیه صنف گوشت گاوی تهران همچنین اضافه کرد که قیمت گوشت گوساله در هفته‌های آینده کاهش پیدا خواهد کرد. 

از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در گفت‌وگو با ایرانا با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار عنوان کرد: دلال بازی، افزایش تقاضا و بالارفتن هزینه‌های تمام شده تولید علت گرانی گوشت قرمز است.

سعید سلطانی سروستانی افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تمام شده تولید در سال‌جاری از جمله رشد قیمت نهاده‌های دامی در بازار، دام را با قیمت مناسب از دامپروران خریداری نمی‌کنند تا جایی که دام سنگین روی دست تولید‌کنندگان باقی‌مانده است.

وی با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: اکنون دامداران و دامپروران هرکیلوگرم جو ۱۳۵۰ تومانی را بالای ۲۲۰۰ تومان، ذرت ۱۵۰۰ تومانی را ۲۶۰۰ تومان و سویای ۲۴۵۰ تومان را بالای ۵۰۰۰ تومان از بازار خریداری می‌کنند که در قیمت تمام شده تولید تاثیرگذار است.

 وی با بیان اینکه قیمت دام زنده تغییر چندانی نداشته است تصریح کرد: با توجه به شرایط نامساعد تولید، تولیدکنندگان ما روی هر کیلوگرم دام زنده ۱۰ درصد هم سود نمی‌کنند. 

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران بخشی از افزایش تقاضا را مربوط به اتمام ماه مبارک رمضان دانست و گفت: البته به دلیل وجود حلقه‌های واسط بخش عمده گرانی گوشت قرمز مربوط به تهران است و دیگر شهرهای کشور با این معضل روبه‌رو نیستند.

 وی افزود: حلقه‌های واسط بین ۳۰ تا ۵۰‌درصد روی گرانی قیمت گوشت قرمز نقش دارند درحالی که تولید‌کننده ما روی تولیدش هیچ سودی نمی‌برد که انگیزه‌ای برای تداوم تولید داشته باشد.  براساس این گزارش با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ تا اواخر اردیبهشت ماه قیمت گوشت قرمز با نرخ‌هایی کمتر از ۱۰۰هزارتومان به فروش می‌رسید، اما طی روزهای اخیر به‌طور مجدد قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بیش از ۱۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.