شهرداری تهران طرح‌‌‌هایی همچون ساخت بزرگراه شوشتری، یادگار امام، بروجردی، مقاوم‌سازی پل‌ها و... را در دستور کار دارد و این در حالی است که قطعا اختصاص بودجه‌‌‌های این پروژه‌‌‌ها به حمل‌‌‌ونقل عمومی می‌توانست سبب جهشی در حل مشکلات شهر و شهروندان شود، هرچند محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر نظر دیگری دارد و با رد این نظرات کارشناسی گفت: پروژه عمرانی در صدر بودجه‌‌‌گذاری مدیریت شهری نیست به‌گونه‌‌‌ای که در سال ۱۴۰۲ از لحاظ بودجه‌‌‌ریزی و تخصیص بودجه، موضوع حمل‌ونقل در صدر پروژه‌‌‌های تهران قرار گرفت اما دقت داشته باشید که شهر موجودی پویاست و باید به طور متوازن رشد کند.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌‌‌های عمرانی شهر نیز در خدمت حمل‌‌‌ونقل و تسهیل تردد است و وقتی تردد تسهیل یابد به تبع آن ترافیک و آلودگی هم کاهش می‌یابد، ادامه داد: اکنون شهر مشکلات زیاد دیگری دارد که اورژانسی هستند و برخی از آنها به حمل‌‌‌و‌‌‌نقل عمومی ارتباط دارد؛ از جمله تکمیل دوربرگردان‌‌‌هایی که در دستورکار نیز قرار دارد چراکه هر دوربرگردانی چند کیلومتر مسیر مردم را نزدیک می‌کند و شهروندان دیگر لازم نیست مسیر را دور بزنند و برگردند که هم ترافیک بیشتری ایجاد شود و هم سوخت بیشتری مصرف شود و در نتیجه آلودگی هوا ایجاد شود. باید توازن رشد در شهر تهران را در نظر بگیریم.

آقامیری با بیان اینکه البته اولویت‌‌‌بندی هم در این زمینه در نظر گرفته می‌شود افزود: از آنجا که سال‌ها در موضوع حمل‌ونقل عمومی کم‌کاری جدی و شدیدی را شاهد بودیم، تمام تلاش خود را بر رفع کم‌‌‌کاری سال‌های قبل و ترمیم متمرکز کردیم به‌گونه‌‌‌ای که امسال ۴۰‌درصد از بودجه را به بخش حمل‌‌‌و‌‌‌نقل اختصاص دادیم و این در تاریخ شهرداری بی‌‌‌نظیر است. در سال ۱۴۰۳ سعی می‌‌‌کنیم بودجه خوبی برای حمل‌ونقل بگذاریم تا روند رو به رشدی که در حمل‌ونقل در بحث قراردادها ایجاد شده، همچنان ادامه یابد و از سال آینده مردم ثمرات این سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل را خواهند دید.

وی با اشاره به حمایت از حمل‌ونقل در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران گفت: در سال آینده شاهد تحول حمل‌ونقل خواهیم بود یعنی ورود اتوبوس‌های جدید مرحله‌به‌مرحله و همچنین سال دیگر موقع ورود واگن‌‌‌های جدید مترو است، چراکه از دو سال قبل بحث خرید واگن‌های مترو را دنبال کرده که حدود ۱۰۸۰ واگن خریداری شده است. در حال حاضر تعداد واگن‌‌‌های مترو ۱۲۰۰ واگن است که ۱۱۰۰ واگن آن مشغول کار است و حدود صد واگن همیشه در حال تعمیر و نگهداری است. مطابق این قرارداد خرید واگن مترو منعقد شده؛ یعنی واگن‌‌‌های مترو را به صورت یکجا طی این دوساله خریداری کردیم و از سال دیگر هم مرحله به مرحله وارد کشور می‌شود. ضمن اینکه فناوری ساخت نیز وارد کشور می‌‌‌کنیم؛ یعنی همزمان با خرید واگن جدید، فناوری تولیدش هم وارد می‌شود و شرکت واگن‌‌‌سازی شهرداری تهران را فعال می‌‌‌کنیم و تا پایان ورود این واگن‌‌‌های مترو که بعضا چند رام آن کامل می‌‌‌آید و بقیه‌‌‌اش به صورت قطعه قطعه می‌‌‌آید و در تهران مونتاژ می‌شود ما هم در رده تولیدکنندگان واگن مترو در سطح دنیا قرار می‌‌‌گیریم که هم می‌توانیم تهران را تامین کنیم و هم می‌توانیم تامین‌کننده واگن‌‌‌های متروی کلان‌شهرها باشیم تا یک درآمد پایدار نیز برای شهرداری تهران باشد. کاری که در بخش حمل‌ونقل انجام دادیم کاری ویژه است.

