درخواست ارزی استاندار یزد

احمد وحیدی در شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با بیان اینکه جهاد اقتصادی امروز نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ای در عزت و رشد و تعالی کشورمان دارد، اظهار کرد: مسیری را در پیش داریم که به تعبیر مقام معظم رهبری در نزدیکی قله است و نیازمند یک تلاش و همت در حوزه اقتصادی است که مسوولیت فعالان اقتصادی را بسیار سنگین ‌‌‌می‌‌‌کند.

وی افزود: امروز هم باید در نقطه اقتصادی تحول را در کشور شکل دهیم که معتقدم شرایط برای تحقق این تحول مهیاست چون در حوزه‌‌‌های مختلف به یک خودباوری قطعی رسیده‌‌‌ایم که بسیار نویدبخش است و از سوی دیگر با رمز و رموز کار نیز آشنا شده‌ایم و بخش خصوصی قوی‌تر از گذشته است.

وزیر کشور رمز موفقیت اقتصاد کشور را مردمی شدن آن دانست که در سیاست‌‌‌های اصل ۴۴ نیز مورد توجه قرار گرفته است و بر لزوم داشتن نگاه اقتصادی در فعالیت‌‌‌های بخش‌‌‌های مختلف تاکید و تصریح کرد: یکی از مسائل تحولی اقتصاد، تعریف و تکمیل زنجیره‌‌‌های ارزش و ایجاد ثروت و ارزش افزوده در کشور است.

وحیدی در ادامه به لزوم تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معادن استان یزد اشاره کرد و گفت: شاید ضعف در تکمیل این زنجیره در یزد باعث شده است تا ثروت‌‌‌زایی لازم را در این حوزه نداشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به وجود ۱۸۰۰ اثر تاریخی و ظرفیت‌‌‌های فراوان گردشگری در استان یزد تاکید کرد: باید از اقتصاد گردشگری این استان به نحو بهتری بهره برد و زنجیره و برند برای گردشگری یزد تعریف کرد تا شاهد استفاده بهینه از این بخش باشیم.

عضو هیات دولت سیزدهم به فرهنگ غنی یزدی‌‌‌ها و ویژگی‌‌‌های «قنات، قنوت و قناعت» مردم این استان اشاره و اظهار کرد: یزدی‌‌‌ها با برخورداری از این فرهنگ می‎توانند پیشران تحول صنعتی و الگو و الهام‌‌‌بخش توسعه و رشد در کشور باشند که در این بخش، ارتقای بهره‌‌‌وری در حوزه گردشگری می‌تواند منجر به تحکیم هویت ملی و فرهنگی ما و صادرات آن به سایر کشورها شود.

وی با تاکید بر لزوم تداوم هم‌‌‌افزایی بخش دولتی و بخش خصوصی و سایر بخش‌‌‌های استان یزد گفت: زنجیره ارزش بخش‌‌‌های مختلف این استان می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی گسترش یابد و یزد الهام‌‌‌بخش سایر استان‌‌‌ها باشد.

استاندار یزد هم در این جلسه با بیان اینکه یزد، مهد سرمایه‌گذاران ثروت‌ساز در عرصه‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی است، گفت: یزد، استان خلق فرصت‌های فناورانه و نوآورانه آن هم در دل کویر مرکزی ایران است.

مهران فاطمی افزود: یزد، دیار کارآفرینان خوش‌‌‌نام، خیر، معتمد و کارگران و صنعتگران سختکوش و استان خلق فرصت‌‌‌های فناورانه و نوآورانه آن هم در دل کویر مرکزی ایران است.

وی با بیان اینکه یزد؛ خطه تولید و سفره‌گستری در عرصه صادرات به نقاط مختلف ایران و جهان است، اظهار کرد: این استان غلبه اراده مومنانه و عالمانه انسانی بر محدودیت‌های طبیعت و خلق شاهکارهای معماری، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی و عمرانی است.

در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد هم گفت: سیاست انقباضی بانک‌ها به شدت در حال اجراست و این موضوع واحدهای تولیدی را در زمینه نقدینگی دچار مشکل زیادی کرده است.

مجتبی دستمالچیان با اشاره به چالش‌های سرمایه‌گذاری استان یزد افزود: تعیین سیاست‌‌‌های ارزی کشور به بانک مرکزی منتقل شده که در این زمینه باعث ایجاد مشکلاتی برای صادرکنندگان شده است و متاسفانه راه دسترسی دقیقی نیز مشخص نیست.

وی اضافه کرد:  در موضوع تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی نیز بخشی از کار به بانک مرکزی انتقال یافته است که روند آن بسیار طولانی بوده و به یک مشکل اساسی برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان تبدیل شده است. موضوع دیگر در زمینه ارز، تعهد بازگشت ارز است که درخواست داریم دولت یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کند.

دستمالچیان با تاکید بر اینکه در استان یزد کارت بازرگانی حدود ۸۰ واحد تولیدی مسدود شده است، تصریح کرد: در این زمینه درخواست داریم که اختیارات استانداران افزایش یابد و آنها با شناختی که از واحدهای تولیدی دارند، نسبت به تصمیم‌گیری درباره آن اقدام کنند. سیاست انقباضی بانک‌ها به شدت در حال اجراست و این موضوع واحدهای تولیدی را در زمینه نقدینگی دچار مشکل زیادی کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با تقدیر از عملکرد استاندار یزد در حوزه پیگیری مشکلات بخش خصوصی استان گفت: یزد یک استان صنعتی و معدنی است، در این زمینه درخواست داریم سهم منابع ملی تسهیلات تبصره‌‌‌ای در استان یزد به صورت ویژه افزایش یابد. همچنین باید فکری برای اصلاح و نوسازی خط واحدهای تولیدی کرد تا بتوانیم امیدوار به سرپا ماندن این واحدها باشیم در غیراین‌صورت در آینده نزدیک در این حوزه دچار بحران خواهیم شد.

عکس+یک+copy