به گفته مهدی ملک، تاکنون ۹۲‌هزار و ۱۵۰ نفر متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در گلستان ثبت‌نام کرده‌‌‌اند. از مجموع افراد ثبت‌نام‌شده در این طرح در شهرهای بالای ۲۵‌هزار نفر جمعیت، برای چهار‌هزار و ۷۲۲ نفر افتتاح حساب شده است. بیشترین ثبت‌نام با بیش از ۳۰‌هزار نفر در شهر گرگان و کمترین ثبت‌نام شدگان با ۴‌هزار نفر در بندرترکمن بوده است.

ملک با بیان اینکه ۳۵۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و تمامی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در گلستان پالایش شده‌‌‌اند، اظهار می‌کند: کل نیاز سالانه مسکن شهری در استان گلستان، ۱۵‌هزار و ۴۷۶ واحد بوده که در حال حاضر ۵ پروژه فعال در سطح شهرستان گرگان و ۱۲ پروژه فعال در سطح استان وجود دارد. این پروژه‌ها در شهر گرگان شامل مجتمع ۱۴۰ و ۸۰ واحدی سعدآباد با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام، مجتمع ۴۸۰ واحدی آرامش و ۱۸۰ واحدی زیتون با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین مجتمع ۷۰۰ واحدی آسایش با کارگزاری امام حسن مجتبی است. مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص مبلغ تسهیلات بانکی گفت: مبلغ تسهیلات بانکی در خصوص این پروژه‌ها در شهر گرگان، ۳۵۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها، ۳۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۸‌درصد است.

اکثر این واحدها در زمره واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر بوده‌‌‌اند. بر اساس وعده دولت قرار است طی چهار سال در ۳۳ شهر و نزدیک به‌هزار روستای گلستان، بیش از ۹۰‌هزار واحد مسکونی ساخته شود، اما طی این مدت فقط اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان به عنوان کارگزار راه و شهرسازی در روستاها قابل قبول بوده است.

محمدعلی زنگانه، استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از راه‌های میان‌بر برای شتاب‌گیری در اجرای جهش مسکن در گلستان می‌‌‌گوید: گلستان در ساخت مسکن روستایی در رتبه پنجم کشور قرار دارد و در ساخت مسکن شهری از رتبه ۳۴ در سال گذشته به رتبه ۱۷ صعود کرده است. همچنین، اقدامات بنیاد مسکن گلستان در راستای اقدام جهادی و انقلابی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها قابل تقدیر است.

استاندار گلستان اضافه می‌کند: طی چهار سال در طرح جهش تولید مسکن در گلستان مقرر شده که ۹۴‌هزار واحد ساخته شود که هم اکنون طرح مورد نظر شتاب بیشتری گرفته است. ما استان را در حوزه مسکن به عنوان آخرین استان تحویل گرفتیم و امروز با سرعت، موضوع تامین مسکن را به مرحله اجرا درآوردیم. در طرح مسکن ملی، مردم خط قرمز ما هستند و تمام مسوولان موظف هستند با تمام توان در پیشبرد طرح مسکن ملی تلاش کنند. استاندار گلستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۵‌هزار متقاضی در گلستان در حوزه مسکن روستایی وجود دارد، از دست‌‌‌اندرکار طرح می‌‌‌خواهد تا برای تسریع کار طرح، خودمالکی و احداث مسکن توسط بخش خصوصی ترویج شود.

علی‌محمد زنگانه در جلسه فرعی شورای مسکن استان با حضور معاون بازسازی و بنیاد مسکن گلستان می‌‌‌گوید: با توجه به فقدان اراضی در استان گلستان چه در حوزه شهری و چه حوزه روستایی، اولویت پرداخت تسهیلات با احداث مسکن به‌صورت خودمالکی و توسط بخش خصوصی خواهد بود.

نگاه ویژه به اقشار کم‌درآمد در حوزه روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با اشاره به اینکه در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن نگاه ویژه به اقشار کم‌درآمد بوده، می‌‌‌گوید: دولت سیزدهم سیاست‌های خوبی برای ماندگاری در روستاها درنظر گرفته که از جمله آنها می‌توان تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد ۵ درصد، صدور پروانه رایگان برای اقشار کم‌درآمد و کمک‌های مالی را نام برد.

سیدمحمد حسینی ادامه می‌دهد: در طرح نهضت ملی مسکن طرحی فراهم شده که افرادی که تمکن مالی ندارند، بدون آورده مالی صاحب خانه شوند. در این طرح مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات با کارمزد ۵‌درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. همچنین، بین متقاضیان بسیاری از افراد نیاز به حمایت ویژه داشتند که با این مبلغ تسهیلات قابل انجام نبوده است.