رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با انتقاد از برخی چالش‌‌‌های پیش آمده برای واحدهای صنعتی و معدنی به علت تحریم‌‌‌ها و مشکلات بانکی و مالی و ناترازی انرژی گفت: سیاستگذار اقتصادی ظاهرا از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کرده‌‌‌ است، چون راهبردهای اشتباه به زیان تولید تمام شده است.

سیدعلی اکبر کلانتر در گفت‌‌‌وگوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» در تشریح وضعیت بخش‌‌‌های مختلف صنعتی و معدنی استان یزد اظهار کرد: اکنون به ازای هر ۳۰۰ نفر، یک کارخانه در استان وجود دارد و ۴۷‌درصد اشتغال استان توسط صنایع فعال دارای مجوز ایجاد شده است. وی افزود: ۳‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت در استان وجود دارد که ۴۴‌درصد اشتغال این بخش در اختیار افراد غیربومی است که ۸۵‌درصد آنها مرد و ۱۵‌درصد زن هستند. رئیس خانه صمت یزد اضافه کرد: ۶۸‌درصد افراد غیربومی در بخش فولاد و معادن فلزی، ۵۹‌درصد بخش سازه‌های فولادی، ۵۵‌درصد سلولزی، ۵۰‌درصد پلیمری، ۴۵‌درصد کاشی و سرامیک و ۴۸‌درصد نساجی فعال هستند.  به گفته کلانتر، بیشتر افراد غیر بومی به ترتیب در واحدهای صنعتی و معدنی شهرستان‌های بهاباد (۶۴درصد)، خاتم (۵۸ درصد)، اشکذر (۵۲ درصد)، اردکان (۵۲‌درصد ) و کمترین مربوط به شهرستان میبد (۳۸ درصد) فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: از مجموع افراد شاغل در واحدهای صنعتی و معدنی استان ۳۱‌هزار نفر در شهرستان یزد، میبد ۱۳هزار، اشکذر ۱۲هزار، اردکان ۱۰‌هزار و بقیه در دیگر شهرستان‌های استان مشغول هستند. این فعال بخش صنعت و معدن به لحاظ رسته‌‌‌های صنعتی در استان یزد به ترتیب ۱۴‌درصد واحدها در حوزه استخراج و فرآوری سنگ‌‌‌های تزئینی، ۱۳‌درصد در رسته نساجی، ۱۱‌درصد در رسته صنایع غذایی، دارویی و آرایشی، ۹‌درصد پلیمری، ۹‌درصد صنایع فلزی و ۸‌درصد صنایع ماشین‌سازی و بقیه در سایر رسته‌‌‌ها قرار دارند. کلانتر چالش‌‌‌های موجود در حوزه اقتصاد و اشتغال استان را ناشی از برخی راهبردهای اشتباه دانست و با بیان اینکه مدیران کلان کشور باید برای تغییر این راهبردها اقدام جدی و عملی انجام دهند، گفت: توسعه صنعتی در کشور فاقد استراتژی است. رئیس خانه صمت یزد در ادامه گفت: مهم‌ترین چالش واحدهای صنعتی و معدنی ناترازی انرژی است و با توجه به اینکه بیشترین صنایع استان، انرژی‌بر است باید برای رفع این ناترازی، راهکاری جدی از سوی مسوولان اندیشیده شود.

کلانتر تاکید کرد: به‌جز چالش ناترازی انرژی، عمده چالش‌‌‌ها ناشی از تحریم‌ها و مشکلات بانکی و مالی است ولی در عین حال معتقدم که چالش‌‌‌های دیگری همچون مشکلات ارز، مالیات، گمرک، صادرات و تامین اجتماعی به آنها اضافه شده و موجب شده تا صنعت کشور از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کند. وی در ادامه با اشاره به تعطیلی ۲۲‌درصد واحدهای صنعتی و معدنی خاطرنشان کرد: بیشترین واحدهای تعطیل شده در استان مربوط به سازه‌های فولادی، نساجی و پوشاک، غذایی و دارویی است. به گفته وی، بیشترین واحدهای غیرفعال به ترتیب مربوط به شهرستان‌های تفت، بهاباد، بافق، خاتم، مهریز، ابرکوه و اشکذر و کمترین واحدهای غیرفعال مربوط به شهرستان‌های میبد، یزد و اردکان است.

 

روایت استانی از کمبود برق