وی در مورد جنس و نوع پروژه‌‌‌های عمرانی فعال در شهر گفت: پروژه‌‌‌های عمرانی زیادی داریم و در مناطق محله به محله پروژه عمرانی را پیگیری، پایش و رصد می‌‌‌کنیم به‌گونه‌‌‌ای که در مجمع مشورت تخصصی مناطق تهران که زیرمجموعه کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران است، محله به محله طرح‌‌‌های عمرانی را پیگیری می‌‌‌کنیم که تاکنون بیش از ۹۰درصد طرح‌‌‌های عمرانی محلات کامل شده و بقیه نیز تا یک ماه دیگر کامل می‌‌‌شوند، به گونه‌‌‌ای که ۱۰۰‌درصد پروژه‌‌‌های عمرانی امسال در محلات کامل می‌شود و پروژه‌‌‌های بزرگ و کلان مثل طرح شهید بروجردی، شهید شوشتری و پایانه شرق نیز فعال هستند و فاز به فاز افتتاح می‌‌‌شوند. پروژه بروجردی چند ماه پیش افتتاح شد. احتمال دارد فاز یک پروژه شوشتری اوایل سال آینده افتتاح شود و تکمیل پروژه پایانه شرق نیز نیازمند خرید قطعات و تجهیزات است و اگر خریدش کامل شود احتمالا تا آخر امسال یک فاز آن افتتاح می‌‌‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهر یک موجود زنده است و باید در کنار فعالیت‌‌‌های حمل و نقلی به مساله خدمات شهر، عمران، فرهنگی و... آن نیز توجه کرد و نباید یک مساله را فدای موضوع دیگر کرد اما می‌توان اولویت‌‌‌بندی قائل شد، ادامه داد: طرح پایانه شرق، پروژه بزرگی است و به علت بی‌‌‌مهری و کم‌محلی سال‌ها خوابیده بود. پایانه شرق یکی از پروژه‌‌‌هایی است که ظاهر آن عمرانی است اما حمل‌ونقلی محسوب می‌شود، چراکه اگر پایانه شرق افتتاح شود به یکباره بار ترافیکی را از تهرانپارس به پایانه شرق منتقل می‌کند و اقدام ویژه‌‌‌ای انجام می‌شود. یعنی گره‌‌‌های کور ترافیکی که در آنجا درست شده همگی به آن طرف منتقل می‌شود و فتح باب خیلی خوبی برای موضوع حمل‌ونقل و ترافیک می‌شود.

آقامیری افزود: وقتی بزرگراه شهید بروجردی افتتاح شود نیز شاهد خواهیم بود که کل ترافیکی که اکنون در محلات، کوچه و خیابان‌‌‌ها ایجاد شده برداشته می‌شود و همه ماشین‌‌‌های سنگین وارد بروجردی می‌شود و آن خیابان‌‌‌ها آزاد می‌شود و مردم آنجا نجات پیدا می‌کنند. خیابان‌‌‌های آنجا یکسره در حال نشست است و وقتی تریلی‌‌‌های سنگین از آنجا رد می‌شود تمام شیشه‌‌‌های خانه‌‌‌ها می‌‌‌لرزد و وضعیت بغرنجی دارند. پروژه بروجردی ۲۰ سال است روی زمین مانده که فاز اولش افتتاح شد و احتمالا بخشی از فازهای بعدی تا آخر امسال افتتاح شود. این طرح تا سال آینده تا یادگار امام امتداد می‌‌‌یابد و جاده ساوه را به یادگار امام وصل می‌کند و به سمت شمال تهران می‌رود؛ یعنی چیزی شبیه بزرگراه امام علی می‌شود و جنوب به شمال شهر را اتصال می‌دهد.

این طرح به ظاهر عمرانی است، ولی عملا گره‌‌‌های ترافیکی را باز می‌کند.

در مورد بزرگراه شهید شوشتری هم باید گفت که این طرح نیز به ظاهر عمرانی است، اما عملا در بحث حمل‌ونقل گره‌های ترافیکی را آزاد می‌کند. در این پروژه شاهدیم که تمام ماشین‌‌‌های سنگین از بزرگراه بسیج رد می‌شود؛ یعنی کنار خانه‌‌‌های مردم و لا‌به‌لای ماشین‌‌‌های سواری. اگر کلا اینها را به شوشتری انتقال دهیم بزرگراه بسیج بعد از حدود ۴۰ سال نفس می‌‌‌کشد که تا حالا کمربندی بوده و ماشین‌‌‌های سنگین رد می‌‌‌شدند. این حجم از ماشین‌‌‌ها وقتی به بزرگراه شوشتری بروند بزرگراه بسیج آزاد می‌شود. پایانه شرق هم عمرانی است، ولی عملا کل حمل‌ونقل دپوی تهرانپارس به آنجا شیفت داده می‌شود و آنجا آزاد می‌شود و فضای بازی می‌شود و ساکنان آنجا نجات پیدا می‌کنند.